4 november 2019

De kansen van Amazon NL voor e-commerce bedrijven

3 minuten lezen
Amazon sponsored product

Amazon wordt naar verluidt vanaf begin volgend jaar een volledige webwinkel in Nederland. Dit blijkt uit een interne mededeling aan leveranciers van Amazon. De webwinkelgigant is momenteel al aanwezig op het Nederlandse domein, maar verkoopt enkel e-books. Amazon heeft officieel nog geen aankondiging naar buiten gebracht, echter gaat de webwinkel volgens Emerce naar verwachting begin 2020 van start met de Nederlandse verkoop van alle producten.

Amazon is na Facebook en Google wereldwijd het grootste advertising kanaal. Daarnaast is het platform in Nederland een geduchte concurrent van Bol.com en Coolblue. Zonder dat het Amerikaanse Amazon officieel op de Nederlandse markt gevestigd is, heeft het dit jaar de zesde plaats in de Twinkle 100 bemachtigd. Hierbij gaat het om de omzet die via Nederlandse consumenten is behaald. Wanneer Amazon over een aantal maanden de Nederlandse markt betreedt, kun je hier als e-commerce bedrijf profijt uithalen. 

Doelgroep verbreden

Amazon heeft dit jaar een flinke omzet behaald met de verkoop van Nederlandse producten op het Duitse domein, maar naar verwachting zal dit nog verder doorgroeien wanneer ze koers zetten naar Nederland. Dit zal resulteren in een groter aantal consumenten dat op Amazon producten koopt. 

Over verkochte producten wordt een commissie gerekend, maar producten aanbieden op het platform leidt er wel toe dat je een groter bereik hebt. Consumenten die ál hun producten bij Amazon bestellen, vanwege bijvoorbeeld het gemak, de service en het ruime aanbod, kun je alleen op deze manier bereiken. 

Om jouw zichtbaarheid op Amazon te vergroten kun je gebruik maken van de advertentiemogelijkheden. Middels sponsored products kunt je jouw producten adverteren.  Zoals in het onderstaande Duitse Amazon is weergegeven, komen gesponsorde producten tussen de normale producten te staan met daarboven ‘gesponsord’.

Voorbeeld gesponsorde prodcuten op Amazon

Gebruik maken van het Demand Side Platform (DSP)

Amazon heeft een groot netwerk aan websites waarbinnen het mogelijk is om te adverteren. Binnen dit Demand Side Platform (DSP) beschikt Amazon over een grote hoeveelheid data, waardoor je de gesponsorde producten en banners specifiek onder de aandacht kunt brengen bij de juiste doelgroep.  

Automatische vertaalslag

Een voordeel van het platform is de automatische vertaalslag die Amazon maakt naar verschillende talen. Wanneer je Duitse producten inlaadt kun je deze automatisch laten vertalen naar andere talen. Of dit voor Nederland gelijktijdig met de intrede van Amazon.nl beschikbaar is, is nog niet bekend. Dit zal zonder twijfel op de lange termijn ook voor Nederland mogelijk worden. 

Ondersteuning bij de stap naar internationale markt

Als je de stap wilt maken van de Nederlandse markt naar internationale markt, kan de komst van Amazon.nl je hierbij ondersteunen. Je kunt eerst jouw producten uittesten op de Nederlandse Amazon en bij gewenste resultaten de markt verbreden naar andere landen.

Amazon Advertising Sponsored Ads Accreditation

Hulp nodig van een

gecertificeerde Amazon specialist?

Contact

Zet je Google Shopping en Bol.com in? Dan is Amazon toevoegen aan uw digitale e-commerce marketing-mix eigenlijk geen keuze meer. Om Amazon optimaal in te zetten is een optimale Amazon productfeed nodig. Dat kun je allemaal overigens nu al doen en voorbereiden, zodat je straks de voorsprong op de concurrentie behoudt. Als je twijfelt kan SDIM vooraf volledig inzicht bieden in de prijsstructuur van Amazon in jouw specifieke situatie, zodat je vooraf weet of Amazon met jouw marges haalbaar is, en voor welke specifieke producten je het best kunt beginnen met de uitrol en testen. 

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *