18 april 2025

De invloed van AI op Google en online adverteren

4 minuten lezen
Google Ads Logo

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt al jarenlang een grote rol bij Google. AI bepaalt bijvoorbeeld al grotendeels of een zoekresultaat of advertentie wel of niet aan jou wordt weergegeven. In de VS is vorig jaar al de AI-driven zoekresultatenpagina geïntroduceerd. Hierdoor krijgen gebruikers afhankelijk van hun zoekvraag eerst een door AI gegenereerd antwoord. Hieronder verschijnen pas de advertenties. Dit heeft de gebruikerservaring in de VS al drastisch veranderd en brengt grote gevolgen met zich mee voor adverteerders. De vraag is: Wat betekent de verdere uitrol van de AI voor adverteerders die (voor een deel) afhankelijk zijn van de inkomsten die Google Ads voor hen genereert? 

AI transformeert de zoekervaring

Kunstmatige intelligentie (AI) speelt al jarenlang een grote rol bij Google. AI bepaalt bijvoorbeeld al grotendeels of een zoekresultaat of advertentie wel of niet aan jou wordt weergegeven. In de VS is vorig jaar al de AI-driven zoekresultatenpagina geïntroduceerd. Hierdoor krijgen gebruikers afhankelijk van hun zoekvraag eerst een door AI gegenereerd antwoord. Hieronder verschijnen pas de advertenties. Dit heeft de gebruikerservaring in de VS al drastisch veranderd en brengt grote gevolgen met zich mee voor adverteerders. De vraag is: Wat betekent de verdere uitrol van de AI voor adverteerders die (voor een deel) afhankelijk zijn van de inkomsten die Google Ads voor hen genereert? 

Dalende CTR’s en stijgende CPC’s

Door de AI overviews neemt het aantal klikken op zowel organische als betaalde zoekresultaten af. Dit leidt tot een daling in de click-through rate (CTR) en stijging van de kosten per klik (CPC). Veel adverteerders zien stijgende advertentiekosten als een uitdaging omdat traffic hierdoor afneemt. Aan de andere kant gaf Rand Fishkin tijdens Friends of Search 2025 aan dat uit onderzoek ook blijkt dat traffic en omzet niet hetzelfde zijn. Adverteerders zien geruime tijd een daling in de traffic, terwijl de omzet nagenoeg hetzelfde blijft. Goede optimalisatie i.c.m. een betere inschatting van de intentie door Google zorgen er ook voor minder waste traffic. 

Een ander gevolg van AI overview is dat gebruikers door toepassing van AI op de zoekresultatenpagina bekender raken met AI en daardoor vaker met voice search via een AI-agent zoeken. Als dit gebeurt, hebben traditionele tekstadvertenties minder impact. Visuele en gesproken advertenties binnen Display, Meta en Podcast Ads worden in dat geval belangrijk. 

Aan de andere kant zijn we nog lang niet in de situatie dat Google drastisch marktaandeel verliest aan AI-agents. Tijdens Friends of Search 2025 zagen we dat ChatGPT op dit moment 1 miljard berichten per dag krijgt. Slechts 30% van deze prompts heeft een zoekintentie. Dit komt neer op 37,5 miljoen zoekopdrachten per dag. Ter vergelijking, Google ontvangt in 2024 14,0 miljard zoekopdrachten per dag. In december 2024 is Google daarom ook 373 keer groter dan ChatGPT. Hierbij groeit Google tussen 2023 en 2024 ook nog met 21,64% in aantallen zoekopdrachten. 

Google blijft commercieel gedreven

Google is sterk afhankelijk van zijn advertentie-inkomsten. We kunnen uit de VS al leren dat de AI-interface daar in een minderheid van de situaties verschijnt. Wanneer het gaat om productinfo, aankopen of business type zal Google naar verwachting in 9 van de 10 keer de AI-interface niet weergeven, waardoor advertenties net zoals nu zichtbaar blijven en klikken genereren. 

Wordt er op een voor jou interessante zoekopdracht wel een AI-interface weergegeven? Dan zal Google hier in de toekomst op inspelen met nieuwe, interactieve advertentieformats die passen binnen de AI-interface. Denk hierbij aan (deels) gesponsorde antwoorden waardoor je als merk alsnog aanwezig bent in de zoekervaring van de gebruiker. We zien bijvoorbeeld al organische links in de AI-overview verschijnen die doorlinken naar SERP’s inclusief veel ads. 

Strategische aanpassingen voor adverteerders

Om relevant te blijven in deze veranderende zoekomgeving, moeten bedrijven hun advertentie- en contentstrategie herzien. Belangrijke aanpassingen zijn onder andere:

  • Content optimaliseren voor AI: Zorg dat je content kwalitatief en betrouwbaar is, zodat deze kans maakt om in AI Overviews te worden opgenomen.
  • Slimme PPC-strategieën: Aangezien de kosten per klik (CPC) naar verwachting verder stijgen, wordt het optimaliseren richting campagneresultaat nog belangrijker.
  • Branding:  Bouw aan je merkbekendheid, zodat mensen niet zomaar naar een product zoeken, maar juist naar jouw product!

Focus meer op SEO voor betere zichtbaarheid in Large Language Models (LLM’s). In dit artikel bespreken we de mogelijkheden en onmogelijkheden.

De toekomst van AI en Google Ads

De opkomst van AI zorgt ervoor dat je als bedrijf anders moet gaan kijken naar je online zichtbaarheid om in de toekomst op hetzelfde niveau zichtbaar te blijven. Focus je actiecampagnes op conversies en reserveer meer budget voor branding. Zoek daarbij ook actief naar andere manieren om je doelgroep te bereiken dan alleen Google Ads. SDIM adviseert graag over jouw ideale middelenmix.

hulp nodig? neem contact op

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *