Ook benieuwd hoe je de zoekwoordplanner van Google Ads gebruikt? In dit artikel lees je meer over hoe je met deze tool relevante zoekwoorden kunt vinden om je advertenties aan de juiste klanten weer te geven.
Hoe werkt de zoekwoordplanner?
De gratis zoekwoordplanner binnen Google Ads ondersteunt bij het zoeken en selecteren van relevante zoekwoorden voor je bedrijf. Ook geeft deze tool inzicht in de zoekopdrachten van mensen en hoeveel er de afgelopen maanden gezocht werd naar deze zoekwoorden. Daarnaast geeft de zoekwoordplanner een schatting van de biedingen voor de zoekwoorden zodat je een idee hebt wat voor concurrerende biedingen en budgetten je ongeveer zou moeten instellen.Â
Hoe kan de zoekwoordplanner bijdragen aan een succesvolle campagne?
- Binnen deze tool kun je gemakkelijk nieuwe zoekwoorden ontdekken met betrekking tot je website, product of dienst. Je kunt zowel op zoek gaan naar zoekwoorden om toe te voegen aan een nieuwe campagne als aan een huidige campagne.
- De zoekwoordplanner geeft ook inzage in historische statistieken en verkeersprognoses. De historische statistieken geven aan wat het zoekvolume van de afgelopen tijd was. Op basis daarvan kun je bepalen of je deze zoekwoorden wil selecteren voor je eigen campagne. Als je geen idee hebt hoe bepaalde zoekwoorden zullen presteren voor een bepaald bod en budget kun je de prognoses bekijken. Onder prognoses vallen bijvoorbeeld het geschatte aantal conversies en het verwachte aantal klikken. Op basis hiervan kun je bekijken welk budget en welke biedingen je in wil stellen.
Daarentegen moet je wel altijd in gedachten houden dat er ook andere factoren zijn waar campagne prestaties van afhankelijk zijn. Ook het gebruikersgedrag in de branche, je product, bod en budget kunnen namelijk invloed op de campagne prestaties hebben.
Nieuwe zoekwoorden ontdekken
- In de Google Ads interface selecteer je rechtsboven ‘Tools en Instellingen’ en klik je onder ‘Planning’ op ‘Zoekwoordplanner’.
- Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’ en vervolgens komt er een zoekvak in beeld. Hier kun je de URL van een pagina op je website invullen om zoekwoorden te vinden of juist zelf woorden toevoegen die gerelateerd zijn aan de producten of services van je bedrijf waar je graag op wil adverteren. Let er hierbij op dat je na elk woord dat je toevoegt aan het zoekvak op Enter klikt.
- Selecteer daarna ‘Resultaten Ophalen’ om nieuwe zoekwoordideeën te downloaden en historische statistieken te bekijken. Denk hierbij aan hoe vaak er maandelijks gezocht wordt op de woorden die je zojuist hebt toegevoegd aan het zoekvak. Naast het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand kun je ook concurrentiegegevens bekijken.
- Ga vervolgens naar de pagina ‘Suggesties voor zoekwoorden’ om je resultaten te kunnen filteren op onder andere zoekwoordtekst en zoekvolume. Daarnaast kun je zoekwoordideeën downloaden en zoekwoorden aan je plan toevoegen om prognoses per locatie en taal te bekijken.
Zoekvolume en prognoses bekijken
- Selecteer rechtsboven ‘Tools en Instellingen’ en klik onder ‘Planning’ op Zoekwoordplanner.Â
- Vul zoekwoorden toe aan het zoekvak ‘Statistieken en prognoses voor je zoekwoorden te ontvangen’. Zorg ervoor dat er komma’s tussen de zoekwoorden staan.
- Bekijk je prognoses door op ‘Aan de slag’ te klikken.
- De pagina ‘Prognoses’ geeft je inzicht in zoekwoordprognoses op basis van potentiële biedingen. Daarnaast kun je inzien of bepaalde periodes invloed hebben op het zoekverkeer en kun je via ‘Planoverzicht’ prognoses ontvangen van zoekwoorden, apparaten en locaties.
- Klik op ‘Historische statistieken’ om concurrentiegegevens of het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand in te zien. Ook kun je historische statistieken downloaden van de zoekwoorden die je aan je plan toegevoegd hebt.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)