19 januari 2015 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

CRO checklist: 15 tips voor jouw website

3 minuten lezen
checklist nieuwe website

Wat je doelen ook zijn, er zijn een aantal criteria waar bijna elke website aan moet voldoen om bezoekers te converteren. Aan de hand van deze criteria hebben wij een CRO checklist voor je gemaakt, zodat je zeker weet dat je de basis goed hebt.

De navigatie van je website moet duidelijk en eenvoudig zijn. Het belangrijkste onderdeel van de site navigatie is het menu. Deze moet aan de volgende criteria voldoen:

  • De belangrijkste pagina’s zijn vanuit het menu bereikbaar. Het moet bijvoorbeeld niet nodig zijn om naar de footer te scrollen om de contactpagina te vinden.
  • Het menu is consistent over de gehele website: De labels, layout en stijl moeten op elke pagina hetzelfde zijn. Wat wel kan is dat je menu items weglaat bij de winkelwagen en checkout om afleiding te verminderen.
  • Er is een beperkt aantal labels. Het menu moet overzichtelijk en navigeerbaar blijven. Pagina’s met weinig relevantie, zoals de algemene voorwaarden, hoeven hier niet te staan. 
  • De labels zijn kort en helder. Vermeld alleen wat echt nodig is, maar wees niet vaag.

Naast het menu zijn ook nog andere onderdelen van belang voor de navigatie:

  • Er is een footer aanwezig van waaruit wordt doorgelinkt naar belangrijke bijzaken.
  • Pagina’s bevatten breadcrumbs, zodat het duidelijk is waar je je bevindt op de website.

CTA’s (call-to-actions) roepen bezoekers op om actie te ondernemen. Ze begeleiden hen naar het conversiepunt toe, van de eerste tot de laatste stap. CTA’s moeten aan de volgende criteria voldoen:

  • De tekst is specifiek en kort. Er moet duidelijk verteld worden wat er gebeurt als je erop klikt. Bijvoorbeeld: ‘in winkelwagen’, ‘bekijk product’ of ‘aanmelden nieuwsbrief’.  
  • De vormgeving contrasteert met de achtergrond. Een CTA moet altijd opvallen. Vooral kleur is hierbij belangrijk. Als de website donkerblauw is, kan de CTA niet ook donkerblauw zijn. 
  • De CTA staat op een logische en makkelijk bereikbare plek. Vaak is het beste om de CTA boven de vouw te tonen. Ook kan herhaling van de CTA op meerdere plekken handig zijn. 

USP’s (unique selling points) zijn eigenschappen die jouw bedrijf uniek maken en van belang zijn voor de doelgroep. Op je website moeten USP’s aan de volgende criteria voldoen:

  • Afgestemd op de doelgroep. Een eigenschap is alleen een USP als het iets is waar de doelgroep om geeft. Het moet hen overtuigen en vertrouwen geven. Als je bijvoorbeeld benoemt dat pakketten via PostNL worden verzonden, maar je doelgroep hier niet om geeft, dan is het geen USP. Reviews en feedback van klanten zijn goede bronnen om te achterhalen wat jouw USP’s zijn.
  • Makkelijk te vinden. USP’s moet je niet verstoppen op een ‘Over ons’ pagina maar prominent tonen en herhalen. Dit kan onder andere door het gebruik van een USP balk boven of onder het menu.
  • Niet te veel USP’s. Je moet de bezoeker niet overweldigen met veel informatie. Benoem alleen de sterkste USP’s met de meeste overtuigingskracht. Het benoemen van minder sterke USP’s kan er ook voor zorgen dat de beste USP’s slechter beoordeeld worden.

De meeste conversies zijn gericht op het invullen van een formulier, zoals een aanmeldformulier, offerteaanvraag of checkoutformulier. Hoe je ze opstelt kan veel invloed hebben op het aantal conversies Formulieren moeten aan de volgende criteria voldoen:

  • Zo min mogelijk invulvelden. Het is belangrijk om alleen te vragen wat echt van nodig is, zodat bezoekers niet afhaken. Als je bijvoorbeeld geen telefoonnummer of adres nodig hebt, vraag hier dan ook zeker niet om. Voor een nieuwsbriefinschrijving hoef je zelfs alleen een e-mailadres te vragen en meer niet. 
  • Geef feedback wanneer velden goed of verkeerd zijn ingevuld. 
  • Eindig het formulier met een heldere CTA zoals ‘Aanmelden’, ‘Verzenden’ of ‘Bestellen en betalen’.

Voldoet jouw website al aan alle criteria? Dan ben je goed bezig! Nu is het tijd om aan de slag te gaan met A/B-testen om jouw website nog verder te optimaliseren en SDIM kan jou daar bij helpen. Neem contact op met onze CRO-specialisten.

Webanalytics

Neem contact op met onze
CRO-specialisten

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *