16 augustus 2023

Discovery Ads wordt vervangen door Demand Gen Campagnes

2 minuten lezen
Google Ads Logo

Tijdens Google Marketing Live kondigde Google een nieuw campagnetype aan, Demand Gen Campagnes. Dit campagnetype is volgens Google gedreven door de nieuwste ontwikkelingen op AI. 

Onderzoek van Google/ Ipsos laat zien dat 91% van de consumenten direct een actie ondernamen, nadat zij een merk of product hebben ontdekt via Discover en Gmail. Om actiematig in te spelen op het grote bereik van YouTube, YouTube Shorts, Discover en Gmail heeft Google nu dus Demand Gen Campagnes gelanceerd.

Wat is er dan nieuw met Demand Gen Campagnes? Simpelweg gezegd zijn Demand Gen Campagnes hetzelfde als Discovery Ads, maar dan met extra features. Een overzicht hiervan staat in onderstaande afbeelding:

Discovery Ads Demand Gen

Interessant is dat dit campagnetype de mogelijkheid biedt om lookalike doelgroepen te gebruiken. De werking is vergelijkbaar met vergelijkbare doelgroepen die door Google inmiddels uitgefaseerd. Google kijkt naar je first-party doelgroep-lijsten (zoals klantenlijsten, engagement on-site / in-app en engagement met je YouTube-content) om kenmerken te identificeren van je huidige doelgroep en gebruikt deze parameters vervolgens om een nieuwe doelgroep te bereiken.

Vergelijkbare doelgroepen zijn niet meer beschikbaar in Display campagnes, in plaats daarvan wordt er door Google gebruikgemaakt van “geoptimaliseerde targeting”. Dit betekent dat Google kijkt naar diverse signalen, zoals content op de landingspagina, je geselecteerde doelgroepen en het gebruikte advertentiemateriaal, om te bepalen wie interessant is om te targeten. Geoptimaliseerde targeting beperkt zich niet tot de targeting instellingen van de adverteerder, maar laat zich leiden tot wat goed scoort.

Wat dit nu betekent is dat Discovery Ads campagnes worden uitgefaseerd. Op dit moment kunnen adverteerders zich aanmelden voor een bèta om Demand Gen campagnes te kunnen opzetten (aanmelden via deze link). Als een adverteerder toegang krijgt, dan worden de huidige Discovery campagnes automatisch gemigreerd naar Demand Gen campagnes.

Vanaf oktober krijgen alle adverteerders toegang tot Demand Gen Campagnes en kunnen Discovery Ads campagnes handmatig worden gemigreerd door het Google-account team. Anders worden deze automatisch door Google gemigreerd vanaf november. 

Vanaf begin 2024 worden alle resterende Discovery Ads campagnes automatisch door Google gemigreerd.

Alle historische data van Discovery Ads blijft behouden tijdens de migratie, zodat Demand Gen campagnes zonder problemen blijven presteren.

Content

Hulp met Demand Gen ads?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *