Wat is een Call-To-Action (CTA) en hoe maak ik een goede?
Een CTA, ook wel een call to action genoemd, is bedoeld om gebruikers op een site aan te moedigen een bepaalde actie te ondernemen. Vaak wordt deze CTA vormgegeven als een grote opvallende knop, een opvallende tekst of een link die is dikgedrukt. Benieuwd hoe je een CTA het best in kan zetten voor je bedrijf, lees dan snel verder!
Wanneer gebruik je een call to action
Gebruikersinteractie is de basis voor het optimaliseren van een conversie pad binnen je website. Wanneer je een specifiek product of dienst aanbiedt op je website, wil je doormiddel van een CTA ervoor zorgen dat de gebruiker zich aangesproken voelt en hierdoor wordt aangezet om een actie te ondernemen. Voorbeelden van een call to action kunnen zijn:
- Promoten van een product of dienst.
- Leads genereren.
- Nieuwsbrief inschrijvingen.
- Informatie verstrekken.
Waar plaats je een call to action
Een call to action moet opvallen. Dit is het eerste contact met je gebruikers en wilt hen aanzetten tot actie. Een CTA kan op meerdere plekken van je site aan bod komen. Hier de drie meeste voorkomende:
1. CTA boven in het menu
Bovenaan de pagina, naast of onder het menu is vaak de eerste CTA te vinden. Dit kan een opvallende knop zijn, of een telefoonnummer, afhankelijk van het conversiedoel.
2. CTA boven de vouw
Wanneer men spreekt over een CTA boven de vouw. Wordt er bedoeld dat er een opvallende CTA aanwezig moet zijn bij de eerst zichtbare geladen content op de website.
3. CTA dieper op de pagina
Wanneer u gebruik maakt van micro conversies kan het ook interessant zijn om een CTA wat dieper in de pagina te plaatsen. Vaak zijn deze gebruikers al geïnteresseerd in de content en zullen dus ook eerder geneigd zijn om over te gaan tot actie. Zie een voorbeeld hieronder:
Samenwerken voor betere call to actions?
Tips voor het maken van een goede call to action
1. Geef je CTA een doel
Wanneer je besluit om gebruik te maken van call to actions is het van belang om een duidelijk doel te stellen, wat wil je bereiken? Of nog beter; wat wil je dat de potentiële klant doet? Wil je dat zij contact opnemen met het bedrijf, een bepaald product krijgen te zien of wil je informatie verstrekken. Houd een leidraad van 1 tot 3 doelen aan, want niks is vervelender dan een pagina die van hot naar her gaat en de aanwezige call to actions uiteenlopen.
2. Geef je CTA een opvallende kleur
Zorg ervoor dat de call to action opvalt, gebruik een opvallende kleur. Speel met de kleuren uit je huisstijl en gebruik zo nodig kleuren die in contrast staan met het aanwezige kleurenpallet.
3. Wees concreet
Gebruik in een call to action geen algemene termen zoals; klik hier of verzenden. Zorg ervoor dat het de gebruiker aanzet tot actie, dus bijvoorbeeld; bekijk meer diensten of download whitepaper. Waak er daarentegen ook voor dat een CTA niet te lang wordt, dus niet; “bekijk meer diensten die SDIM te bieden heeft.”
4. Houd rekening met mobiel
Smartphones hebben een kleiner scherm als dat een desktop heeft, zorg ervoor dat je de call to action van tevoren test. Zo sta je niet voor verrassingen, zoals bijvoorbeeld dat het doorklikratio (CTR) ineens heel laag is, omdat de CTA niet goed zichtbaar is.
5. Maak gebruik van urgentie
Mensen hebben de behoefte om zo min mogelijk dingen te willen missen. Als je gebruik maakt van een CTA zoals; Bestel direct of bestel voor een [specifieke datum]. Dan zullen zij geneigd zijn om eerder op de knop te klikken.
6. Testen, testen en nog eens testen
Dit is één van de, of misschien wel de belangrijkste tip voor een goede call to action. Elke website is anders en elke doelgroep is anders. Wat voor jouw website het beste werkt, is op voorhand niet vastgesteld en je zult moeten testen welke CTA het beste bij je werkt. Dit is ook een mooie invalshoek om te starten met A/B testen, hiermee kun je verschillende resultaten met elkaar vergelijken.
Reacties (0)