12 december 2022

De influencer marketing trends van 2023

4 minuten lezen
Influencer marketing trends 2023

Influencer marketing is ondertussen een spraakmakend onderdeel van menig marketingmix. De afgelopen jaren heeft deze combinatie van paid en earned media voor veel merken zijn vruchten afgeworpen. Van indrukwekkende campagnes tot “per ongeluk” viral gaan. Het is niet meer te ontkennen dat influencers doelgericht bereik kunnen creëren. Vooral bij niche doelgroepen. En waar zolderkamerbloggers jaren geleden nog verrast hun mailbox openden wanneer daar een samenwerking voor een paar tientjes in stond, zijn influencers nu uitgegroeid tot volwaardige mediakanalen. In een online wereld die zo veranderlijk is, zetten wij de trends en ontwikkelingen op een rij. Zo weet jij wat je kunt verwachten op het gebied van influencer marketing in 2023!

Een trend die al een tijdje gaande is: de creators economy. Denk bijvoorbeeld aan platforms, zoals Petje Af. Zij faciliteren een betalingssysteem waarmee fans een bedrag kunnen doneren aan hun favoriete creators. Het platform Twitch heeft de monetisatie al ondergebracht in het platform zelf door middel van een abonnementenconstructie. In een eerdere social media update in 2022 schreven we al hoe Instagram in de Verenigde Staten testte met een constructie waarbij volgers een abonnement konden afsluiten om exclusieve content te bekijken, zoals livestreams. Een leuke ontwikkeling voor influencers, maar ook voor kleinschalige bedrijven, zoals cursusaanbieders, coaches en receptontwikkelaars. In november werd deze functie breder uitgerold en kun je ook in Nederland een abonnement afsluiten. De verwachting is daarom dat we in 2023 hier zeker meer over zullen gaan lezen. De grote vraag is dus: hoe lang blijft de content van influencers nog “gratis”? 

Wist je dat de gemiddelde socialmediagebruiker zo’n 3 tot 5 kanalen gebruikt? Het is daarom zonde om te focussen op één plek. Mede door de populariteit van bijvoorbeeld TikTok, zien we steeds vaker cross-media campagnes én samenwerkingen. Denk aan een TikTok-video en Instagram Reel. Daarnaast adviseren wij altijd om een campagne vanuit meerdere hoeken aan te vliegen. Wil je een product aan de man brengen? Zet dan bijvoorbeeld ook Google Ads in of Social Advertising. Dus die kanaalspecifieke aanpak? Die laten we ver achter ons. 

TikTok, Instagram Reels, YouTube. Er is een reden waarom deze kanalen zó goed werken. Videocontent scoort enorm goed. Een video is al snel een ervaring. De kijker hoeft bijna geen moeite te doen. Het is vermakelijk. En daarnaast sluit het ook goed aan bij de belevingswereld van de kijker. Tel daarbij op dat socialmedia-apps steeds slimmere algoritmes ontwikkelen en je hebt een succesformule. Videocontent zorgt over bijna alle platformen voor meer bereik en daarbij dus zichtbaarheid voor jouw merk. Kies daarom ook voor videocontent in je influencercampagne van 2023. 

Jarenlang was Instagram hét socialmediaplatform voor influencers. De socialmediagigant slaagde erin een heuse subcultuur te creëren binnen influencer marketing. Het resultaat? Een stijging op het gebied van influencer marketing, een wildgroei aan influencers en een lucratieve baan voor mensen met een following. Toch zijn de voorspellingen dat Instagram niet lang meer hét platform is voor influencer marketing. We zien natuurlijk sowieso al terug dat ‘the girls/boys next door’ miljoenen volgers hebben op TikTok, dat is niet nieuws. Maar in 2023 schiet TikTok alle socialmediaplatformen voorbij op het gebied van maandelijkse actieve gebruikers. En dat is interessant. Want hoe meer actieve gebruikers, hoe groter de kans dat jouw doelgroep zich (nu ook) op TikTok bevindt.

De kracht van influencers? Dat is natuurlijk contentcreatie. En hiermee een doelgroep doelgericht aanspreken én binden. Iets waar sommige merken mee struggelen. Daarom zien we steeds vaker terug dat merken influencers inzetten om content voor hen te maken. Denk bijvoorbeeld aan campagnemateriaal, een TikTok-trend of een catchy nummer. De content creator weet wat er leeft onder een niche doelgroep en weet hier vaak goed op in te spelen. Daarnaast is het voor merken een goede imago boost. Het helpt merken namelijk om visueel aantrekkelijke én trendy content te vergaren. Het nadeel? Aan het inzetten van expertise hangt natuurlijk een prijskaartje. Het is daarom een duurdere vorm van influencer marketing.

Er zijn dus een aantal trends waar merken vakkundig op in kunnen spelen. En dat raden wij zeker aan. Vooral wanneer influencer marketing een volwaardig onderdeel is van de campagne, kan dat bijzonder goede resultaten opleveren. En daarvoor heb je echt niet altijd torenhoge budgetten nodig. SDIM werkt namelijk graag samen met micro- en macro-influencers. Dit zijn creators met 5.000 tot 100.000 volgers; een authentieke en invloedrijke groep. Maak daarom influencer marketing in 2023 ook onderdeel van jouw mediamix. En daarover adviseren onze specialisten je graag!

Meta Business Partner

Hulp nodig met influencer marketing?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *