1 maart 2017

Content gestolen? Zo meld je het bij Google

4 minuten lezen
Vrouwelijke hacker gemaakt met AI

Content marketing, er is vrijwel geen organisatie in Nederland die er niet mee bezig is. Alleen is de ene organisatie creatief in het schrijven van unieke en goede content en is een andere vooral creatief in het kopiëren, oftewel stelen, van andermans werk. Soms worden teksten een-op-een overgenomen, soms worden enkel een paar woorden handig omgegooid. En dat is niet alleen een belediging voor de auteur, het is ook nog eens schadelijk voor de online vindbaarheid. In deze blogpost geef ik daarom enkele tips hoe je erachter kunt komen of je content is gestolen, maar vooral hoe je hiertegen op kunt treden.

De content marketing-hype maakt het er niet gemakkelijker op om continu nieuwe content te creëren. Over bijna ieder onderwerp is immers al meerdere keren geschreven. Het is dan ook heel begrijpelijk dat iemand op zoek gaat naar inspiratie. Ook ik zoek bijvoorbeeld regelmatig inspiratie op voornamelijk internationale blogs. Zo ook voor dit artikel. Het maakt alleen een wezenlijk verschil of je je hierdoor laat inspireren of dat je de tekst letterlijk overneemt.

Het letterlijk overnemen van teksten gebeurt helaas steeds vaker. Zo ontdekte onlangs nog een van onze relaties dat een concullega het zichzelf wel erg gemakkelijk had gemaakt en teksten volledig had overgenomen. Hoe hij hierachter kwam? Heel simpel: Google Alerts. Google Alerts is een van de meest simpele tools die je kunt gebruiken om copycats te vinden en dat doe je als volgt:

  1. Ga naar Google Alerts
  2. Selecteer een deel van de content en voeg dit toe
  3. Kies wat voor soort websites door Google gescreend moeten worden
  4. Geef je e-mailadres op en vink aan hoe vaak je een melding wilt ontvangen

En voilà! Google stuurt je automatisch een e-mail zodra dezelfde content op een andere website wordt geplaatst. Het enige nadeel van Google Alerts is dat de content op veel punten overeen moet komen. Als de kopieerder ietwat creatief met de woorden aan de slag is gegaan bestaat de kans dat Google Alerts de tekst niet herkent.

Voor degenen die veel content creëren kan het daarom slim zijn om te gaan werken met Copyscape. Dit is in tegenstelling tot Google geen gratis tool, maar de resultaten zijn wel verbluffend. Het enige wat je hoeft te doen is de URL van de pagina in te voeren en Copyscape gaat op onderzoek uit.

Krijg je de melding dat content van je is overgenomen, zonder enige bronvermelding, link of andere beleefde vorm van erkenning? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Iedere website die dezelfde content publiceert als je hebt immers een negatief effect op je online vindbaarheid en reputatie. In de meeste gevallen lukt het al om de content te laten verdwijnen door gewoon te vragen om die te verwijderen. Op iedere website vind je wel contactgegevens en het plegen van een telefoontje of het sturen van een e-mail is doorgaans al voldoende. Krijg je geen respons of weigert men de content te verwijderen? Dan kun je het volgende doen.

Via Google Webmaster Tools kun je een klacht tegen de betreffende website indienen door het invullen van een Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Zoals alle juridische formulieren is ook dit formulier een beetje ingewikkeld, maar het is wel effectief! Als Google namelijk van mening is dat een andere website je content heeft overgenomen, dan heeft Google de macht om die website te verbannen uit de Google-zoekresultaten. En als de andere partij je content heeft gebruikt voor Google Ads, dan is Google gemachtigd om diens Ads-account af te sluiten en wordt het onmogelijk gemaakt om ooit nog een ander account te openen.

Google waarschuwt eenieder die een DMCA indient dat men aansprakelijk kan worden gesteld voor de geleden schade (inclusief gemaakte kosten en advocatenhonorarium) als men niet kan aantonen dat met een product of activiteit inbreuk wordt gemaakt op de auteursrechten van anderen. Als je dus niet zeker weet of bepaald materiaal inbreuk maakt op de auteursrechten van anderen, kun je het beste eerst contact opnemen met een advocaat.

Is je content gestolen en wil je graag nog een persoonlijk advies over hoe je deze situatie het beste kunt aanpakken? SDIM is geen juridisch adviesbureau, maar door onze jarenlange ervaring in de online industrie weten wij als geen ander hoe je het beste je online vindbaarheid en reputatie het beste kunt beschermen. Neem daarom gerust contact op met een van onze online specialisten, wij helpen je graag op weg.

Reacties (2)

B
Bart Wagener
8 maart 2019

Hartelijk dank voor uw vraag. We hebben u een e-mail gestuurd.

T
Teuntjes
20 januari 2019

Goedendag, mijn website bouwer heeft eerder voor ons een website gemaakt die ik helemaal afbetaald heb. Nu is dat bedrijf failliet gegaan en heb ik gevraagd de website uit te zetten. De nieuwe website van meer als 6000. Had letterlijk dezelfde teksten gekopieerd van mijn eigen website die al afbetaald was. De oude bedrijfsnaam kwam in de nieuwe website zelfs letterlijk voor, hier heb ik gelukkig een screenshot van. Nu wil de website bouwer mijn website gaan verkopen, omdat we niet meer konden afvetalen, doordat de website niet liep, logisch dubbele content van mijn eigen oude site. Nu zijn we zelf een site aan het bouwen, waar we de teksten gebruiken van die onafbetaalde website. Puur omdat we er al ooit voor betaald hebben. Nu willen we dit klaar hebben voordat hij onze website verkoopt, want dat is die van plan. Staan we in ons recht? Als we vragen of hij die andere website uit wilt zetten en wat als hij dat niet doet? Website bouwer is erg makkelijk ingesteld geweest en doet nu alsof nieuwe teksten er voor dat geld niet bij zaten. Erg onlogisch. Komende week gaat de website online, ben benieuwd of dit kan stand blijven houden. Hopende dat jullie ons kunnen helpen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *