7 december 2020

Wat is Cloaking?

3 minuten lezen
Code van een website

Cloaking (letterlijk vertaald ‘verhulling’) is het tonen van andere content aan de zoekmachinecrawler dan aan de menselijke gebruiker van de website. Zo kun je de pagina zo manipuleren dat het voor de crawler een normale en informatieve pagina lijkt terwijl het de menselijke bezoeker pornografische content toont. De zoekmachine wordt in dit geval om de tuin geleid en zal de pagina in de zoekresultaten tonen, terwijl deze normaal gesproken nooit getoond zou worden vanwege de pornografische content. Het is daarom een opzettelijke misleiding van de bezoeker en crawler en daarom dan ook tegen de richtlijnen van de zoekmachines in. Het is één van de zogeheten blackhat SEO technieken.

Cloaking is het tonen van verschillende content tussen een crawler en een bezoeker. Bij cloaking is er echter niet altijd sprake van spam, pornografisch materiaal of frauduleuze content. Cloaking wordt soms namelijk ook gedaan om de pagina voor de gebruiker juist gebruikersvriendelijker te maken. Een pagina wordt vaak zo ingericht en content op zo’n wijze geschreven, dat het belangrijke zoektermen bevat voor de crawler, maar tegelijkertijd minder prettig leesbaar wordt voor de menselijke bezoeker. Door cloaking krijgt de zoekmachine alsnog de zoektermen te zien, alleen zal de bezoeker nu tekst te zien krijgen die makkelijker leesbaar is. Of wanneer een pagina volledig in flash gebouwd is, is dit voor de bezoeker goed te begrijpen. Een crawler zal echter een stuk meer moeite hebben om de pagina te begrijpen. In zo’n geval krijgt de crawler dus HTML code voorgeschoteld.

Alhoewel beide situaties een goede bedoeling lijken te hebben, blijft cloaking een ongeoorloofde techniek en raden wij dit af. Kortom, White hat SEO cloaking bestaat niet, dus trap er niet in.

Cloaking is dus een misleiding van de crawler en bezoeker, maar hoe werkt het? Wanneer een crawler een webpagina bezoekt, verbindt deze middels een IP-adres en/of een User-Agent header. Zo kenmerkt Google zich door de User-Agent ‘Googlebot’ en Bing zich als ‘Bingbot’. De server van de website krijgt dus een seintje van wat voor type bezoeker er op de pagina komt. Wanneer de bezoeker geïdentificeerd wordt als een crawler, zorgt een server-side script ervoor dat de crawler andere content voorgeschoteld krijgt, dan wanneer de bezoeker als menselijk geïdentificeerd wordt.

Cloacking uitgelegd
[Bron: popupsmart.com]

Er zijn verschillende manieren van cloaking, maar in essentie zijn ze allemaal misleiding. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • De menselijke bezoeker krijgt afbeeldingen of flash beelden te zien, terwijl de crawler normale HTML te zien krijgt.
  • Wanneer een crawler een pagina bezoekt, krijgt het extra content (vaak rijk aan keywords) te zien. Een menselijke gebruiker krijgt deze echter niet.
  • De webpagina toont pornografisch materiaal aan de menselijk bezoeker, terwijl de crawler reguliere content te zien krijgt.

De algoritmes van de zoekmachine worden continu geüpdatet. Wanneer een website gebruik maakt van cloaking wordt het vroeg of laat ontmaskerd. De gevolgen hiervan zijn niet mals. Zo kan een website die op de blacklist komt, permanent uitgesloten worden van de zoekresultaten, ongeacht de grootte van de website. Sterker nog, in februari 2006 is BMW.de geblacklist door Google voor cloaking. Zij kregen vervolgens de ‘death penalty’ van Google en dus een rank nul totdat zij konden bewijzen dat ze niet langer tegen de richtlijnen in gingen. Doe het dus niet!

Zoekmachine

Hulp van ervaren SEO specialisten?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *