Call tracking: wat is het en waarom jouw bedrijf er baat bij heeft
Elke opdrachtgever weet dat een campagne meer resultaat oplevert dan alleen de ingevulde offerte- en contactformulieren, die op zijn minst gemeten moeten worden om het online resultaat inzichtelijk te maken. In de meeste gevallen zijn er ook telefonische aanvragen of leads. Het meetbaar maken van deze doelen vergt enige extra inspanning.
Wat is call tracking
Call tracking is een manier om de herkomst en waarde van telefonische oproepen naar een bedrijf inzichtelijk te maken. Met call tracking kun je meten welke campagne heeft gezorgd voor het meeste telefonische verkeer, zowel online als offline.
Stel dat je de eigenaar bent van een restaurant. Je hebt advertenties geplaatst op Meta, Google, een lokale krant en in een magazine. Sinds de plaatsing van de advertenties worden er steeds meer telefonische reserveringen gemaakt dan voorheen. Een succesvolle marketingcampagne dus! Althans dat gevoel heb je. Er zijn namelijk geen concrete data beschikbaar waarop je deze conclusie kunt baseren (behalve als je aan elke beller vraagt hoe ze bij jouw bedrijf terecht zijn gekomen. Maar we kunnen die betrouwbaarheid ook in twijfel trekken). De toename van reserveringen kan immers ook het gevolg zijn van de temperatuur of de aankomende feestdagen. Ook al zouden de positieve resultaten het gevolg zijn van de campagne, kun je niet inzien welke advertentie de meeste reserveringen (en dus omzet) heeft opgeleverd. Call tracking biedt hiervoor een oplossing door per advertentiekanaal te laten zien hoeveel telefonische conversies je hebt gekregen. Zo kun je jouw marketingbudget baseren op feiten in plaats van aannames. Op deze manier bespaar je kosten en kun je slimmer (extra) investeren in wat resultaat oplevert.
Waarom call tracking gebruiken
Call tracking geeft je extra inzicht in de resultaten die vanuit je campagne en/of website worden gerealiseerd in de vorm van telefonische contactmomenten. Het kan daarnaast worden gebruikt om klantsystemen te verrijken met gegevens over de herkomst van telefonische contactmomenten.
Wanneer de inzichten bijdragen aan de hoofddoelen van jouw bedrijf, is het ook mogelijk om deze inzichten te gebruiken voor de optimalisatie van het mediabudget over verschillende campagnes heen of zelfs op zoekwoordniveau binnen bijvoorbeeld jouw Google Ads-campagnes.
De voordelen bij de inzet van call trackingÂ
De drie grootste voordelen zijn samengevat:
- Inzicht in welke campagnes telefonische conversies hebben opgeleverd;
- De herkomst van klanten verduidelijken met behulp van telefonische data;
- Bijstellen van marketingbudget door te investeren in kanalen die conversies opleveren.
Call tracking is vrij eenvoudig. Met software zoals AdCalls of Qooqie zorgen ervoor dat er een uniek telefoonnummer wordt gekoppeld aan campagnes en zoekwoorden. Vervolgens laat dergelijke software zien via welke online of offline campagne een potentiële klant belt. Hiermee meet je het succes van de campagne(s) en verzamel je data die je kunt toepassen bij toekomstige campagnes.Â
Wanneer en hoe call tracking inzetten?
Call tracking is waardevol voor bedrijven die klanten binnenhalen door middel van telefonische oproepen naar het bedrijf. Dat is in veel gevallen zo. Het beeld dat consumenten tegenwoordig alleen nog maar mailen of chatten, klopt niet. Ga dus na of jouw bedrijf baat heeft bij telefonisch contact. Probeer hierbij outside the box te denken. Een goede klantenservice kan bijvoorbeeld ook bijdragen aan het aantal conversies.
Call tracking is in te zetten als meetinstrument voor tal van conversies, die je een aparte waarde kunt toekennen. Heeft er net iemand telefonisch contact opgenomen naar aanleiding van een advertentie in een krant en direct een aankoop geplaatst? Dan kun je in de call tracking software deze oproep een hogere waarde toekennen. Belde er iemand voor alleen een vraag? Geef de conversie dan een middelmatige waarde.
Naast conversies meten, is het programma ook bruikbaar voor het meten van bijvoorbeeld gemiste oproepen en telefonische drukte, bijvoorbeeld per uur of per weekdag. Alle resultaten zijn gemakkelijk in te zien, of in de tool zelf, of door middel van ons bijgeleverde Google Looker Studio rapport. Hiermee zie je duidelijk hoeveel belletjes je de afgelopen maanden gehad hebt, wat de waarde van deze contactopnames zijn en middels welk kanaal de bellers bij je terecht zijn gekomen.
Call tracking tools
Vaak begint men bij het meten van klikken op de telefoonnummers in de Google Ads campagnes als softe conversie, maar door gebruik te maken van tooling is het mogelijk om dit door te meten binnen de (online) kanalen. Het meten van oproepen kan bijvoorbeeld via:
- AdCalls
- Qooqie
- Doorschakelnummers via Google. (Gratis, maar alleen beschikbaar in deze landen)
Waarom SDIM
SDIM is expert op het gebied van alle vormen en mogelijkheden van call tracking.
- De features van alle verschillende oplossingen
- Kostenplaatje, van klein-zakelijk, MKB, tot corporate
- De impact van implementatie
- Beschikbare integraties met klant-/CRM-systemen
- DMP-integratie mogelijkheden
- Koppeling met webanalytics pakketten, zoals Google Analytics
Wil je call tracking inzetten?
SDIM levert de volledige implementatie van call tracking en maakt overzichtelijke rapportages waarin de herkomst en de waarde van telefonische oproepen duidelijk worden weergegeven. SDIM vertelt graag meer over de voordelen van call tracking. Neem vrijblijvend contact op voor advies en meer informatie.
Hulp met call tracking?
Reacties (0)