9 februari 2018

Dit zijn de 5 beste presentaties van Friends of Search 2018

7 minuten lezen
Friends of Search congres van DDMA

De vijfde editie van het grootse SEO- en SEA-congres van Nederland ‘Friends of Search’ (#FOS) was een groot succes. Het was een inspirerende dag waarvan de belangrijkste bevindingen en learnings zijn gebundeld in deze blogpost. Een samenvatting van de SDIM ‘Presentatie top 5’ met als belangrijkste conclusie: SEO is volop in ontwikkeling en dat zal ook zeker zo blijven. Gelukkig maar, want juist dat maakt ons vak complex, uitdagend, maar vooral hartstikke mooi!

James Whittaker opende FOS18 met een inspirerende sessie over hoe search zich heeft ontwikkeld de afgelopen twintig jaar. Een man met passie voor zijn vak, een echte tech-nerd. Allesbehalve saai om naar te luisteren stond hij op het podium en vermaakte het publiek. Zijn levensquote? `Saving the world from boredom one audience at a time.’

Er wordt tegenwoordig veel gepraat over het Internet of Things (IoT) en slimme bedrijven springen op de IoT-bandwagon. Terecht, aldus James. IoT is een onderscheidende factor in de concurrentie die echt waarde kan toevoegen. James vertelde hier meer over en maakte het publiek er bewust van dat de technologie sneller groeit dan de mens kan bijhouden. De afgelopen twee jaar heeft IoT bijvoorbeeld voor 90% van alle websitedata gezorgd.

James Whittaker van Microsoft op Friends of Search 2018

Het zal volgens James ook niet lang meer duren voor jouw koelkast data uitleest over boodschappen of bepaalde eet- en drinkwensen, of houdbaarheid. Straks kan iedere thermostaat worden uitgelezen en vanaf iedere locatie worden bediend. En zullen fitnesshorloges onze gezondheid bepalen en bewaken.

IoT maakte tot voor kort geen deel uit van de werkzaamheden van James in zijn baan als engineer bij Microsoft. Hij heeft expertise opgedaan door zijn eigen bubbelbad. James vertelde op FOS het bijzondere verhaal over zijn hot tub. Een verhaal van een gepassioneerde techneut die zijn hot tub tot in detail aanpaste naar een volledig automatische robot. Sindsdien heeft hij veel geleerd en ziet hij het potentieel en de kansen van IoT. Zo is de hot tub van James nu in staat zichzelf te onderhouden. Hij beheerst en bestelt bijvoorbeeld zijn eigen chemicaliën en onderhoudsmiddelen, meet hij het lichaamsgewicht en het aantal personen dat in hem plaatsneemt en voegt hij automatisch water toe. Ook kan de deksel vanuit iedere locatie ter wereld worden geopend en afgesloten.

Het aantal commerciële mogelijkheden van IoT is verbluffend. De kansen zijn erop gericht te achterhalen wat mensen nodig hebben, simpelweg op basis van hun dagelijks leven. Ze kunnen communiceren met andere machines en apparaten, en vragen stellen als: ‘Hoe kan ik mijn gebruiker helpen?’ Door deze inzichten hoeven bedrijven straks hun gebruikers niet meer te spammen met nieuwsbrieven, telefonische acquisitie en/of kortingsacties. Daarvoor in de plaats zal met behulp van IoT een gebruiker steeds vaker op een persoonlijkere wijze benaderd en geholpen worden.

De tweede inspirerende presentatie was van SEO-goeroe Will Reynolds die terugblikte op de historie van SEO in de afgelopen vijf jaar. Met zijn bedrijf rankte Reynolds vijf jaar geleden nog wereldwijd #nr 1 in de zoekresultaten van Google op ‘SEO-agency’, ‘SEO-consultant’ en ‘SEO-tools’. Hij kreeg duizenden bezoekers, veel SEO-vragen, maar dat leidde niet tot een nieuwe klant voor zijn bedrijf.

Google wijzigde het algoritme, en lokale zoekresultaten kregen voorrang. Will was er op tijd bij en paste zijn strategie hierop aan. Door de focus op lokaal te leggen, zakte de traffic enorm, maar hij bereikte nu wel potentiële klanten uit de buurt in plaats van aan de andere kant van de wereld. Zijn business groeide door het SEO-succes te verleggen van de wereldwijde zoekresultaten naar het bedienen van klanten op lokaal niveau.

Logischerwijs gaf Will op Friends of Search een presentatie om duidelijk te maken dat het niet meer gaat om ranken op de nummer 1 positie bij Google. SEO’ers kunnen beter bepalen welke toprankings waarde hebben en welke rankings hun waarde verliezen.

Het klinkt misschien gek, maar volgens Will kunnen SEO’ers veel leren van hun SEA-collega’s en bijbehorende dataset. Hij legde in zijn presentatie uit hoe hij Google Ads data en andere betaalde advertisingplatformen gebruikte om zijn SEO-strategie te bepalen. Door goed te kijken naar de best converterende zoektermen bij de ‘Paid kanalen’ en zoektermen met de hoogste Click-Through-Rates, gebruikt Will meerdere tools om big data te combineren.

Will Reynolds Friends of Search 2018

Tips van Will om toe te passen in jouw marketingstrategie:

  • Gebruik een raamwerk voor Pay-Per-Click (PPC) om SEO-resultaten te verbeteren.
  • Ontdek kansen door PPC-zoekopdrachten te vergelijken met de zoekopdrachten van Google Search Console.
  • Verbeter de gebruikerservaring van de bestemmingspagina voor het lanceren van een marketingcampagne.

De derde presentatie was een heel creatieve van Larry Kim (MobileMonkey) die zich volledig door unicorns had laten inspireren. Larry is namelijk geobsedeerd door unicorns in tegenstelling tot donkeys (ezels). Hij maakte een paar jaar geleden een vergelijking tussen beide dieren en ontwikkelde zo zijn unicorn-marketingstrategie.

Larry Kim Unicorn Strategy Friends of Search

Iedere organisatie kent ze wel: marketingcampagnes die zeer effectief zijn en ongelofelijk veel resultaat halen. Circa 1 tot 3% van dit soort campagnes zorgt zelfs voor meer dan 70% van al het verkeer en omzet. Larry noemt dit soort campagnes: Marketing Unicorns.

Marketing Unicorn
  • Vind je eigen unicorn via Google Analytics en Search Console.
  • Bekijk of je de CTR van deze pagina’s nog verder kunt verbeteren op Organic en Paid search. (In de praktijk zorgt een hogere CTR voor hogere conversiepercentages.)
  • Zet jouw unicorn-campagnes via alle marketingkanalen in. Plaats bijvoorbeeld hetzelfde artikel in vrijwel dezelfde context opnieuw via een ander kanaal. Waarom iets nieuws bedenken als een artikel al succes heeft gehaald?
  • Bekijk of je soortgelijke content kan schrijven over vrijwel hetzelfde onderwerp. Zijn er bijvoorbeeld subpagina’s te schrijven die naar het unicorn-artikel kunnen verwijzen?

Nummer vier uit de presentatie top vijf is die van Marcus Tober. Marcus is gek van big data en onderbouwt graag zijn adviezen met statistieken. Bij zijn vorige editie van Friends of Search was zijn belangrijkste quote niet voor niets: ‘Er zijn geen algemene rankingsfactoren meer.’ En die uitspraak geldt nog steeds want ook vandaag de dag zijn rankingsfactoren gebaseerd op een nichemarkt.

Marcus adviseerde iedereen om het zoekgedrag van zijn doelgroep en bestaande gebruikers te analyseren om vervolgens hier de focus op te leggen. Waarom? Omdat ‘structured data in de ene markt veel waardevoller is dan in de andere markt’, aldus Marcus. Zo is het in de sportproductenbranche bijvoorbeeld heel gebruikelijk ‘voorraad’, ‘prijsrange’, ‘beoordelingen’ toe te passen in de structured data. En zijn in de datingbranche andere SEO-elementen relevanter. Hier gaat het niet om beoordelingen of prijs van een platform, maar moet er vertrouwen gewekt worden.

Een ander voorbeeld: in de interieurbranche (meubelen) heeft gemiddeld 8 van de 10 toprankings een HTTPS-domein. In de sport- en receptenbranche betreft dat maar 2 van de top 10-rankings.

HTTPS slide Marcus Tober op Friends of Search 2018

Om het te visualiseren liet Marcus het belang zien van afbeeldingen in de content. Door het gemiddelde per branche te bekijken, zie je grote verschillen:

Images in Content Marcus Tober slide van Friends of Search 2018

Ook Marcus was overtuigd: zoekresultaten van Google worden steeds complexer en de datasets steeds groter. Hierdoor wordt het een steeds grotere uitdaging om de juiste trends voor een markt te zien. Als een bedrijf de verkeerde gegevens gebruikt of op een verkeerde manier analyseert, krijgt het resultaten te zien die in de meeste gevallen nutteloos zijn, of in het slechtste geval zelfs misleidend en gevaarlijk voor de toekomst van de organisatie kunnen zijn.

Tip van Marcus: analyseer de zoekresultaten van jouw branche en gebruikers. Maak vervolgens een SEO-strategie voor jouw niche en ga niet uit van algemene zoekresultaten.

SDIM nam tijdens #FOS18 deel aan de masterclass van Barry Adams, The SEO Dutchman in Noord-Ierland. Barry gaf een overzicht van de belangrijkste technische SEO-gebieden waar men in 2018 op moet letten en met een reden. Zoekmachines stellen steeds ingewikkeldere technische eisen aan een website. Dit maakt het voor de huidige online marketeer uitdagend om up-to-date te blijven.

Crawlen en indexeren SEO Barry Adams Friends of Search 2018

De belangrijkste onderwerpen en tools waar SEO’ers in 2018 van Barry op moeten letten

  • Site-snelheid
    We wisten al dat het een belangrijke rankingsfactor was, maar zoekmachines zullen jouw website alleen maar meer waarderen wanneer hij snel is. Jouw crawlbudget wordt beter benut door een snellere laadtijd en zoekmachines kunnen meer pagina’s crawlen. Daarnaast verbetert de gebruikerservaring, gaat het bouncepercentage omlaag en neemt de conversie toe.
  • Structured data
  • Implementeer de juiste structured data voor de branche. In de toekomst zal dit nog meer voordelen hebben op ‘voice search’. Apparaten als ‘Google home’, ‘Cortana’, ‘Alexa’ en ‘Siri’ nemen structured-data-elementen over van jouw website. Maak gebruik van JSON-LD, de nieuwste en meeste stabiele code op dit moment.
  • Tool: Schema Marup Generator (JSON-LD)
  • Tool: Google Tool voor gestructureerde gegevens

Barry is er van overtuigd dat SEO even uitdagend als nu zal blijven. In de komende jaren zal de markt zich bezighouden met de volgende vraagstukken:

  • Wat zijn rankingsfactoren? Land-, apparaat- en brancheafhankelijk?
  • Desktop first > mobile first > cloud first?
  • SEO voor voice search – ion 2020 50% van de zoekopdrachten voice search?
  • Content blijft King > Rankbrain > pagina’s zonder URL zullen verdwijnen en vervangen worden door PWA’s.
  • Zorg voor een veilige website!
  • Hoe maak ik mijn website sneller, is deze snel genoeg?

Als laatste gaf Barry nog een leestip mee: Sergey Brin en Lawrence Page schreven het legendarische artikel over een prototype van de grootschalige zoekmachine ‘Google’. Barry maakte duidelijk dat je jezelf geen SEO’er kan noemen wanneer je dit artikel nooit gelezen hebt, dus bij dezen:

The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine. Volledige pdf en wat extra leesvoer: PDF document

The Anatomy of a large scale hypertextual web search engine

Heeft jouw organisatie een SEO-vraagstuk of wil je meer resultaat uit SEO halen? SDIM helpt je graag verder om alles uit SEO te halen. Als bureau helpen wij met SEO-trainingen, migraties, structureel SEO-advies tot het uitzetten van de beste SEO-strategie voor een nieuw merk of organisatie.

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *