BrightonSEO: Dit zijn de meest interessante ontwikkelingen op SEO gebied
Op 12 april 2019 waren Thomas en Daan namens SDIM aanwezig in Brighton om de grootste Europese SEO conferentie bij te wonen: BrightonSEO. Een dag vol met inspirerende sprekers en presentaties verdeeld over verschillende topics als technical SEO, automation, competitive research, site speed en the future of search. Afsluitend volgde een Q&A met John Mueller, Webmaster Trends Analyst van Google. Wij hadden eerder de dag de gelegenheid om een aantal vragen te stellen om achter de geheimen van het Google algoritme te komen ;-):
De presentaties, de uitstekende vibe en de vele like minded mensen die je op zo’n dag spreekt, hebben gezorgd voor interessante nieuwe inzichten. In dit artikel bespreken we een aantal interessante topics van ontwikkelingen op SEO gebied.
Living on the Edge: Elevating your SEO toolkit to the CDN [Nils de Moor]
Een CDN (Content Delivery Network) is een groep servers die verspreid staan over verschillende plekken in de wereld. Wanneer een bezoeker naar de site komt, wordt de dichtstbijzijnde server gebruikt om de gebruiker zo snel mogelijk te voorzien van content.
Het gebruik van een CDN biedt naast site speed optimalisatie en meer veiligheid ook de mogelijkheid voor serverless computing. Hierdoor zijn optimalisaties aan de website mogelijk zonder aanpassingen aan de onderliggende code. Het CDN is als het ware een tussenlaag tussen de client (browser) en de server. Het is mogelijk om binnen deze tussenlaag bepaalde veranderingen door te voeren (Edge SEO). Jij kan dus zelf bepalen wat gebruikers en bots te zien krijgen. Deze tussenkomst geeft veel SEO specialisten de mogelijkheid zelf implementaties te doen zonder tussenkomst van een CMS. Aan aantal voorbeelden:
- Het implementeren van redirects
- Implementatie van hreflang
- Aanpassen van het robots.txt bestand
- Structured data implementatie
- Canonical optimalisatie
- Prerendering van content
- A/B testen
- Het verkrijgen van server logs
Edge SEO zorgt ervoor dat je SEO aanbevelingen in slechts een handvol kliks kan worden gerealiseerd en de volle controle over het DOM hebt
Een voorbeeld van een CDN waar dit mogelijk is, is Cloudflare. Door middel van een cloudflare worker kan je jouw implementaties direct doorvoeren naar 120+ edge locaties over de wereld.
Voor een SEO Specialist klinkt dit uiteraard als muziek in de oren. Als bepaalde implementaties technisch niet mogelijk blijken te zijn, kan je dit wél doorvoeren door middel van serverless computing/cloudflare workers. Dit dien je goed af te stemmen met developers. Zij zijn uiteindelijk de makers van de website. Bespreek daarom altijd met het management, de stakeholders en het development team wanneer en waarom je bepaalde aanpassingen gaat doorvoeren.
Crawl budget is dead, please welcome rendering budget (Robin Eisenberg – Botify)
Steeds meer websites gebruiken JavaScript frameworks. Door ontwikkeling van deze frameworks is het mogelijk om steeds meer de interactie met de bezoeker aan te gaan. Echter zijn zoekmachines nog niet in staat om JavaScript te crawlen en goed te begrijpen:
- JavaScript is complex
- JavaScript is asynchroon
- JavaScript is traag
In het geval van een JavaScript framework moet Google eerst de website renderen om te begrijpen wat de content op een website inhoudt. De content wordt namelijk server side geleverd. Googlebot heeft echter gelimiteerd tijd om aan een website te besteden. Deze tijd moet uiteraard zo nuttig worden besteed, ofwel optimaliseer je rendering budget!
Pagespeed correleert met crawlvolume. Het verbeteren van de snelheid van je website zorgt er dus voor dat een bot sneller nieuwe content en links herkent en dus voor een bepaalde URL minder tijd kwijt is om te parsen en renderen. De content binnen een dynamisch framework verandert constant en voor website met een laag rendering budget kan het dus zo zijn dat bepaalde content niet geïndexeerd wordt. Help Google daarom met renderen. Anders riskeer je dat je de strijd met de concurrentie verliest.
Waar de KPI’s voorheen server side werden bijgehouden, hanteren we nu als metric de tijd die zoekmachine nodig heeft om een pagina te renderen.
Hoe test ik of Google mijn content rendert?
Of de zoekmachine op dit moment je gerenderde content kan zien, kan je simpelweg testen door het volgende in de zoekbalk te typen:
site:domein.nl “de content die gerenderd is”
Wanneer de opgegeven URL met de bijbehorende content wordt getoond in het zoekresultaat betekent dit dat Google succesvol de content gerenderd heeft.
Om daadwerkelijk te testen of alle content kan worden gerenderd ga je op zoek naar content dat overal beschikbaar is in de platte HTML versie van de website (server side). Deze vergelijk je met content dat alleen zichtbaar is na het renderen.
John Mueller gaf ooit al eens aan dat JavaScript blijvend is en dat SEO Specialisten en developers moeten samenwerken. Door de kennis van beide kanten te gebruiken kan de online vindbaarheid van jouw website worden verbeterd.
Lees meer over hoe JavaScript SEO werkt!
Driving meaningful clicks with enriched SERPs (Izzi Smith – Sixt)
Google toont steeds vaker uitgebreide zoekresultaten in de SERP. Dit zijn zoekresultaten anders dan de standaard organische resultaten. Denk hierbij aan afbeeldingen, carrousels, knowledge graphs of directe antwoorden op een vraag. Deze veranderingen zorgen ervoor dat het percentage van klikken op zoekresultaten daalt. Dit betekent dat in 2019 het nog belangrijker is om de zoekresultaten te bestuderen en dat er extra aandacht moet besteed worden aan:
- Het optimaliseren voor featured snippets en uitgebreide resultaten om de CTR te verhogen
- Semantic search, de structuur van de website en verbonden entiteiten zodat de zoekmachine weet waar de website over gaat.
- Geen tijd moet worden verspild aan no-click resultaten. (Denk hierbij aan query’s als: Hoe oud is Maxima?)
- Betekenisvolle clicks
Het werk van een SEO specialist houdt niet op bij het verbeteren van rankings of meer organisch verkeer. De focus om relevante gebruikers naar de juiste pagina te krijgen om hun doel te verwezenlijken, is waar het uiteindelijk om draait. Er moet aandacht worden besteed aan de zoekintentie van de gebruiker en deze zo goed mogelijk te laten vervullen op de juiste landingspagina.
Voorbeeld: De doelgroep vindt het aantal calorieën belangrijk: Verrijk het zoekresultaat door het aantal calorieën op te nemen.
Optimaliseren voor zoekintentie is essentieel. Gebruik verrijking van verschillende zoekintenties om de gebruiker in elk touchpoint van de customer journey beter te bereiken.
Google toont namelijk verschillende uitgebreide resultaten op basis van verschillende intenties:
- Antwoord geven op een snelle vraag: Knowledge cards/panels en featured snippets
- Informatieve content zoals HowTo’s en methodes: Featured snippets, video carrousels, PAA (People Also Ask box)
- Koopintentie: Knowledge resultaten, featured snippets (bijv. Review rating) en paid/shopping
- Lokale intentie: Local knowledge panels, Google maps en carrousels
- Inspiratie of how to tutorials? Video/afbeeldingen, carrousels
- Trending topics/nieuws: Nieuws carrousels, top story’s
- Merknaam: Knowledge panels, sitelinks, carrousels (Twitter) en Google my Business
Neem ranking boven de vouw als benchmark!
Voor een gebruiker is social proof heel belangrijk. Zorg er daarom voor dat je klanten de tevredenheid uiten:
Om voor de uitgebreide resultaten in aanmerkingen te komen is het gebruik van structured data essentieel. Structured data helpt Google te begrijpen waar jouw website over gaat. Google gebruikt de data van websites om aan de zoekintentie van de gebruiker te voldoen. Door aan de slag te gaan met structured data verhoog je de kans dat je wordt getoond voor een verrijkt zoekresultaat.
SDIM heeft voor vele klanten al structured data advies gegeven. Begin vandaag nog het verrijken van jouw zoekresultaten!
Vragen over zoekmachineoptimalisatie?
Reacties (0)