30 november 2011

Wat is Direct Verkeer in Google Analytics?

3 minuten lezen
Logo Analytics

In Google Analytics kun je het gedrag van je websitebezoekers inzichtelijk maken. Een veelgebruikt rapport is het zogenaamde Verkeersbronnen rapport, waarin je kunt zien via welke verkeersbronnen je websitebezoekers je website zijn binnengekomen. Een belangrijke verkeersbron is hierbij Direct Verkeer. Maar welk verkeer wordt er nou exact onder Direct Verkeer verstaan?

In het kort verwijst de verwijzende verkeersbron Direct Verkeer naar bezoekers die je website zijn binnengekomen zonder enige verwijzende/referral-informatie in de HTTP header. Of zoals op het officiële Google Analytics blog zelf wordt gedefinieerd: bezoekers die in Google Analytics worden toegewezen aan Direct Verkeer zijn bezoekers die je website hebben bezocht door je URL direct in de browser hebben getypt. Direct Verkeer kan ook verwijzen naar bezoekers die hebben geklikt op links in hun bookmarks / favorieten, op niet-getagde links in e-mails, of op links in documenten die geen tracking variabelen hebben meegekregen (zoals PDF’s of Word documenten).

Indien je Google Analytics set-up correct is uitgevoerd, worden bezoeken in je Google Analytics rapportages toegewezen aan Direct Verkeer indien gebruikers:

  • De URL van je website (bijv. www.sdim.nl) in de adresbalk van hun browser typen;
  • Je website bezoeken via bookmarks;
  • Klikken op niet-getagde links in e-mails of in zgn. instant messaging conversations (zoals Skype en MSN Messenger);
  • Klikken op niet-getagde links die zijn opgenomen in PDF-documenten, Word-documenten of Excel-sheets;
  • Klikken op niet-getagde links in telefoon applicaties;
  • Klikken op een 302 redirect link waarin de redirect server geen referrer meegeeft;
  • Klikken op links in beveiligde webpagina’s, die niet in staat zijn om verwijzende informatie mee te geven.

Let wel: bovenstaande geldt indien een bezoeker voor de eerste keer op je website binnenkomt. Indien een eerste bezoek van een bezoeker via organische zoekresultaten, verwijzende sites of enig andere getagde verkeersbron (bijv. Google Ads) afkomstig is en het tweede bezoek via een vorm van Direct Verkeer, wordt de bezoeker tijdens zijn tweede bezoek toegewezen aan een niet-directe verkeersbron. Dit wordt veroorzaakt door de standaard cookie-tijd van 6 maanden.

Overigens gebeurt het steeds vaker dat online gebruikers de zoekbalk van zoekmachines verwarren met of gebruiken als de adresbalk van een browser. Hierdoor worden bezoekers die in een zoekmachine ‘zoeken’ naar bijvoorbeeld je bedrijfsnaam of zelfs naar je url (bijv. SDIM of www.sdim.nl) in je Google Analytics rapportages toegewezen aan een bezoeker via de organische zoekresultaten. SDIM is van mening dat deze ‘zoekers’ juist wél als Direct Verkeer in Google Analytics zouden moeten worden gemeten. Nu krijgen de ‘eigen naam’ zoekwoorden in Google Organic immers te veel credits. Om deze ‘eigen naam’ zoekwoorden uit Google Organic te behandelen als Direct Verkeer, waardoor ze geen andere verkeersbronnen overschrijden, dienen een aantal extra regels te worden toegevoegd aan het standaard Google Analytics meetscript. Bij de Google Analytics advanced set-up van SDIM ondersteunen wij je graag bij het maken van een custom Google Analytics script, waarin we dergelijke op maat oplossingen voor je meenemen.

Om de resultaten in je Google Analytics rapportages zo betrouwbaar mogelijk te maken en om zo goed mogelijk inzicht te krijgen in de herkomst van je bezoekers, is het dus erg belangrijk om je links, campagnes en e-mailings correct te taggen. Heb je hulp nodig bij het taggen? Je kunt gebruik maken van de Google URL Builder of neem contact op met de gekwalificeerde Google Analytics medewerkers van SDIM.

Google Analytics Certified Partner

Hulp van een expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *