Conversie optimalisatie website aanpassingen per type pagina
Een belangrijk onderdeel in het proces van het vergroten van het conversiepercentage van jouwwebsite bezoekers is het aanpassen van jouw website design. Om de bezoekers van je website beter door het verkoop proces van je website te regisseren, geeft SDIM je graag een aantal tips voor hoe het design van de belangrijke pagina’s in dit proces er uit zouden moeten zien. Hiermee kun je op een snelle en gemakkelijke wijze het conversiepercentage van jouw website verbeteren.
Homepage design
De meeste bezoekers van jouw website komen binnen op de homepage van jouw website. Daarom is het erg belangrijk om op deze pagina duidelijk weer te geven wat jouw diensten zijn en wat bezoekers op jouw website kunnen vinden. SDIM raadt je aan om rekening te houden met de volgende punten:
- Vergeet een ‘welkom’-tekst, maar maak meteen duidelijk welke informatie bezoekers op jouw website kunnen vinden en wat de diensten zijn die je levert;
- Plaats geen intro-filmpje o.i.d. op de homepage. Gebruik voor branding doeleinden bijvoorbeeld een flash-object rechts boven aan de pagina of maak gebruik van een animated header;
- Maak geen gebruik van muziek op de website, dit is één van de grootste ergernissen van website bezoekers;
- Benadruk de gewenste actie op de homepage;
- Plaats de belangrijkste call-to-action ‘above-the-fold’;
- Zorg er voor dat de belangrijkste call-to-action duidelijk wordt weergegeven en dat deze onmiddellijk de aandacht trekt;
- Leg minder nadruk op de minder belangrijke andere call-to-actions;
- Maak gebruik van zo min mogelijk tekst. Schrijven is schrappen! Maak gebruik van duidelijke titels en hoofdlijnen, plaats de belangrijkste informatie boven aan de pagina, maak gebruik van bullets en zorg er voor dat de bezoeker niet wordt geconfronteerd met een information overload. Website bezoekers hebben immers maar een korte attention span;
- Plaats directe links naar alle informatie waar bezoekers mogelijk naar op zoek zijn;
- Plaats directe links naar tools op je website waarvan je denkt dat deze nuttig zijn voor de gebruiker van jouw website;
- Bezoekers van jouw website vinden het belangrijk dat de website die ze bezoeken betrouwbaar is. Plaats om die reden referenties / klantervaringen op uw homepage;
- Vermeld om dezelfde reden lidmaatschappen van bijvoorbeeld branche organisaties en keurmerken op de homepage;
- Laat je website bezoeker niet afleiden door eventueel aanwezige animaties en irrelevante foto’s. Het is belangrijk dat deze afbeeldingen en filmpjes niet concurreren met de ‘call-to-action’;
- Geef de bezoeker van jouw website niet te veel keuzes. Het gebeurt te vaak dat website bezoekers de juiste link naar de gewenste doelen niet kunnen vinden, en dat geeft grote ergernissen.
Landingpages
Niet al je website verkeer komt terecht op de homepage van jouw pagina. Zo kun je bijvoorbeeld het verkeer wat op jouw website komt via je Google Ads campagne direct deeplinken naar specifieke, relevante landinsgpagina’s.
- Breng jouw bezoekers, bijvoorbeeld met je Google Ads campagne, naar de juiste landingspagina met de meest specifieke en relevante informatie voor het ingetoetste zoekwoord. SDIM kan je helpen bij de juiste indeling van jouw landingspagina’s van je bestaande Google Ads campagne of bij het opzetten van een nieuwe Google Ads campagne;
- Benadruk duidelijk de gewenste actie op de pagina;
- Plaats de belangrijkste call-to-action ‘above-the-fold’;
- Leg minder nadruk op de minder belangrijke andere call-to-actions;
- Biedt niet te veel andere informatie;
- Zorg dat de landingspagina van een (Google Ads) campagne ook nauw aansluit bij het betreffende zoekwoord en de betreffende advertentie. Maak de belofte uit je advertentieteksten ook daadwerkelijk waar op jouw website en zorg er voor dat website bezoekers niet worden teleurgesteld.
Navigatiestructuur website
Maak het navigeren door jouw website zo makkelijk en duidelijk mogelijk. Het is belangrijk dat jouw bezoekers de informatie vinden waar naar ze op zoek zijn en op die manier hun doel kunnen bereiken.
- Plaats keuzemenu’s daar waar het hoort: verticaal linksboven aan de pagina, of horizontaal onder de header;
- Groepeer producten / diensten samen, zodat er een logische structuur in de keuzemenu’s zit;
- Product detailpagina’s moeten ALLE mogelijke product details bevatten die bezoekers mogelijkerwijs nodig zouden kunnen hebben.
- Plaats “bestseller” lijsten, geef suggesties voor andere passende producten en biedt de functie ‘mensen die dit kochten, kochten ook …’, om het aantal conversies per bezoeker te vergroten;
- Integreer een goede zoekfunctie in jouw website;
- Beter goed gejat… Kijk bijvoorbeeld eens op Amazon.com.
Formulieren/bestel/aanvraag proces
Voordat bezoekers op je website een aankoop kunnen doen / een offerte kunnen aanvragen / etc., zullen zij een aantal stappen moeten doorlopen alvorens het check-out proces kan worden afgerond. Vaak haken er ook tijdens het aankoopproces nog bezoekers af, vanwege veel uiteenlopende redenen. Zorg er daarom voor dat het aankoopproces er zo simpel mogelijk uit ziet.
- Voeg het minimaal aantal formulieren toe in het proces en vraag enkel en alleen informatie die absoluut noodzakelijk is voor een aanvraag / bestelling;
- Voeg dus bijvoorbeeld geen vragen toe als ‘hoe heeft u over ons gehoord’;
- Vraag nooit om te persoonlijke informatie zoals: KVK, paspoortnummer, gewicht, etc.;
- Verplicht bezoekers nooit om een account aan te maken voorafgaand aan het maken van een bestelling;
- Splits het bestel / aanvraag proces in duidelijke stappen op en geef de status per stap;
- Plaats details van het bestelproces onder een “more details” link (verzend informatie, betaalmogelijkheden etc.);
- Bied alle beschikbare betaal mogelijkheden. Bij voorkeur ook achteraf o.b.v. factuur;
- Bezoekers van je website vinden het belangrijk dat de website die ze bezoeken betrouwbaar is. Plaats om die reden referenties / klantervaringen op uw homepage;
- Vermeld om dezelfde reden lidmaatschappen van bijvoorbeeld branche organisaties en keurmerken op de pagina’s tijdens het bestelllingsproces.
Deze pagina wordt regelmatig aangepast en ge-update, dus bookmark deze pagina of abonneer op de SDIM RSS-feed. Mocht je naar aanleiding van bovenstaande informatie nog vragen hebben of extra advies willen, dan kun je uiteraard ook direct contact op nemen met SDIM. Kijk ook eens naar de SDIM Analytics services en Google Ads diensten.
neem contact met ons op
Reacties (0)