12 oktober 2022

Verslag Brighton SEO 2022 – 6 & 7 oktober

7 minuten lezen
Brighton SEO

BrightonSEO is één van de grootste conferenties voor SEO specialisten en Search Marketeers. Twee dagen lang delen 80 sprekers de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van SEO. Danique, Lotte en Linda waren erbij en geven inzicht in welke lezingen ze bezocht hebben.

De eerste lezing die wij binnen Brighton SEO hebben bezocht is die over indexing. In deze lezing werden twee indexing problemen besproken: Crawlbudget en Duplicate content.

Crawlbudget is een groot probleem voor grote websites (vanaf 100k pages). 40-60% van de pagina’s wordt maar gecrawld, 20% wordt opgenomen in de index. Hoe hiermee het beste mee om te gaan? Serge Bezborodev spreekt over een magical triangle bestaande uit links (backlinks+ inlinks), content & techniek. Waar het zwaartepunt van deze driehoek ligt is afhankelijk van de website, maar volgens Serge is het altijd een mix. Hoe bepaal je welk element je focus nodig heeft? Doe onderzoek! Analyseer je access logs, crawl de betreffende website en gebruik data uit Search Console.

SEO’ers hebben allemaal wel eens gehoord van duplicate content. Volgens Fili is dit een erg groot probleem en is zo’n 60% van het web “near duplicate”. Oorzaken van duplicate content zijn:

  • Gebruik van http & https versie
  • Gebruik van www & non www versie
  • Gebruik van hoofdletters, underscores, geen vaste volgorde van parameters

Heb je technisch de website niet op orde? Dan zorgen de bovenstaande issues voor aanmaak van veel verschillende URLs. Zorg dat deze URL’s op de juiste manier geredirect worden naar de hoofdversie van de URL en vermijd daarbij conflicterende signalen door onjuiste redirects, redirects naar redirects, of fouten in canonical URLs. Hiermee voorkom je duplicate content.

Food for thought: Bestaat bepaalde content niet meer? Geef de pagina een 404 in plaats van een redirect naar een andere pagina. Een URL is namelijk een identifier voor content. In sommige gevallen zijn wij het hier zeker mee eens, maar zoals voor wel meer issues op SEO vlak geldt in ons optiek: it depends. Voorbeeld: het redirecten naar pagina’s met een totaal andere content heeft geen zin, maar een subcategorie redirecten naar een bovenliggende categorie is volgens ons wel zinvol.

Tijdens de auditing lezing kwamen er 3 audits voorbij; content audits voor grote websites, CWV audits en SEO maturity audits. De talk van Lucy Dodds bespreken we hieronder omdat deze er voor ons tussenuit sprong, vanwege haar handige stappenplan.

10 stappen voor content audits van grote websites:

  1. Brand research – Plan een sessie met interne teams. Bepaal wat je wil communiceren en wie de belangrijkste klanten zijn.
  2. Audience research – Praat met je klanten. Welke boodschap past bij de klanten?
  3. Content audit statement
  4. Catagorize – Categoriseer je content
  5. Pull your data – Haal data uit meerdere bronnen (bijvoorbeeld: ahrefs, screaming frog, keywordtool & Google Search Console). Verwerk de data in een Excel sheet. Bepaal daarna voor elk stukje content of je deze wil behouden (keep), verbeteren (improve), samenvoegen (merge) of weghalen (remove).
  6. Go beyond search – Vraag bij andere afdelingen welke content voor hen belangrijk is. Deze content hoeft geen SEO waarde te hebben, maar kan belangrijk zijn voor sales of customer service.
  7. Highlight trends – Kleur codering om content te flaggen die volgens de data niet presteert. Gebruik hiervoor meerdere metrics.
  8. Start cutting – Besluit welke content weg kan. Content die in de afgelopen twee jaar niet gepresteerd hebben, zal het komende jaar ook niets doen (tenzij de content geoptimaliseerd wordt).
  9. Work in batches – Houd het werkbaar, omdat het hier gaat om grote websites is het belangrijk om het werk op te delen en te prioritiseren.
  10. Check internal links – remove vs redirect – redirect naar de nieuwe relevante pagina. Is er geen relevante content om naar te redirecten? Stel een 404 in, dit is voor de bots een duidelijk teken dat de content niet meer bestaat.

Vaak worden regionale sites en red tops (roddelbladen) niet meegenomen bij een PR strategie. Of dit nu bewust wordt gedaan of niet haalt niet weg dat een strategie gericht op deze websites voor een groei in backlinks kan zorgen. Richt je een volledige linkbuildingstrategie op regionale sites en red tops? Houd dan rekening met de volgende optimalisaties:

  • Schrijf een verhaal welke makkelijk te delen is (dit zijn vaak de doelen van de roddelbladen en vergroten de kans dat zij het bericht plaatsen)
  • Een top 10, how to, original research zijn passende ideeën
  • Schrijf voor het publiek van de bladen in plaats van het bedrijf wat je wil promoten
  • Introductie van je verhaal is het belangrijkst. Dit dienen 30 woorden te zijn waar het hele verhaal in wordt samengevat
  • Gebruik schrijfstijlen waarin emotie in verwerkt is
  • 500 woorden is vaak genoeg
  • Onderbreek alinea’s met een witregel

Een strategie volledig richten op regionale sites en red tops geeft je de mogelijkheid je backlinkprofiel te verrijken met links waar concurrentie niet over beschikt.

Local search gaat volgens Rachel over meeting local needs, engaging met de community en verkeer naar local business trekken. Hoe je dat doet? Volgens het 3A model: Assess, Adept & Action.

Assess: denk na over wat het zoek gedrag van klanten beïnvloed. In het afgelopen jaar heeft de pandemie, sustainability en mobile search invloed gehad op het zoekgedrag. Ook is er een groeiende behoefte aan visuele content, en gebruiken Gen Z’s ook social kanalen als zoekmachine.

Adapt: Belangrijk is proactief op deze trends in te gaan en na te gaan hoe dit voor jouw klant van toepassing is door het doen van extensieve research & analyse van data.

Act:  Optimaliseer Google business profiel op alle fronten. Denk naast basics als naam / locatie / services ook aan de verrijking door bijvoorbeeld het toevoegen van Q&A, het gebruiken van posts of foto’s van je winkel of team. Vergeet uiteraard ook niet links naar je belangrijkste producten of services toe te voegen en probeer het geven van reviews te promoten. Stand out met engagement, spreek je klanten aan!

65% van alle zoekopdrachten eindigt in een zero click. Hoe ontstaan de zero clicks? Gebruikers zoeken naar quick facts, telefoonnummer van een bedrijf in het Google My Business profiel of mensen die switchen naar een app. Het grootste deel komt echter van gebruikers die hun zoekcriteria verfijnen via related searches. Zo komt de gebruiker op een nieuwe SERP terecht. Mensen komen terecht in een zogenaamde exploration & discovery fase.

Vaak komen gebruikers op de SERP via een trophy term (hele brede zoektermen), omdat gebruikers vaak nog niet precies weten wat ze willen. Door exploration & discovery doorzoeken consumenten meerdere SERPs. Het is daarom belangrijk om in alle fases zichtbaar te zijn, ofwel target multiple doorways. Hoe kan dat? Door content voor alle funnels te maken (Full funnel content). Denk bijvoorbeeld aan:

  • Answer box
  • Video
  • Organisch zoekresultaat
  • Afbeeldingen
  • Related searches
  • People Also Ask
  • Andere SERP features

Inspiratie nodig? Bekijk de People Also Ask Box en wat de concurrentie doet.

40% van de consumenten koopt niet als de website die zij bezoeken niet in de eigen taal beschikbaar is. Wanneer je de website uitbreidt naar andere landen, zorg dan dus voor Localised content. Localised content is echter niet hetzelfde als vertaalde content. Belangrijk zijn ook dingen als culturele nuances, etiquette, passende slogans en afbeeldingen. Zo creëer je vertrouwen bij de klant. Bij localised content is het dus belangrijk om de needs & motivation van je internationale klant te begrijpen en te zorgen voor relevante content.

Meer inzicht in je internationale klanten? Een tip is om de Country mapping tool (low vs high context) of Hofstede’s cultural dimensions modellen te bekijken.

Margo Howie geeft tijdens deze lezing aan hoe belangrijk het is om naast het domineren van de SERP’s ook tijd te besteden aan het optimaliseren van producten bij marketplaces, zoals Amazon. Dit wordt vaak vergeten, terwijl het flinke winst kan opleveren. In deze lezing wordt duidelijk hoe een product page op een marketplace als Amazone het best geoptimaliseerd wordt:

  • Begin met een zoektermenonderzoek gericht op de zoekvolumes van de marketplace zelf
  • Maak maximaal gebruik van tekens in een titel, maar benoem alleen nodige
  • Optimaliseer afbeeldingen door deze in hoge kwaliteit op te leveren met een witte achtergrond. Breid eventueel uit met lifestyle afbeeldingen waarop het product daadwerkelijk wordt gebruikt (Photoshop werkt hier niet). Gebruik content van bijvoorbeeld social media in je product pages.
  • Maak geen spelfouten, optimaliseer voor verschillende talen en audit de product pagina’s op reguliere basis. Doen de afbeeldingen het nog? Zijn populaire producten al enige tijd uitverkocht?

Zorg dat je opvalt en vul alle benodigde informatie in.

Volgens Levi Williams-Clucas checkt 77% van de consumenten reviews wanneer het om een lokaal bedrijf gaat en 83% hiervan gelooft wat de reviews aangeven. Het belang om reviews te genereren en monitoren is dan ook duidelijk, maar hoe pak je dit aan?

  1. Maak een spreadsheet met alle huidige reviews
  2. Analyseer de audit en onderzoek wat je bedrijf nodig heeft: meer reviews, meer positieve reviews, meer reviews op een bepaald platform?
  3. Begin met het genereren van reviews. Doe dit op momenten wanneer de klant blij is en doe dit op een vriendelijke manier. Per bedrijf is het afhankelijk via welke weg je vraagt om de review
  4. Monitoren en verder analyseren. Maak alerts aan voor nieuwe reviews en verwerk deze in de sheet
  5. Reageer op de reviews en report de reviews die niet kloppen
  6. Integreer het genereren van reviews op de website, social media en email
  7. Blijf deze stappen herhalen
Zoekmachine

Meer weten over SEO?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *