30 januari 2025

Digitale toegankelijkheid vanaf 2025: wat betekent de nieuwe wet voor jou?

4 minuten lezen

Vanaf 28 juni 2025 moeten alle consumentenwebsites en digitale diensten voldoen aan de European Accessibility Act (EAA).

De EAA is gebaseerd op het VN-verdrag Handicap (2006) en heeft als doel digitale toegankelijkheid te garanderen voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. Dit betekent dat alle websites en digitale diensten begrijpelijk, bedienbaar en toegankelijk moeten zijn voor een brede gebruikersgroep.

In deze blog lees je alles over de European Accessibility Act, de impact op bedrijven en hoe jij je kunt voorbereiden op de aankomende veranderingen.

De European Accessibility Act (EAA) is een wet die op 28 juni 2025 van kracht wordt en ervoor moet zorgen dat digitale producten en diensten toegankelijk zijn voor iedereen, inclusief mensen met een beperking. De wet is van toepassing op consumentenwebsites, mobiele applicaties, software, e-books, tv- en telefoniediensten en internetbankieren.

Hoewel de wet niet expliciet verwijst naar de WCAG-richtlijnen (Web Content Accessibility Guidelines), komen de uitgangspunten overeen. Een digitaal product moet begrijpelijk en bedienbaar zijn, zodat iedereen, ongeacht eventuele beperkingen, ervan gebruik kan maken.

Hoewel digitale toegankelijkheid in principe voor alle organisaties van belang is, zijn overheidsinstanties, zoals gemeenten en publiekrechtelijke instellingen al sinds 2016 verplicht om aan toegankelijkheidsrichtlijnen te voldoen. Met de komst van de EAA geldt deze verplichting nu ook voor commerciële organisaties die consumenten bedienen. Bedrijven moeten zich voorbereiden om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen en hun digitale producten en diensten aanpassen.

Bron: https://www.digitoegankelijk.nl/wetgeving/voor-wie-is-het-verplicht

Neem contact op!
Advies nodig?

Digitale toegankelijkheid betekent dat een digitaal product of website bruikbaar moet zijn voor mensen met visuele, auditieve, motorische en cognitieve beperkingen. Maar het gaat verder dan alleen voldoen aan een wettelijke verplichting; het draait om het creëren van een inclusieve onlineomgeving waarin iedereen dezelfde handelingen kan uitvoeren. En dit is extra belangrijk omdat er een grote groep Nederlanders een zintuigelijke beperking heeft.

Bron: https://www.vgn.nl/feiten-en-cijfers-de-gehandicaptenzorg

Naast de wettelijke naleving is digitale toegankelijkheid ook een morele verantwoordelijkheid en een kans om een bredere doelgroep te bereiken. Toegankelijke websites verbeteren de gebruikerservaring en verhogen de klanttevredenheid.

Voldoet jouw website na juni 2025 niet aan de richtlijnen? Dan is er een verhoogde kans op juridische problemen. Echter heeft de overheid nog geen concrete plannen gedeeld over de gevolgen.

  • Duidelijke navigatie op de website: Mensen moeten gemakkelijk alle onderdelen van een website of app kunnen vinden. Een logische menustructuur en pagina’s die op meerdere manieren bereikbaar zijn (bijv. via de header, footer of interne links) helpen hierbij.
  • Responsief design voor verschillende schermen: Websites en apps moeten op elk apparaat goed functioneren, of dat nu een desktop, tablet of smartphone is.
  • Beschrijvingen toevoegen aan afbeeldingen en video’s: Een ALT-tekst helpt bezoekers met een visuele beperking om afbeeldingen en video’s te begrijpen. Dit is niet alleen nuttig voor gebruikers, maar helpt ook zoekmachines bij het indexeren van content.
  • Gebruik van kleurcontrast: Om content goed leesbaar te maken, moet er voldoende contrast zijn tussen tekst en achtergrond. Daarnaast kunnen verschillende lettergroottes helpen om titels en teksten duidelijk te onderscheiden.
  • Ondertiteling bij audio en video: Bezoekers die geen geluid kunnen horen, moeten de informatie uit video’s kunnen begrijpen via ondertiteling.
  • Aan- en uitknop voor animaties: Een website, die gebruik maakt van animaties, dient voorzien te zijn van een aan- en uitknop. Zie het voorbeeld van de website Proximusnxt. Zij hebben bovenin de header een knop toegevoegd om de animaties op de website te beheren.

Voor meer informatie over de WCAG 2.2-richtlijnen en hoe je je website toegankelijk kunt maken, kun je het uitgebreide artikel van onze partner Stuurlui raadplegen.

Met nog maar enkele maanden te gaan voordat de wet van kracht wordt, is het belangrijk om nu al stappen te zetten. Het implementeren van toegankelijkheidsrichtlijnen vereist een gezamenlijke inspanning van ontwerpers, ontwikkelaars en contentbeheerders.

Heb je geen technische kennis? Geen probleem! De overheid heeft een handige handleiding opgesteld waarmee je zelf de eerste check kunt uitvoeren.

Bron: https://www.digitoegankelijk.nl/aan-de-slag/handleiding 

Hoewel SDIM zelf geen webdesign bureau is, werken wij wel dagelijks met websites voor onze klanten. Vanuit onze SEO– en CRO-diensten wordt er extra aandacht besteed aan dit onderwerp. Daarnaast kunnen onze klanten bij ons terecht voor informatie over de wetswijziging. Daarnaast werken we samen met gespecialiseerde webdesignbureaus en kunnen we snel schakelen als dat nodig is.

Heb jij een website die nog niet voldoet aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid? Laat ons dan een check uitvoeren. Zorg ervoor dat jouw website voor iedereen toegankelijk is en klaar is voor de nieuwe wetgeving in 2025!

Laat je website checken

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *