19 februari 2021

Display campagnes in Google Ads Toeschrijvingsrapporten (Open Bèta)

2 minuten lezen
Video en display

Sinds 18 februari is het mogelijk om in Google Ads toeschrijvingsrapporten Google Display campagnes mee te nemen.

Sinds gisteren is er een open bèta beschikbaar voor toeschrijvingsrapporten in Google Ads. Om deze bèta te activeren ga je naar Tools en Instellingen -> Meting -> Toeschrijving.

Attributie is het toeschrijven van conversies aan verschillende campagnes en kanalen. Als een gebruiker met meerdere campagnes of kanalen in aanraking is gekomen en vervolgens een conversie uitvoert (bijvoorbeeld een aankoop), dan is het belangrijk om niet alleen de campagne dat deze conversie heeft gerealiseerd waarde toe te kennen, maar ook campagnes die voorafgaand ondersteunend van waarde waren geweest.  Om te bepalen hoe elke campagne een bijdrage levert aan de uiteindelijke conversie heeft Google een toeschrijvingsrapport ontwikkeld. In dit rapport zijn verschillende onderdelen beschikbaar:

  • Met Toppaden is het mogelijk om te bestuderen met welke campagnes en in welke volgorde een gebruiker in aanraking is gekomen, voordat een conversie heeft plaatsgevonden. Daarnaast biedt het ook inzicht in hoe verschillende apparaten elkaar ondersteunen.
  • Het onderdeel Padstatistieken biedt inzage in het gemiddeld aantal interacties dat een gebruiker onderneemt, voordat er een conversie plaatsvindt en hoeveel tijd tussen een interactie en conversie bevindt.
  • Met Ondersteunde Conversies heeft een adverteerder de mogelijkheid om campagnes te beoordelen in hun ondersteunende waarde.

Daarnaast biedt het toeschrijvingsrapport ook een mogelijkheid om verschillende attributiemodellen met elkaar te vergelijken. Hiermee kan een adverteerder een beeld vormen hoe campagnes scoren op basis van verschillende toeschrijvingsmodellen. 

Deze bèta is een aanvulling op het al bestaande Google Ads toeschrijvingsrapport. In het verleden bevatte dit rapport alleen inzichten van search campagnes, maar gaandeweg is dit rapport verder uitgebreid. Zo is vorig jaar de mogelijkheid toegevoegd om YouTube campagnes mee te nemen in de toeschrijvingsrapporten. Sinds gisteren is het dus ook mogelijk om in deze toeschrijvingsrapporten de waarde van een Display campagne mee te nemen. Een voorbeeld van een rapport is hieronder te zien:

Toeschrijving display rapport Google

De toevoeging van deze bèta was natuurlijk een kwestie van tijd, aangezien een vergelijkbare bèta ook al is uitgerold voor YouTube. Het is voor adverteerders een zeer nuttige toevoeging, omdat de waarde van Display campagnes beter in kaart kan worden gebracht. Dit was het laatste campagnetype binnen Google Ads dat nog niet was meegenomen in het toeschrijvingsrapportage.

Video en display

Hulp met video of display advertising?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *