Conversieacties in Google Ads
Conversieacties in alle fases van de funnel
Voor elke fase van de klantreis, is het logisch om andere KPI’s te bepalen. Een upper-funnel campagne is gericht op zichtbaarheid en merkbekendheid. Terwijl een lower-funnel campagne directe aankopen of leads als doel heeft. Het mooie aan Google Ads is dat je op campagneniveau specifieke conversiedoelen kan toewijzen. Het voordeel hiervan is dat je jouw campagne op dit specifieke doel kunt optimaliseren en zo het maximale resultaat kan behalen binnen jouw budget.
Conversies & conversiecategorieën
In Google ads stel je conversieacties in die voor jouw organisatie belangrijk zijn. Deze conversiedoelen zijn in te delen in vier categorieën. De actie die de bezoeker op jouw website verricht bepaalt onder welke categorie het conversiedoel valt.
- Verkoop
Conversieacties die plaatsvinden in het aankoopproces vallen onder de categorie verkoop. Dit kan het toevoegen van een product aan de winkelwagen zijn, maar ook het beginnen met betalen of een afgeronde aankoop. - Lead
Acties van bezoekers die jouw bedrijf een lead opleveren vallen onder de lead categorie. Dit kan een contactmoment, ingestuurd leadformulier of ingeplande afspraak zijn, maar ook een offerte aanvraag of aanmelding voor bijvoorbeeld een event of voorraad updates. - Paginaweergave
Wanneer een voor jouw bedrijf belangrijke pagina wordt ingeladen kun je dit als conversie schalen onder paginaweergave. Dit is ideaal voor organisaties die geen leads verzamelen of producten verkopen, maar bijvoorbeeld bezoekers naar hun winkel willen leiden en de contactpagina met adresgegevens als (soft) conversie aanmerken. - Overige conversies
Alle overige conversieacties die niet plaatsvinden in het aankoopproces, geen leads opleveren, of paginaweergaven zijn vallen onder overige conversies. Denk aan bijvoorbeeld app-installaties.
Aangepaste conversies
Wanneer je een campagne opzet kun je één of meerdere conversiecategorieën als doel toewijzen aan de campagne. Het algoritme van Google gaat dan sturen op alle conversieacties die onder deze categorieën vallen. Hiermee geef je Google de aanwijzing zo veel mogelijk van deze conversies te genereren tegen het door jou ingestelde campagnebudget. Het kan echter ook zijn dat je met de campagne één of enkele conversieacties uit één of meerdere conversiecategorieën wilt behalen. Hiervoor zijn aangepaste conversiedoelen de oplossing. Wanneer je een aangepast conversiedoel instelt, kun je uit alle conversieacties één of meerdere conversieacties selecteren en je campagne op dit aangepaste doel laten sturen.
SDIM stelt voor alle organisaties de meting van conversieacties in
- E-commerce – Webshops in diverse markten en zowel nationaal als internationaal opererend.
- Dienstverleners – Zowel zakelijke dienstverleners als dienstverleners die zich richten op de consumentenmarkt.
- B2B partijen – Een variatie van partijen dat zich richt op de zakelijke markt.
- Non-profit – Diverse non-profit partijen, met doelen variërend van donateurs en collectanten werven tot brochure downloads en handtekeningen voor petities.
- SaaS – Een variatie aan SaaS partijen, met doelen als bijvoorbeeld app-downloads en memberships.
- Detacheerders – Detacheerders en agencies waarbij het werven van sollicitanten met hires als uiteindelijke doel centraal staat.
Hulp van een specialist?
Reacties (0)