De complete gids voor het gebruik van canonical tags
Oeps! De verkeerde URL’s zijn zichtbaar in de zoekmachine. Verschillende pagina’s komen tevoorschijn op een zoekterm, maar niet de pagina die je voor ogen hebt. Wanneer een pagina via meerdere URL’s te bereiken is, dan is er sprake van duplicate content. Dit is een veelvoorkomend probleem bij webshops. Een canonical tag of canonical is hierbij jouw beste vriend.
In deze blog lees je:
Wat is een canonical tag?
Een canonical tag vertelt een zoekmachine wat de primaire of originele URL van een pagina is. Door een canonical tag toe te voegen wordt de meest representatieve pagina gekozen uit een reeks van duplicaten. Het doel is om hierbij slechts één versie van de dubbele content te vertonen in de zoekresultaten.
De primaire pagina heeft altijd een zelfverwijzende canonical. Op alle andere varianten van dezelfde pagina wordt een canonical tag geplaatst die verwijst naar de primaire pagina. Ook wanneer er geen sprake is van duplicate content dienen pagina’s een zelfverwijzende canonical te krijgen.
Zo krijgen zoekmachines het signaal dat de betreffende pagina de enige versie van de pagina is, en deze dus geïndexeerd moet worden.
Waarom zijn canonicals zo belangrijk?
Zodra het niet duidelijk is voor zoekmachines welke pagina getoond moet worden, zullen ze zelf een variant kiezen. Er is een kans dat dit niet altijd de pagina is die jij wil tonen. Voorkom dit daarom.
Google’s John Mueller over canonicals:
“I recommend [using a] self-referential canonical because it really makes it clear to us which page you want to have indexed, or what the URL should be when it is indexed.
Even if you have one page, sometimes there are different variations of the URL that can pull that page up. For example, with parameters in the end, perhaps with upper lower case or www and non-www. All of these things can be kind of cleaned up with a rel canonical tag.”
Hoe ziet een canonical tag eruit?
Een canonical tag is een HTML-element in de broncode van een pagina.
Voorbeeld:
<link rel=”canonical” href=”https://www.sdim.nl/canonicals” />
Wanneer gebruik je canonicals?
Geen webshop? Ook voor andere soort websites is het instellen van canonicals belangrijk. Een canonical tag gebruik je namelijk altijd! Weet je nog? Dit zijn de zelfverwijzende canonicals. Elke pagina moet dus voorzien worden van een zelfverwijzende canonical.
Last van duplicate content? Dan stel je ook canonicals in. Lees snel verder hoe je duplicate content kan herkennen én voorkomen.
Duplicate content herkennen en voorkomen
In sommige gevallen bevatten websites pagina’s met vergelijkbare content. Dit ontstaat doordat dezelfde pagina op verschillende manieren bereikbaar is. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer hetzelfde product/ blog onder meerdere categorieën valt of wanneer er aparte URL’s voor verschillende device types bestaan.
Daarnaast zijn er nog andere manieren hoe duplicate content kan ontstaan:
- Regio of taalvarianten: Exact dezelfde content voor Nederland en België bereikbaar via unieke URL’s. Zonder gebruik van hreflang-tags.
- Protocol varianten: Wanneer een website via HTTP -en HTTPS-versies bereikbaar is.
- Filters: Filters en sorteerfuncties genereren vrijwel dezelfde URL’s maar dan met parameters. Filter URL’s hoeven vaak niet geïndexeerd te worden en kunnen voor indexatie problemen zorgen.
- Staging of testpagina’s: Het kan voorkomen dat een staging omgeving of testpagina toegankelijk is om gecraweld en geïndexeerd te worden.
Duplicate content in Shopify
Bij webshops met Shopify als CMS komt het vaak voor dat dezelfde productpagina’s met dezelfde content op meerdere manieren te bereiken zijn. Als een potloden webshop bijvoorbeeld bruine potloden in het assortiment heeft, kan dit er als volgt uitzien:
- https://www.[naamwebshop].nl/products/bruin-potlood
- https://www.[naamwebshop].nl/collections/tekenen/products/bruin-potlood
- https://www.[naamwebshop].nl/collections/schrijven/products/bruin-potlood
Omdat het product in meerdere categorieën valt, namelijk schrijven en tekenen, is er sprake van duplicate content. Door /products/bruin-potlood als canonieke URL in te stellen voorkom je de indexatie van de andere varianten.
Last van duplicate content? SDIM helpt.
Worden canonical tags altijd gerespecteerd door Google?
Canonical tags zijn een duidelijk signaal naar de zoekmachine over welke URL in de zoekresultaten zichtbaar moet zijn. Google kiest er soms echter voor om de canonical URL niet te accepteren en zelf te kiezen wat het beste resultaat is. Een canonical tag is dus geen garantie tegen duplicate content, maar een hulpmiddel. Gebruik de URL inspection tool in Google Search Console om te zien welke pagina Google als canonical ziet. En bekijk ook de richtlijnen van Google over het gebruik van canonicals.
Canonical tags implementeren
Nu je begrijpt wat canonicals zijn en wat het doel van een canonical tag is, is het tijd om ze te implementeren. Het instellen van canonicals kan per content management system (cms) verschillen.
Een canonical tag instellen in de HTML-code kan gemakkelijk door de code toe te voegen aan de <head> sectie van de pagina. Dit ziet er vervolgens zo uit
In dit voorbeeld zie je dat de canonical tag is gegenereerd door een plug-in. Ook zonder de plug-in kan je de canonical tag op deze manier terugvinden in de HTML-code.
Canonicals instellen in WordPress
Canonicals zijn eenvoudig in te stellen via WordPress plug-ins. Populaire plug-ins zijn:
Rank Math en YOAST SEO. Beide plug-ins stellen automatisch zelfverwijzende canonicals toe. Hier hoef je dus niet meer naar om te kijken. Wil je zelf canonicals aanpassen?
Ga dan naar de specifieke pagina, scrol naar beneden totdat je bij het YOAST of Rank Math veld komt. Klik geavanceerd open en voeg de canonieke URL toe.
Canonicals instellen in Shopify
Het instellen van canonicals in Shopify gaat ook automatisch. Echter, kan er dus wel duplicate content ontstaan met een verkeerde canonical. Helaas is het bij Shopify niet zo simpel om dit op te lossen zoals bij WordPress. Een oplossing is om zelf de code in te duiken of een Shopify developer in te schakelen om het aan te passen.
Canonicals controleren
Leuk het instellen van canonicals, maar hoe weet je nu eigenlijk of het goed is gegaan? En hoe kan je controleren of de huidige pagina’s al canonicals bevatten?
De makkelijkste manier is via de Google extensie: SEO META in 1 CLICK. Open de gewenste pagina en vervolgens de extensie. Bekijk het onderdeel URL en canonical.
Wanneer de URL en canonical overeenkomen, spreek je van een zelfverwijzende canonical. Is de canonical anders dan de URL dan is de URL gecanoniseerd, dit zie je vaak bij filter URL’s.
Google Search Console
In het Google Search Console pagina-indexering rapport kan je gemakkelijk canonical fouten of adviezen spotten. Het rapport geeft dan de volgende onderdelen aan:
- Alternatieve pagina’s met correcte canonieke tag.
- Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie.
- Dubbele pagina, Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker.
Raadpleeg het webmaster rapport van Google om uitleg te krijgen over de bovenstaande onderdelen.
SEO tools
Een andere manier om inzicht te krijgen in de canonicals is door gebruik te maken van SEO tools zoals Screaming Frog of de site audit van Ahrefs. Screaming frog heeft een gratis variant die geschikt is voor kleine websites. De tool van Ahrefs heeft enkel een betaalde variant.
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Tips voor het gebruik van canonicals
Heb je na het lezen van het artikel nog twijfels over hoe een canonical tag gebruikt moet worden? Houd dan de volgende tips aan:
- Zorg ervoor dat elke pagina een zelfverwijzende canonical heeft.
- Voeg enkel een canonical toe op duplicate varianten van pagina’s.
- Gebruik het robots.txt bestand niet voor canonical-doeleinden.
- Plaats de duplicate content niet op noindex, maar voeg een canonical toe.
- Geef geen verschillende URL’s op als canoniek voor dezelfde pagina met verschillende technieken (bijvoorbeeld een andere URL in een sitemap dan met rel=”canonical”).
- Zorg bij hreflang-elementen voor de juiste canonical per taal.
- Bij het plaatsen van interne links, link enkel naar de primaire URL. Consistent linken naar de primaire URL geeft een signaal bij zoekmachines om de voorkeur van URL’s te begrijpen.
Reacties (0)