Afgelopen weekend kondigde Google een nieuwe core update aan. De december Core Update 2020. Deze kwam voor alle SEO-specialisten nogal als een verrassing aangezien Google eerder heeft aangekondigd om grote updates voor de feestdagen zoveel mogelijk te beperken. Toch hebben ze op 3 december een grote update uitgerold. Het is erg belangrijk om Google updates serieus te nemen, maar wat is er nu veranderd en hoe weet je of je website is gedaald in de zoekresultaten?
Wat is een Google core update?
Dagelijks voert Google kleine algoritme updates uit die nauwelijks merkbaar zijn. Naast deze kleine updates vindt er een aantal keer per jaar een grotere core update plaats. Doordat Google over de hele wereld veel servers en datacenters heeft nemen deze core updates veel implementatietijd in beslag en kunnen de gevolgen groot zijn. Zo kunnen de updates aanzienlijke verschuivingen binnen de zoekresultaten veroorzaken. Google heeft geen specifieke uitspraken gedaan over de impact van deze update, maar heeft hem dit keer wel aangekondigd aangezien de gevolgen merkbaar zijn.
Aldus Google afgelopen weekend op Twitter:
Welke effecten heeft de december 2020 core update?
Bij elke Google update zijn er zowel winnaars als verliezers. Een update kan namelijk sterke veranderingen in organische rankings met zich mee brengen, voor sommige websites positief voor andere negatief. De volledige uitrol van een update kan meerdere dagen duren, dus de grootste gevolgen zullen we komende weken gaan zien. Wat er precies in het algoritme van google is aangepast blijft tot nu toe nog speculeren. We kunnen wel zeggen dat Google steeds meer bezig is met de kwaliteit van de content die websites aanbieden. Het lijkt er ook op dat websites die na de update van afgelopen mei zijn geraakt, en niks hebben veranderd, nu weer dalingen in rankings ondervinden.
Zie: seroundtable.com
Danny Sullivan van Google heeft gezegd dat Google “transparantie en begeleiding” biedt rond zijn kernupdates. Hij zei op Twitter: “Mijn antwoord is dat we een heleboel dingen geven om over na te denken. Dit geeft echter geen garantie dat al deze dingen op de een of andere manier doen, gelijk staat aan het verbeteren van je rankings.” Wel verwijst hij naar een blog van google over wat webmasters moeten weten van Googles Core Updates. Het is zeker aan te raden om deze te bekijken!
Is je website negatief geraakt door de Google update?
Als je negatief bent geraakt is het belangrijk om kritisch te kijken naar je website te verbeteren waar nodig. Zo kun je vaak je rankings herstellen en het negatieve effect van core updates in de toekomst voorkomen.
Zorg er daarom voor dat de website in de basis aan een aantal voorwaarden voldoet. Google geeft aan aantal voorbeelden, waaronder:
Vergelijk de rankings van je website met die van concurrenten die na de update beter zijn gaan ranken dan daarvoor. Welke content bieden zij aan en wat is het verschil met de content die op je eigen website staat. Vraag jezelf ook altijd af of je content het beste antwoord is op de zoekvraag. Nee? Dan is er werk aan de winkel!
Is je website hard geraakt door de Google update maar weet je niet precies waarom? Laat er dan een SEO specialist naar kijken. Onze SEO specialisten maken scherpe analyses van verkeers stijgingen of -dalingen en kunnen zo samen met je tot een oplossing komen. Vragen? Neem vrijblijvend contact op met SDIM.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)