8 oktober 2011

Over SEO & Content Management Systemen (SEO & CMS)

3 minuten lezen
Zoekmachine

Een CMS (Content Management System) stelt gebruikers in staat om zonder HTML kennis zelf content aan websites toe te voegen en websites aan te passen. In hoeverre aanpassingen kunnen worden gemaakt, hangt van het gekozen systeem af. In het kort komt het er op neer dat een CMS systeem je input “inschiet” in de webpagina template die jij, of je webbouwer, hebt gemaakt.

Bij het lezen van deze pagina is het belangrijk dat je al enige kennis van zoekmachine optimalisatie (SEO) hebt. De basics lees je op de basics zoekmachine optimalisatie pagina.

Een CMS kent altijd beperkingen t.a.v. de mogelijkheden die je hebt om je website te optimaliseren. Een aantal problemen zijn echter te voorkomen als je weet waar je op moet letten. Hieronder vind je in het kort de basics waar je op moet letten t.a.v. zoekmachine optimalisatie en CMS.

Het is belangrijk dat je CMS de mogelijkheid heeft om per pagina zogenaamde meta data in te voeren, te weten:

  • meta title (de titel van een webpagina)
  • meta description (een korte omschrijving van een webpagina)
  • meta keywords (zoektermen die de inhoud van de pagina beschrijven)

Webbouwers passen vaak trucs toe die er voor zorgen dat je website deze data wel bevat, maar je ze niet zelf hoeft in te voeren. Bijvoorbeeld door de bovenste regel van de tekst op een pagina als Meta Title te gebruiken en de eerste alinea als Meta Descpription. Niet altijd optimaal, maar wel werk besparend.

Wat belangrijk is dat je begrijpt dat je keuze hebt in het toepassen van de belangrijke meta data. Met het handmatig invoeren van deze informatie ben je namelijk in staat deze beter op de inhoud van de pagina af te stemmen.

Het is belangrijk dat je pagina’s een duidelijk herkenbare URL hebben. Geen www.voorbeeld.nl/page=3374749809, maar www.voorbeeld.nl/inleiding/CMS/CMS-optimalisatie-zoekmachines. Het idee hierachter is dat wanneer andere websites naar je website linken, de woorden die in de URL staan helpen beter te worden geïndexeerd.

Vraag derhalve je webbouwer en CMS leverancier om Google vriendelijke en correcte linkstructuur en de mogelijkheid die het CMS biedt om deze aan te passen. Belangrijk is dat “oude” URL’s nooit worden verwijderd, maar altijd worden voorzien van een status code 301 re-direct “permanently moved”.

Zoals je in een Word-document titels van hoofdstukken kunt aanmerken als kopteksten, zo werkt dat ook in HTML van websites. Het is dan ook belangrijk dat je CMS je in staat stelt (of zelfs verplicht) om tekst in te delen aan de hand van zgn. headers. Google kent woorden die in kopjes staan namelijk extra punten toe, echter alleen als ze ook daadwerkelijk als kopteksten staan gemarkeerd. Een groter lettertype, of vet drukken is niet hetzelfde!

Vraag jouw CMS leverancier dus of je tekst kunt indelen in headers. Meestal via de zgn WYSIWYG editor functionaliteit.

Hoewel je wellicht precies begrijpt wat je CMS moet kunnen om hoger bij Google te komen, weten andere gebruikers dat vaak minder goed. Het kan heel nuttig zijn om een CMS te kiezen waarin uitleg wordt gegeven over het nut van bijvoorbeeld het invoeren van een Meta Description en waar je dan op moet letten.

Voorbeeld: redacteuren vinden het vaak leuk om de titel van een nieuwsartikel een spannende naam te geven en vergeten dat een titel een belangrijk punt is voor zoekmachines en dat het daarom belangrijk is dat de zoektermen die voor die pagina belangrijk zijn ook netjes in de titel staan. Niet zo spannend, maar wel effectief voor de vindbaarheid. Een stukje uitleg daarvan in het CMS kan een hele nuttige toevoeging zijn.

Vind je dit ingewikkeld of teveel werk? Laat SDIM je dan helpen. Vraag gerust om hulp bij zoekmachine optimalisatie. Wij geven graag en gratis meer uitleg of een op maat gemaakt advies op basis van je (nieuwe) website / CMS. Het enige wat je hoeft te doen is even je contactgegevens doorgeven.

Content

Meer weten over seo?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *