23 april 2021

Succesvol verkopen op Bol.com

8 minuten lezen
Logo mascotte van bol.com

Succesvol verkopen op Bol.com, de belangrijkste stappen:

Allereerst is het goed om te realiseren dat het optuigen van een goed ingericht Bol.com account best wat tijd kost. En als het eenmaal staat is het belangrijk om jouw producten blijvend te optimaliseren, maar vergeet niet dat basisdingen zoals voorraad bijwerken ook nodig blijft (hoewel hiervoor ook geautomatiseerde oplossingen zijn). We zullen iedere stap in dit artikel uitgebreider toelichten, maar de belangrijkste stappen voor verkopen op Bol.com zijn:

  • Voorwaarden en servicenormen voor verkopen op Bol.com
  • EAN/ISBN-codes
  • Commissie voor verkopen op Bol.com
  • Bol.com en de koopknop ‘winnen’
  • Productenaanbod op Bol.com zetten
  • Productcontent volledig maken
  • Productcontent optimaliseren
  • Adverteren van producten

Uiteraard stelt Bol.com een aantal voorwaarden aan partners die zich aan willen sluiten. Bol.com is zo succesvol omdat ze o.a. service hoog in het vaandel hebben staan. De enige manier om dat serviceniveau hoog te houden is om diezelfde service ook van partners te eisen. En omdat Bol.com steeds meer afhankelijk wordt van verkooppartners, zijn die voorwaarden heilig. Op het partnerplatform van Bol is uitgebreide informatie te vinden. De belangrijkste voorwaarden vatten we hier voor jou samen:

  • Je staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel of het Belgisch Handelsregister.
  • Jouw artikelen passen binnen een bestaande Bol.com productcategorie.
  • Jouw artikelen beschikken over een ISBN of EAN code.
  • Je kunt binnen 1-8 werkdagen leveren.
  • Klanten kunnen binnen 30 dagen retour sturen.
  • Je bent in staat om klantvragen binnen 24 uur te beantwoorden in het Nederlands.
  • Je voldoet aan de servicenorm

De servicenormen zijn erg belangrijk om te bekijken en in te schatten in hoeverre je hier aan kunt voldoen. Als je als verkooppartner (te lang) niet aan deze normen voldoet, dan zal Bol jouw account t.z.t. opschorten en kun je niet meer verkopen op Bol.com. Erg belangrijk om hier bovenop te zitten dus. De servicenormen die Bol hanteert zijn:

  • Maximaal 2% van alle bestellingen mag geannuleerd worden.
  • Uit maximaal 5% van alle bestellingen mogen vragen van klanten komen (belangrijk om jouw content dus zo correct mogelijk te maken).
  • Jouw beoordelingscijfers moet minimaal een 8 zijn.
  • 98% van de bestelde artikelen moet op tijd geleverd zijn.
  • 100% van de artikelen moet een Track & Trace nummer bevatten.
  • Minimaal 90% van de telefonische gesprekken moeten worden opgenomen.

Hierboven al kort benoemd, maar zonder EAN of ISBN-codes gaat verkopen op Bol.com niet lukken. Om een goede match te kunnen maken met de bestaande productdatabase van Bol vragen ze altijd om een EAN-code of een ISBN-nummer. Zonder één van deze codes zal Bol jouw producten niet accepteren. Als je zelf de fabrikant van jouw producten bent en je hebt geen EAN-codes, dan kun je deze aanschaffen. Als je producten van een andere fabrikant verkoopt, dan zou de fabrikant deze EAN-codes bij je moeten kunnen aanleveren.

Overigens kan het inrichten van jouw account een hoop tijd schelen wanneer een EAN-code al bekend is bij Bol. Wanneer je je producten indient bij Bol zal deze naast hun database gelegd worden. En bestaat de door jou aangeleverde EAN-code al? Dan zal Bol jouw producten automatisch verrijken met de kenmerken van dit product. Dat scheelt je weer werk bij het invullen van de productspecificaties. Toch raden wij je aan om hier altijd kritisch doorheen te lopen en te optimaliseren waar nodig.

Leuk dat Bol.com een enorm bereik heeft en dus een interessant kanaal kan zijn om jouw producten aan te bieden. Maar ze doen dit uiteraard niet gratis. Voordat je aan de slag gaat is het daarom goed om uit te zoeken of de commissie die Bol.com vraagt überhaupt past bij jouw marges. Optioneel kun je er daarom voor kiezen om alleen de producten aan te bieden die na afdracht van de commissie genoeg marge overhouden. Bol.com heeft per productcategorie een commissiepercentage bepaald, daarnaast betaal je voor iedere transactie vaste administratiekosten. Deze administratiekosten zijn afhankelijk van de verkoopprijs van jouw product. Het volledige overzicht van commissies voor verkopen op Bol.com vindt je uiteraard op het partnerplatform.

Een kreet die je waarschijnlijk vaker zult gaan tegenkomen is ‘het winnen van de koopknop’. In onderstaande afbeelding ziet je de gele ‘in winkelwagen’ knop. Dat is de koopknop waar we in dit geval op doelen (die overigens binnen heel Bol.com te herkennen is als enige gele knop).

Deze knop is niet alleen belangrijk omdat iemand daarmee een product in het winkelwagentje plaatst, maar ook omdat hier bepaald wordt welke aanbieder de verkoop realiseert. In bovenstaand voorbeeld zie je boven de koopknop staan ‘Verkoop door Nelson Schoenen’. Dit betekent dat als iemand het product in het winkelwagentje plaatst, de verkoop gerealiseerd wordt door Nelson Schoenen.

Als je iets verder onder de koopknop kijkt dan zie je staan dat er 11 andere verkopers zijn. Deze bieden allemaal exact dezelfde schoen aan, maar de verkoop via de koopknop gaat naar Nelson Schoenen. Hoewel de consument de mogelijkheid heeft om andere aanbieders te bekijken, koopt meer dan 90% van de mensen op Bol.com bij de aanbieder die de ‘koopknop wint’.

Hoe win je dan de koopknop? Dat doe je door aan zoveel mogelijk van de voorwaarden van Bol.com te voldoen. Belangrijk daarin zijn:

  • Biedt je de beste prijs?
  • Is je productcontent volledig en goed geoptimaliseerd?
  • Wordt je product relatief vaak verkocht?
  • Voldoe je aan de servicenormen van Bol?
  • Heb je veel en goede beoordelingen gekregen?

Al deze zaken kun je positief beïnvloeden door enerzijds jouw producten zo goed en volledig mogelijk aan te bieden op Bol.com. Anderzijds door ervoor te zorgen dat de service die je levert optimaal is en voldoet aan de minimumeisen van Bol.com. Hierin geldt echter wel: hoe beter Bol je beoordeelt op service, hoe groter de kans dat je de koopknop wint.

Er zijn meerdere manieren om jouw productaanbod op Bol.com te krijgen: je kunt alle producten handmatig invoeren in het systeem, je kunt o.b.v. een spreadsheet jouw producten uploaden in het systeem of je kunt gebruik maken van een connector zoals Channable of Channelengine. Het voordeel van het gebruiken van een connector is dat deze tools je vaak mogelijkheden bieden om in bulk informatie te verrijken waardoor je niet handmatig alle producten hoeft aan te passen. Let op: uiteindelijk zul je ook op productniveau optimalisaties moeten doen, maar met Channable of Channelengine kun je veel basisinformatie zoals maten, kleuren etc. in bulk doorschieten (mits u dit in jouw eigen webshop op orde heeft natuurlijk).

Voor welke optie je ook gaat, het is belangrijk om te realiseren dat Bol veel informatie over jouw product zal vragen. Daarin maakt Bol onderscheid tussen basisinformatie en aanvullende informatie. De basisinformatie is nodig om jouw product überhaupt online te krijgen op Bol.com. Daarbij kun je denken aan afbeeldingen, titels, EAN-codes etc. De aanvullende informatie is niet verplicht, maar we sterk aan te raden. Hoe meer informatie je aanlevert, hoe duidelijker jouw productpagina voor de consument zal zijn. Dat heeft effect op jouw conversie, maar ook op het beperken van vragen en retouren.

Productinformatie verkopen op Bol.com

Hoewel wij je aanraden om bij het online zetten van je aanbod zoveel mogelijk informatie in te vullen, is het belangrijk om de productinformatie regelmatig in de gaten te houden. Het kan namelijk zo zijn dat Bol nieuwe vereisten aan jouw producten stelt. Ook Bol blijft door ontwikkelen en voegt regelmatig nieuwe specificaties toe voor producten.

Wanneer je inlogt in je verkopersaccount krijg je automatisch een melding wanneer er meer productinformatie gewenst is bij jouw producten. Kijk hiernaar en voeg deze informatie toe waar mogelijk. Daarnaast raden wij je aan om per product in de gaten te houden hoe ‘sterk’ Bol jouw aangeleverde informatie beoordeelt. Bol houdt hierin 4 specificaties aan: zwak, oké, sterk en zéér sterk. Hoe sterker je content, hoe meer vertoningen je zult krijgen. Wij raden aan om er naar te streven dat je producten minimaal het oordeel sterk krijgen, zéér sterk is altijd wenselijk, maar niet in alle gevallen mogelijk.

Productinformatie op Bol.com

De basisinformatie is nu gedeeld, de volgende stap is het optimaliseren van de titels en product omschrijvingen. Voor de titel is belangrijk dat de productkenmerken hierin terugkomen. Denk daarbij aan merk, producttype, kleur, maat etc. Daarnaast raden we je aan om de zoektrends op Bol.com te analyseren. Hiermee kun je voor jouw producten achterhalen welke termen veelgebruikt worden. Als je deze termen vervolgens in jouw titel verwerkt, kan je dit veel extra verkeer en verkoop opleveren. Zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld van een product dat in week 53 van 2020 geoptimaliseerd werd en wat dit daarna met de bezoeken en bestellingen deed.

Een goede productomschrijving bevat in ieder geval toelichting op de relevante kenmerken van het product. En ook hier is natuurlijk het gebruiken van populaire zoektermen aan te raden.  Daarnaast raden we aan om te werken met koppen en bullets. Op die manier kan iemand de productpagina gemakkelijk scannen en vindt hij of zij gemakkelijker de informatie waar ze naar op zoek zijn. Bol heeft zelf een video waarin goed uitgelegd wordt waar een goede product omschrijving aan moet voldoen. We raden je dan ook aan om deze te kijken en de daarin gegeven adviezen op te volgen.

Hoewel je na het afronden van bovenstaande stappen al hartstikke succesvol kunt zijn op Bol.com. Raden wij je aan om ook te testen met adverteren op Bol.com d.m.v. Sponsored Products. Zeker wanneer jouw producten verkoopt waarvan het aanbod op Bol.com groot is, kan dit de moeite waard zijn. Je komt in zo’n geval met een gesponsord product tussen de resultaten op Bol.com te staan.

Sponsored Products Bol

Belangrijk om te weten is dat je, naast de commissie die je voor iedere verkoop betaalt, een kosten per klik betaalt wanneer je Sponsored Products inzet. Ons advies zou daarom zijn om te beginnen met producten waar je voldoende marge op maakt, zodat je, zelfs nadat je de commissie aan Bol heeft betaald, nog ruimte heeft om Sponsored Products in te zetten. Op deze manier kun je in een competitieve categorie toch voet aan wal krijgen. Als mensen op jouw product klikken en vervolgens ook kopen, dan zal het algoritme van Bol dit gaan merken. Wanneer jouw product regelmatig gekocht wordt, geen of weinig retouren oplevert en mensen ook nog eens positieve reviews achterlaten zal het algoritme van Bol dit oppikken en zal jouw product vaker in aanmerking komen voor de koopknop. Wanneer je dat lukt zal jouw verkoop ook zonder adverteren een enorme boost krijgen. Hoewel dit zeker haalbaar is zonder adverteren, kun je dit met adverteren wel versneld realiseren.

Heb je behoefte aan ondersteuning bij het inrichten en optimaliseren van jouw Bol.com verkopersaccount? Uiteraard kun je vrijblijvend contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken!

Content

neem contact op met een specialist

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *