Coronacrisis, wat zeggen de cijfers per branche?
Het online gedrag en de gewoonten van internetgebruikers zijn tijdens de coronacrisis flink veranderd, en de verwachting is dat ze voorlopig nog niet gaan stabiliseren. Om een aantal inzichten te kunnen bieden heeft SDIM Online Marketing met behulp van interne data onderzoek gedaan naar de veranderingen in websiteverkeer en conversie voor diverse branches. Wat valt op als we de eerste twee weken van de crisis vergelijken met de twee weken daarvoor?
Winnaars en verliezers
Veel bedrijven hebben het nu en de komende tijd moeilijk. Door de maatregelen die gelden tegen de verspreiding van het coronavirus is de harde werkelijkheid dat omzetten in verschillende branches flink teruglopen. De grootste dalingen vinden logischerwijs plaats in sectoren als reizen en toerisme, horeca, evenementen, culturele sector, opleidingen en recruitment. Gelukkig zijn er een aantal sectoren die juist floreren, denk aan de voedselindustrie, e-commerce, zorg en vakbonden. SDIM heeft meer dan 500 bedrijven onderzocht op veranderingen in websiteverkeer en conversies. Met conversies wordt het aantal behaalde doelen, bereiken van gewenste actie van gebruiker of gemeten omzet bedoeld. Hier is alleen gebruik gemaakt van data van branches die voldoende vertegenwoordigd zijn in onze interne analyse tools.
Automotive
In de automotive branche wordt een gemiddelde terugloop van 34% in bezoekersaantallen geconstateerd. Autodealers ontvangen aanzienlijk minder verkeer op de websites, maar ook verkopers van auto-onderdelen lijken een moeilijke tijd te hebben. Gemiddeld in deze automotive branche wordt er een wijziging van 56% in conversies gemeten.
Bouw en industrie
De bouwsector en industrie lijken nog niet lamgelegd en hier wordt slechts een lichte daling in verkeer gerealiseerd. Een gemiddelde daling van 2% in websiteverkeer wordt gemeten en een conversiedaling van 7% wordt bewerkstelligd.
Culturele sector, evenementen en horeca
Bijeenkomsten zijn afgelast, bij concertzalen, theater, musea en de horeca zijn de deuren gesloten en ook in de bioscopen wordt geen film vertoond. Door deze tot 1 juni geldende maatregelen wordt een gemiddelde daling van websiteverkeer van 46% gerealiseerd met een gemiddelde daling in conversies van 67%. In meerdere gevallen loopt de daling in conversies op tot 100%.
Finance
De financiële sector zorgt dat bedrijven en consumenten kunnen betalen, sparen, lenen en verzekeren. Een gemiddelde afname in websiteverkeer van 16% wordt waargenomen, terwijl hier tegenover een stijging staat in conversies van 11%. De grootste stijgingen in websiteverkeer worden geconstateerd bij de kredietverstrekkers en betaalproviders. Banken lijken licht te stijgen in websiteverkeer. De vraag naar verschillende verzekeringen lijkt af te nemen.
Gezondheidszorg en welzijn
De informatiebehoefte rondom het coronavirus en gezondheid is hoog. Een stijging van gemiddeld 43% in verkeer wordt gerealiseerd, terwijl het aantal conversies gemiddeld licht toeneemt met 8%.
Goede doelen
Bij de goede doelen uit Nederland wordt gemiddeld een toename van 10% in websiteverkeer waargenomen en nemen de conversies gemiddeld toe met 6%. Een toename van aanwezigheid van goede doelen op TV en zichtbaarheid op social media wordt eveneens geconstateerd. Helaas melden verschillende goede doelen een terugloop in inkomsten, doordat collectes worden uitgesteld.
Onderwijs, educatie en trainingen
Door de sluiting van de scholen en veelal aflassen of uitstellen van trainingen wordt een gemiddelde daling in verkeer van 37% vastgesteld tegenover een gemiddelde daling in conversie van 60%. E-learning is hier buiten beschouwing gelaten, hier wordt uiteraard een flinke stijging gerealiseerd.
Vakbonden en brancheverenigingen
Vakbonden en brancheverenigingen verstrekken informatie over de huidige (thuis)werksituatie alsmede over de rechten en plichten van werknemers. Deze informatiebehoefte zorgt voor een stijging van 68% in bezoek en 41% in daadwerkelijke conversies.
Publishers
De behoefte aan nieuws en informatie rondom het coronavirus zijn flink toegenomen. Mensen spenderen meer tijd thuis en hebben minder gezelschap. Er wordt meer (online) content geconsumeerd. Een gemiddelde toename van 34% in websiteverkeer is geconstateerd samen met een toename in conversies van 12%.
Reizen en toerisme
Onzekerheid over reisbeperkingen en de duur van de maatregelen in de coronacrisis zorgen voor een forse daling van 40% in websiteverkeer en 52% in conversies. Grote dalingen worden gemeten bij reisorganisaties, campings en vakantieparken. Hotels zijn hierin uitgesloten en worden meegerekend onder “culturele sector, evenementen en horeca”.
Retail
In de retail en handel vinden grote verschuivingen plaats in vraag en aanbod. Verzorgingsproducten, voedingsmiddelen en doe-het-zelf zaken draaien ongekend hoge omzetten, terwijl de verkoop van onder andere cadeaus, relatiegeschenken en outdoor artikelen flink terugloopt. Retailers die afhankelijk zijn van horeca en reizen worden het hardst getroffen.
Offline retail
Winkels mogen open blijven met passende maatregelen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Ondanks deze adviezen zijn veel winkels gesloten. In de offline retail wordt gemiddeld een daling van 17% in het websiteverkeer gemeten en een gemiddelde daling van 24% in conversies.
E-commerce
Overall lijkt het de e-commerce branche die het meest profiteert van de situatie rondom het coronavirus. Een gemiddelde stijging van 8% in websiteverkeer wordt waargenomen met stijging in omzet van gemiddeld 33%. E-commerce partijen gericht op voedingsmiddelen verdubbelen meermaals de gebruikelijke omzetten. Het conversiepercentage is gemiddeld flink toegenomen.
Sport en recreatie
Sportscholen en sportclubs zijn gesloten en veel vormen van buitenrecreatie zijn beperkt mogelijk. Dit resulteert in een gemiddelde daling van 18% in verkeer en 21% in conversies. De grote winnaars zijn platformen voor thuis sporten en e-sports. De grote verliezers zijn de bedrijven die sportaccommodaties en/of gezamenlijke sportlessen faciliteren.
Vastgoed en makelaars
Het coronavirus heeft invloed op de huizenmarkt. Veel bezichtigingen worden digitaal gedaan en een huis kopen kan op afstand. Ondanks deze creatieve oplossingen uit de branche wordt een een daling van 4% in verkeer gemeten en een daling in conversies van 13%.
Zakelijke dienstverlening
De zakelijke dienstverlening is een belangrijke sector in de Nederlandse economie. Een gemiddelde krimp van 16% in websiteverkeer wordt hier waargenomen en een gemiddelde krimp van 18% in conversies.
Marketing en communicatie
Marketingactiviteiten in de hardst getroffen sectoren worden gepauzeerd en mede hierdoor wordt een daling van 29% geconstateerd in bezoekers tegenover een daling in conversie van 24%. Positieve uitzonderingen worden gemeten rondom crisiscommunicatie. De grootste dalingen worden gemeten in video– en (digitale) buitenreclame.
ICT
In de informatie- en communicatietechnologie wordt een daling van gemiddeld 11% geconstateerd met een gemiddelde terugloop in conversies van 14%.
Recruitment, detachering en HR
In onzekere tijden is het aannemelijk dat bedrijven minder personeel zoeken en dat werknemers minder snel van baan wisselen. Wanneer nieuwe werknemers nu starten is het vaak lastig om deze in te werken. In de recruitment, detachering en HR branche wordt een gemiddelde daling geconstateerd van 27% in verkeer en 19% in conversie.
Transport
In de transportsector wordt een krimp van gemiddeld 14% in websiteverkeer geconstateerd terwijl het aantal conversies gemiddeld daalt met 31%. Vooral het internationale transport veroorzaakt dalingen, terwijl pakketdiensten en same day delivery diensten stijgen in verkeer en conversies.
Tot slot
Voor veel bedrijven zijn het onzekere tijden. Het belangrijkste is dat je gezond blijft en de richtlijnen van het RIVM volgt. Steun ook de lokale ondernemers. SDIM wenst iedereen heel veel sterkte en succes. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of heb je hulp nodig naar aanleiding van de grote veranderingen in jouw branche? Neem gerust contact op of laat een reactie achter.
Een uitgebreidere versie van deze publicatie van SDIM is verschenen op Emerce.nl.
Reacties (0)