15 mei 2020

Channable Insights: gebruik de data uit uw verkoopkanalen in uw voordeel

4 minuten lezen
E-commerce

Feed management tool Channable komt met een nieuwe functie. Het heet Channable Insights en geeft de mogelijkheid om resultaten uit een verkoopkanaal direct in te zetten voor optimalisaties. Lees verder hoe je je data gebruikt voor geautomatiseerde optimalisaties!

Channable Insights is een tool binnen het Channable feedmanagement platform. Met Channable Insights kun je de data uit verschillende verkoopkanalen in jouw voordeel gebruiken.

Als je bijvoorbeeld adverteert op Bol.com dan is het met Channable Insights mogelijk om data zoals omzet, commissie, kosten en CPS op te halen in Channable. Dit kan op productniveau, zodat je deze data per product in jouw voordeel kunt gebruiken. Door het inzetten van krachtige als-dan regels kun je producten met een slechte kosten/baten verhouding tijdelijk onderbreken of het bod verlagen. Op deze manier automatiseer je een belangrijke maar tijdrovende taak: op basis van data bepalen op welke producten je adverteert en welke producten niet.

channable insights voorbeeld 2

In het Insights Dashboard krijg je een overzicht van de resultaten van jouw campagne.

Channable Insights is op het moment van schrijven beschikbaar voor de volgende kanalen: Google Shopping CSS, Amazon, Bol, Marktplaats, Beslist, Cdiscount, eBay, Fnac, fonQ, Idealo, Kleertjes.com, Nextail, Real, Tobedressed en VidaXL.

De markt is constant in beweging, zo ook binnen onlinemarktplaatsen als Amazon en Google Shopping CSS. Adverteerders en online marketeers interpreteren de resultaten van hun producten op basis van data. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar de kosten en de baten van een bepaald product om te bepalen of het product nog rendabel is. Producten die niet rendabel zijn moeten handmatig verwijderd worden of er moet afgeboden worden in de veiling. Dit gebeurt normaal gesproken binnen het verkoopplatform zelf of, als er een productfeed gebruikt wordt, via een feedmanagment tool. Channable Insights combineert de resultaten van een verkoopkanaal met de feedmanagement opties binnen Channable om dit proces te automatiseren. Channable Insights heeft de volgende belangrijkste voordelen:

  • De prestaties van al jouw verkoopkanalen op één plek binnen Channable inzichtelijk
  • Gebruik als-dan regels in combinatie met real-time data uit je kanalen om productfeed optimalisaties te doen.
  • Automatiseer biedingen en het onderbreken en live zetten van producten op basis van resultaten zodat je altijd jouw doelstelling haalt.

Voor het kanaal Admarkt (adverteren op Marktplaats.nl) zie je in het volgende voorbeeld hoe je de data die Channable Insights verschaft op een slimme manier kunt benutten. Door middel van drie regels pas je automatisch de biedingen aan op basis van de huidige ROAS (Return On Ad Spend).

channable insights roas reel 1

Als de ROAS tussen de 100% en 1000% is zetten we de de CPC op €0,03

Op deze manier heeft SDIM nog twee regels gebouwd die de biedingen aanpassen als de ROAS hoger is dan 1000% of lager is dan 100%. Je kunt er ook rekening mee houden dat de advertenties waar de ROAS op gebaseerd is een minimale hoeveelheid kosten heeft door de kosten die via Channable Insights doorgeschoten worden op te nemen in de regel als voorwaarde. Op deze manier weet je zeker dat er genoeg data is voor een realistische ROAS.

channable insights roas regel 2

Het instellingen van de biedingen op €0,01 als de ROAS lager is dan 100% wordt alleen uitgevoerd als de kosten hoger zijn dan €5,-.

Als je gebruikmaakt van marketplace kanalen waarbij de aankoop plaatsvindt op jouw eigen website, dan is een Google Analytics koppeling met Channable vereist. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Google Shopping CSS en Marktplaats.nl. Wat je nodig hebt is een Channable account en een Google Analytics account met ‘schone data’ en correcte meting.  Je dient van jouw Google Analytics hoofdweergave een kopie te maken.

channable insights ga koppeling 1

In Google Analytics kun je een kopie maken van jouw dataweergave die je vervolgens kunt gebruiken om te koppelen met Channable

Als je dat gedaan hebt dien je alle filters te verwijderen en ben je klaar in Google Analytics. De laatste stap is de connectie te maken met Channable. Om dit te doen ga je naar het ‘setup analytics’ menu in jouw Channable project. Door het view ID van de zojuist door jouw aangemaakte dataweergave in te voeren snapt Channable welke data opgehaald moet worden. Daarna ben je klaar en kun je aan de slag.

channable insights ga koppeling 2

In het ‘setup analytics’ menu in Channable heeft u de view ID van jouw Google Analytics weergave nodig.

Ben je enthousiast geworden over Channable Insights en wil je een beter rendement halen uit jouw online verkoopkanalen? SDIM helpt je hier graag mee. Neemt contact op voor een gesprek.

Content

neem contact op met een specialist

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *