3 juni 2019 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Conversieacties in Google Ads

2 minuten lezen
Google Ads Logo

Voor elke fase van de klantreis, is het logisch om andere KPI’s te bepalen. Een upper-funnel campagne is gericht op zichtbaarheid en merkbekendheid. Terwijl een lower-funnel campagne directe aankopen of leads als doel heeft. Het mooie aan Google Ads is dat je op campagneniveau specifieke conversiedoelen kan toewijzen. Het voordeel hiervan is dat je jouw campagne op dit specifieke doel kunt optimaliseren en zo het maximale resultaat kan behalen binnen jouw budget. 

In Google ads stel je conversieacties in die voor jouw organisatie belangrijk zijn. Deze conversiedoelen zijn in te delen in vier categorieën. De actie die de bezoeker op jouw website verricht bepaalt onder welke categorie het conversiedoel valt.

  • Verkoop
    Conversieacties die plaatsvinden in het aankoopproces vallen onder de categorie verkoop. Dit kan het toevoegen van een product aan de winkelwagen zijn, maar ook het beginnen met betalen of een afgeronde aankoop.  
  • Lead
    Acties van bezoekers die jouw bedrijf een lead opleveren vallen onder de lead categorie. Dit kan een contactmoment, ingestuurd leadformulier of ingeplande afspraak zijn, maar ook een offerte aanvraag of aanmelding voor bijvoorbeeld een event of voorraad updates.
  • Paginaweergave
    Wanneer een voor jouw bedrijf belangrijke pagina wordt ingeladen kun je dit als conversie schalen onder paginaweergave. Dit is ideaal voor organisaties die geen leads verzamelen of producten verkopen, maar bijvoorbeeld bezoekers naar hun winkel willen leiden en de contactpagina met adresgegevens als (soft) conversie aanmerken.
  • Overige conversies
    Alle overige conversieacties die niet plaatsvinden in het aankoopproces, geen leads opleveren, of paginaweergaven zijn vallen onder overige conversies. Denk aan bijvoorbeeld app-installaties.


Wanneer je een campagne opzet kun je één of meerdere conversiecategorieën als doel toewijzen aan de campagne. Het algoritme van Google gaat dan sturen op alle conversieacties die onder deze categorieën vallen. Hiermee geef je Google de aanwijzing zo veel mogelijk van deze conversies te genereren tegen het door jou ingestelde campagnebudget. Het kan echter ook zijn dat je met de campagne één of enkele conversieacties uit één of meerdere conversiecategorieën wilt behalen. Hiervoor zijn aangepaste conversiedoelen de oplossing. Wanneer je een aangepast conversiedoel instelt, kun je uit alle conversieacties één of meerdere conversieacties selecteren en je campagne op dit aangepaste doel laten sturen.

Conversieacties funnel

SDIM stelt voor alle organisaties de meting van conversieacties in

  • E-commerce Webshops in diverse markten en zowel nationaal als internationaal opererend.
  • Dienstverleners Zowel zakelijke dienstverleners als dienstverleners die zich richten op de consumentenmarkt.
  • B2B partijenEen variatie van partijen dat zich richt op de zakelijke markt.
  • Non-profitDiverse non-profit partijen, met doelen variërend van donateurs en collectanten werven tot brochure downloads en handtekeningen voor petities.
  • SaaS Een variatie aan SaaS partijen, met doelen als bijvoorbeeld app-downloads en memberships.
  • Detacheerders Detacheerders en agencies waarbij het werven van sollicitanten met hires als uiteindelijke doel centraal staat.
Google Ads Search Certified

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *