De belangen in het online e-commerce landschap zijn groot. Overheden delen boetes uit en komen met nieuwe regelgeving. Groei, nieuwe ontwikkelingen, online strategie en politiek hebben allemaal invloed op wat we kunnen verwachten en hoe we ons voor moeten bereiden. In onze maandelijkse e-commerce update houden we jullie op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen. Deze maand o.a. de strengere regels rondom online verkopen, de megaboete voor Alibaba, de sterkste retailmerken van Nederland en het einde van de Google Shopping app.
Strengere regels voor online verkopen
Vanaf 28 mei 2022 treedt nieuwe Nederlandse wetgeving in werking om online shoppende consumenten te beschermen. De regels hebben betrekking op reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten.
De wetgeving dient nog vorm te krijgen maar wordt gebaseerd op Europese richtlijnen. De EU wil het ‘makkelijker en veiliger’ maken voor Europese consumenten om online aankopen te doen, waar ze zich ook bevinden in de Europese Unie.
Het is aan te raden om niet tot mei 2022 te wachten, maar om al stappen te gaan maken om aan de strengere regels te voldoen.
De website van het KvK geeft een volledig overzicht van wat we kunnen verwachten van de nieuwe wetgeving.
Conversational e-commerce heeft de toekomst
Volgens Juniper Research zal ‘conversational e-commerce’ in 2025 50% van de wereldwijde media spent voor hun rekening nemen als het gaat om e-commerce, meldt Emerce. Dat staat gelijk aan meer dan 290 miljard dollar, ten opzichte van 41 miljard nu. Onder conversational e-commerce vallen chatbots, messengers en spraakassistenten.
In Azië is het al vanzelfsprekend dat je met een chatbot praat en op die manier producten vindt en koopt. In het westen daarentegen zijn de meeste consumenten nog gewend om naar een online verkoopkanaal te gaan en daar handmatig een product te zoeken en af te rekenen.
Deze traditionele manier van online producten kopen gaat wereldwijd, ook de komende jaren, vooralsnog het grootste zijn. De groei in conversational e-commerce gaat volgens Juniper Research vooralsnog uit Azië komen, waarbij 90% van de wereldwijde chatbot media spent voor rekening is van China, Japan en Zuid-Korea.
Over 4 jaar 80% van B2B transacties online
De digitalisering die heeft plaatsgevonden op de consumentenmarkt gaat ook zijn opwachting maken op de zakelijke markt. Dat zijn de conclusies uit een whitepaper van DHL, weet Ecommerce News ons te vertellen.
De trend die DHL de afgelopen jaren zag op de zakelijke markt, van minder een-op-een sales en meer data gedreven verkopen, is in een stroomversnelling geraakt door de Covid-19 crisis.
Hoewel leadformulieren bij B2B de norm is, is directe verkopen via e-commerce kanalen een interessante kans. Vergeet daarom niet hier rekening mee te houden bij het verkennen van de business to business mogelijkheden.
Stoelendans om posities sterkste retailmerken, buitenlandse giganten liggen op de loer
Bol.com is het sterkste retail merk van Nederland. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, lezen we op Adformatie.nl. Grootste daler is Albert Heijn, dat valt van plek 2 naar plek 4. Opvallend ook is dat het noodlijdende HEMA het goed doet met een klim van positie 7 naar 3.
Ook buitenlandse e-commerce partijen worden meegenomen in het onderzoek dat gaat over de Nederlandse markt. Amazon, dat begin 2020 haar deuren opende op de Nederlandse markt, is de grootste stijger. De gevestigde orde moet de Chinese groei gigant AliExpress in de gaten houden, dat vanuit het niets binnenkomt op nummer 5 als het gaat om groeiverwachting.
Miljardenboete Alibaba
Webwinkelketen Alibaba krijgt een miljardenboete van omgerekend 2,3 miljard euro. Dit is het gevolg van Chinese anti-monopoly wet. De boete bedraagt 4% van de omzet van de binnenlandse verkoop in 2019.
Volgens Chinese media maakt Alibaba zich schuldig aan het maken van exclusieve deals die er voor zorgen dat verkopers hun producten niet op concurrerende marktplaatsen mogen verkopen.
Google stopt met Google Shopping app
Heeft Google een Shopping app? Dat de meeste mensen dit zich af zullen vragen is waarschijnlijk de reden dat Google de stekker uit de app trekt, hoewel er geen officiële reden gegeven wordt door de tech reus.
De meeste verkopen, waarbij Google Shopping onderdeel is van de customer journey, gaan via de zoekresultatenpagina. Op de tweede plaats staat het ‘Google Shopping’ tabblad, wat officieel Google Shopping is. De functionaliteiten van dit tabblad zijn zo uitgebreid dat de app overbodig geworden lijkt. Gebruikers van de app worden dan ook doorverwezen naar het Google Shopping tabblad. Een woordvoerder van Google zegt tegen 9to5Google dat de app nog tot en met juni blijft werken.
Al langere tijd werkt Google aan het integreren van shopping functionaliteiten in hun diensten. Denk hierbij aan winkelen in afbeeldingen en shopping ads op YouTube. Het afdanken van de Google Shopping app lijkt bij de strategie te passen waarbij functionaliteiten zoveel mogelijk verweven worden in de bestaande Google platformen.
hulp nodig bij e-commerce?
Reacties (0)