Het nieuwe jaar is weer van start en dat betekent dat we gaan kijken welke trends we op het gebied van content marketing kunnen verwachten. Welke trends helpen mee met de ontwikkeling van jouw bedrijf? Wij zetten alle verwachtingen voor je op een rij. Zo weet jij wat je te wachten staat op het gebied van content marketing in 2023.
Trend 1: Visuele content
De visuele content is in 2023 belangrijker dan ooit tevoren. Ook in de afgelopen jaren bleek dit heel succesvol en dat jaar is dat niet anders. Zo doen korte video’s op kanalen als TikTok en Instagram Reels het heel goed. Snelle en vlotte beelden zijn echt een doorslaand succes. Je kunt de video’s op veel verschillende manieren inzetten. Denk aan een snelle how-to, een korte vraag en antwoord of een productvideo.
Naast de visuele videocontent, zijn ook alle andere vormen van visuele content belangrijk, zoals een informele infographic, banners en visualisaties van bijvoorbeeld data. Wist je dat 50% van de kijkers sneller overtuigd is door visuele content dan door alleen tekst? Reden genoeg om in 2023 nog een stapje extra te zetten op het gebied van visuele content!
Trend 2: Kwaliteit boven kwantiteit
Hoe meer hoe beter? Nee, in 2023 is dat niet het geval. Er wordt zoveel content geproduceerd, dat de kwaliteit ervan er steeds meer toe doet. Zorg ervoor dat je content opvalt bij de doelgroep. Daarbij is het van belang dat je weet waar de doelgroep zich bevindt, wat de wensen en behoeften zijn en op welk moment ze te bereiken zijn.
Maak een contentstrategie volgens een duidelijk plan. Wat wil je dat de doelgroep doet? Je product kopen, je dienst bekijken of je website bezoeken? Per minuut wordt er zoveel content geplaatst, dat deze duidelijkheid echt nodig is. Investeer daarom wat langer in je content. Het kost misschien wat meer tijd, maar levert ook meer op!
Trend 3: De opmars van de podcast
Het is misschien geen nieuwe manier van content delen, maar wel een vorm die we veel terug gaan zien in 2023; de podcast. Waar je ook bent, een podcast luisteren kan overal. Door de grote opmars, is het vanzelfsprekend dat we steeds meer zakelijke podcasts tegenkomen.
Zorg bij het opnemen van je podcast dat je een aantal zaken goed op orde hebt. Zo heb je bijvoorbeeld geschikte apparatuur nodig, een herkenbaar format en een vlotte presentator. De meest populaire podcasts duren tussen de 20 en 60 minuten. Weet je niet waar je moet beginnen? Hergebruik dan de content uit je eerder geschreven blogs. Dat is een mooie start om je doelgroep kenbaar te maken met je podcast.
Trend 4: TikTok zakelijk
Heb je je vorig jaar een beetje buiten deze trend gehouden? Dit jaar kun je er echt niet meer omheen. TikTok groeit razendsnel en is bekend onder heel veel verschillende doelgroepen. Dus ook de zakelijke doelgroep. Waar TikTok eerst vooral gericht was op jonge gebruikers, scrollen nu ook vakmensen zich los op het platform.
Waar moet je op letten als je begint met TikTok? Als eerste is het belangrijk om in te spelen op trends in jouw vakgebied. Speel in op herkenbare scenario’s voor het beoogde publiek. Daarbij is TikTok ook het perfecte medium om met visuele videocontent jouw bedrijf kenbaar te maken.
Trend 5: Meten is weten
Weten wat werkt en wat niet is belangrijker dan ooit. De concurrentie is immers gigantisch. Hoe behaal je je successen? En hoe toon je aan dat content marketing daaraan bijgedragen heeft? Het maken van sterke analyses helpen jou bij het verbeteren van je contentstrategie.
Houd de statistieken per platform in de gaten. Stel iemand aan die nauwkeurig monitort hoe de campagnes scoren. Hoe beter je weet wat de resultaten zijn, hoe beter je conclusies kunt trekken en bijsturen waar nodig.
Trend 6: Bloggen, bloggen, bloggen…
Is het al tijd om te stoppen met bloggen? Nee, zeker niet. Wel gaan we de blogs wat anders insteken dit jaar. De interne nieuwtjes, promoties en een blog zonder strategie verdwijnen langzaam uit beeld. Blogs worden geschreven op zoekopdrachten van Google. Zet je kostbare kennis op papier zonder de zoekmachine te vergeten.
Zeker als je in een branche werkt waar veel ingewikkelde termen voorkomen, is een blog de perfecte manier om je doelgroep wat kennis bij te brengen. Zorg voor blogs in makkelijke taal om al je vakkennis uit te leggen aan je doelgroep.
Voorspellingen van 2023
Met deze trends kunnen we aardige voorspellingen voor het nieuwe jaar doen. Daar kun je met je merk vakkundig op inspelen. Content marketing is een belangrijk onderdeel van ieder bedrijf, waar je veel resultaten mee kunt behalen. En daar is niet altijd een hoog budget voor nodig! Wil je meer weten over content marketing? Onze specialisten adviseren je graag!
LEESTIP: weten wat er nog meer speelt op het gebied van content creatie? Lees dan onze blog over Influencer marketing trends in 2023.
Reacties (0)