De SERP, ofwel, de zoekresultaten pagina, is voortdurend in beweging. Een van de laatste trends binnen de zoekresultaten, zijn de 0 click searches. In dit blog gaan we dieper op deze trend in.
Wat zijn zero click searches?
0 click searches zijn zoekopdrachten waarbij de gebruiker niet doorklikt naar een website, maar de informatie op een andere manier vindt. Dit kan bijvoorbeeld zijn wanneer het antwoord direct te vinden is op de SERP of de gebruiker zijn zoekvraag specifieker maakt. Ongeveer 25% van alle zoekopdrachten op de desktop eindigt in een zero click. Op mobiel ligt dit iets lager, namelijk 17% (data van Zero Clicks Study door Semrush)
Zero click searches en algemene informatie
De meest voorkomende zero click searches zijn wanneer gebruikers op zoek zijn naar hele specifieke informatie, waarop een korte zin of formule de vraag beantwoord. Voorbeelden hiervan zijn:
- Één antwoord vragen: vragen waar maar 1 antwoord mogelijk is: wie, waar, wanneer?
- Rekenmachines: omrekenen van eenheden of valuta.
- Woordenboek / definities
Zero click searches & e-commerce
Zijn zero click searches ook relevant voor e-commerce partijen? Ja!
Vaak gebruiken gebruikers hele brede zoektermen om hun zoektocht in de zoekmachine te beginnen. Dit komt vooral voor wanneer ze nog niet precies weten wat ze willen. Gebruikers kunnen SERP elementen zoals related searchers gebruiken om steeds dichter bij de informatie te komen waar ze naar op zoek zijn. Dit wordt ook wel de exploration & discovery fase genoemd. Klikken gebruikers door naar een andere SERP? Dan wordt dit gezien als een 0 click search.
Een voorbeeld: Stel je zoekt dames parfum.
Door gebruik te maken van de related searches onderaan de pagina kan je doorklikken naar een SERP waar bijvoorbeeld de beste parfum voor dames worden uitgelicht. Er opent een nieuwe SERP.
Ben je gek op zoete parfums? Dan gebruik je de related searches om door te klikken naar de beste zoete dames parfums voor 2022. Ga zo maar door. Uiteindelijk eindigt je zoektocht bij een specifieke parfum, klik je door naar de website en maak je de aankoop.
Hoe kan je het beste inspelen op deze trend?
Zorg dat je content creëert voor alle funnel fases. Dit kan in de vorm zijn van geschreven content: bijvoorbeeld informatieve blogs voor awareness fase, of relevante productpagina’s in de action fase. Maar vergeet ook niet videocontent en goede afbeeldingen. Deze vormen van content spelen een steeds grotere rol op de zoekresultaten pagina. Nu meer dan ooit zijn de zoekresultaten afgestemd op de informatie naar waar de gebruiker op zoek is. Wees dus relevant!
Denk goed na over hoe de klant zoekt naar jouw product of dienst en de verschillende fases die de gebruiker doorgaat. Heb je zelf al eens gegoogeld naar je product? Zo leer je meer over wat Google waardevolle content vindt.
Reacties (0)