29 april 2022

E-commerce update – april 2022

3 minuten lezen
Shopping e-commerce marketplaces icon

De e-commerce wereld groeit hard en is continu in ontwikkeling. SDIM zet maandelijks de belangrijkste ontwikkelingen op een rij. In deze update leest u o.a. meer over de komst van pakketkluizen bij de Albert Heijn, het upgraden van Smart Shopping campagnes naar Performance Max campagnes en het koppelen van Google Analytics 4 aan Google Merchant Center.

Albert Heijn, bol.com en Budbee plaatsen de komende jaren pakketkluizen waar klanten hun pakketten kunnen ophalen en retourneren. Zo willen de drie bedrijven verder bijdragen aan duurzaamheid in de online shopping branche. Daarnaast spelen zij hiermee in op de toenemende klant behoefte aan flexibele bezorgopties en gemak voor de klant.

De pakketkluizen staan in of direct buiten de winkels van Albert Heijn. De kluizen hebben verschillende formaten en worden met een code geopend. De eerste pakketkluizen zijn inmiddels al geplaatst, dit aantal wordt de komende twee jaar wordt dit aantal uitgebreid naar 700 winkels.

Zoals je wellicht al meekreeg, wordt Performance Max één van de meest revolutionaire ontwikkelingen in Google Ads. Deze nieuwe campagnevorm zorgt voor een volledig geautomatiseerde strategie voor al je Google Ads campagnes, zoals Shopping, Google Display, Youtube etc.

De verwachting is dat de enorme bak aan data die Google in de afgelopen jaren verzamelde, ervoor gaat zorgen dat de campagneresultaten ook écht beter verbeteren. Tegelijkertijd is het belangrijk om een eigen visie te blijven houden op hoe je jouw campagnes wilt inrichten. Je kunt bijvoorbeeld de keuze maken om:

  • De volledige controle uit handen te geven door alle kanalen in één Performance Max campagne op te zetten
  • Een aparte Performance Max champagne voor Shopping op te zetten om iets meer controle te krijgen
  • Een Performance Max campagne te combineren met handmatige Search en Shopping Ads

Vanaf april is het mogelijk om jouw Smart Shopping campagnes te upgraden naar Performance Max. Dat doe je met de one-click tool in jouw Google Ads account. De tool geeft je de flexibiliteit om specifieke campagnes of alle campagnes in één keer te upgraden. Vanaf juli tot en met september 2022 worden alle Smart Shopping campagnes automatisch geüpgraded.

De voorbereidingen op de overname van Google Analytics 4 in 2023 zijn in volle gang. Nu is het mogelijk om Merchant Center te koppelen aan jouw Google Analytics 4 property. Met deze koppeling is het onder andere mogelijk om conversies te meten van gratis productvermeldingen in Google Shopping.

Volg deze stappen in jouw Google Analytics 4 omgeving om jouw Merchant Center te koppelen:

  • Klik op het tandwiel linksonder en ga naar “Beheer”
  • Zoek onder de property instellingen naar “productkoppelingen”
  • Klik op “Merchant Center”
  • Klik op “Koppelen”
merchant center koppelingen
  • Klik op “Accounts kiezen” en kies voor het juiste Merchant Center-account
koppeling met merchant center maken
  • Zet autotagging aan en klik op “volgende”

Met autotagging zorg je ervoor dat er een met iedere bestemmings-URL een unieke ID wordt meegestuurd. Zo wordt iedere klik gemonitord, krijg je toegang tot conversie rapportages en worden gratis productvermeldingen opgenomen in de GA4-rapporten

een koppeling met merchant center maken en verzenden
  • Controleer of je alles correct hebt ingevuld en klik op “verzenden”.

De Merchant Center is nu gekoppeld aan Google Analytics 4! Het kan soms tot 24 uur duren voordat er gegevens worden weergegeven.

Online verkopers kunnen met Buy With Prime hun producten aanbieden aan Prime abonnees. De klant betaald met een Buy with Prime knop en het product wordt bezorgd via Amazon Prime.

Op dit moment komen webwinkels die deelnemen aan het programma Fulfillment by Amazon in aanmerking voor deze dienst. Erg interessant is dat zij hun producten niet aan hoeven te bieden via Amazon.com.

Later dit jaar wordt dit ook beschikbaar voor andere webwinkels, maar over een internationale uitrol is nog niets bekend.

Er gebeurde nog meer in de altijd bewogen e-commerce wereld:

E-commerce

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *