22 juli 2014

Custom Dashboards vs Google Analytics standaardrapportages

2 minuten lezen
Analytics rapportages

Bij de bepaling van de kanalen die je online in wilt zetten om je online sales of leadgeneratie te maximaliseren is inzicht in je data prioriteit nummer 1. Zonder schone en overzichtelijke informatie over de prestatie van je advertentiecampagnes, organische zoekresultaten, of website in het algemeen heb je geen solide basis om de juiste beslissing te maken over je (online) investeringen.

Webanalytics software (meestal Google Analytics) kunnen je uitstekend helpen bij het inzichtelijk maken van deze data, echter kan de complexiteit van het programma en de hoeveelheid aan data vaak een struikelblok vormen. Het bouwen van gepersonaliseerde dashboards en standaardrapportages (in Google Analytics) is een uitstekende oplossing. Door in te stellen welke data relevant is en het rapport automatisch naar je mailbox te laten versturen behoud je het overzicht en blijf je up to date van je (online) resultaten.

Analytics rapportages

Maar wat nou als je een stap verder wilt gaan? Je wilt bijvoorbeeld het verloop van het aantal bezoekers over een aantal maanden of weken zien door deze rapportages naast elkaar te leggen? Dan ben je gedwongen om weer een aparte rapportage aan te maken en die dan ook weer naar je mailbox te laten sturen. Op die manier heb je voor je het weet een mailbox die uitpuilt van de rapporten zonder dat je nog enig idee hebt hoe je er nou eigenlijk voor staat. Dit is natuurlijk onhandig.

Het bouwen van een custom scoreboard kan daarin uitkomst bieden. Samen met jou bepalen we de metrics die relevant zijn voor je organisatie, denk aan een custom scoreboard voor zowel het management als voor het marketing team.

Online marketing scoreboard voorbeeld
  • Een overzicht van (zelf) samengestelde metrics en succesfactoren
  • Custom grafieken
  • Mogelijkheid om trendontwikkeling te signaleren voor o.a. marketingdoeleinden
  • Semi geautomatiseerde maandelijkse/wekelijkse update van cijfers, dus zelf niet de cijfers invullen.
  • Actiepunten/ conclusies
  • Online marketing (overall)
  • SEO
  • Adwords
  • E-mail
  • Social

Voor iedere situatie is een andere oplossing nodig. Soms kan standaardrapportage een prima oplossing zijn en precies de juiste hoeveelheid informatie bieden. In andere situaties kan juist die standaardrapportage zorgen voor verwarring in plaats van overzicht. In dat geval ligt de keuze voor custom rapportage weer voor de hand.

Wil je weten welke vorm van rapportage het best bij je en je bedrijf past? Of ben je gewoon nieuwsgierig naar hoe het instellen van (custom) rapportage in z’n werk gaat? Hier kun je meer lezen over de mogelijkheden.

Google Analytics Certified Partner

Hulp met Google Analytics?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *