21 maart 2019 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Wat is Bouncepercentage?

3 minuten lezen

Het bouncepercentage (of bounce rate) geeft weer hoeveel procent van de bezoekers tijdens hun sessie geen ‘engagement’ hebben gehad. Je hebt tijdens een sessie engagement gehad indien je aan één of meer van de volgende acties hebt voldaan:

  • Je bent langer dan 10 seconden op website gebleven;
  • Je hebt een conversiegebeurtenis voltooid;
  • Je hebt minimaal 2 pagina’s (of schermen) gezien.

Heb je geen van deze acties voltooid binnen een sessie, dan ben je volgens GA4 dus geen bezoeker met ‘engagement’.

Het bouncepercentage is inmiddels een vaste statistiek binnen GA4, maar bij de lancering van deze versie van Google Analytics was dat niet het geval. Als alternatief werd de engagement rate, ook wel bekend als betrokkenheidspercentage geïntroduceerd. De engagement rate is letterlijk het tegenovergestelde van de bounce rate en geeft weer hoeveel procent van de sessies engagement hebben gehad. Is het bouncepercentage van een website bijvoorbeeld 40%, dan is de engagement rate automatisch 60%.

Het bouncepercentage is een indicatie van de kwaliteit van een landingspagina. Hoe hoger de bounce rate op een pagina, hoe kleiner de engagement op die pagina is. Een lage engagement kan iets vertellen over een pagina. Denk bijvoorbeeld aan de volgende zaken:

  • De bezoeker vindt niet op de landingspagina waar hij naar op zoek is. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de beschrijving van de pagina die de bezoeker in de zoekmachine ziet niet overeenkomt met de content die de bezoeker op de website voorgeschoteld krijgt. Dit kan resulteren in een snel vertrek van de bezoeker;
  • Als een landingspagina een productpagina betreft, dan kunnen er ook meerdere redenen zijn voor de gebruiker om de pagina snel te verlaten en daarmee te zorgen voor een hoge bounce rate. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in het geval het product is uitverkocht, niet in de juiste maat beschikbaar is of het product simpelweg aan de dure kant is;
  • De landingspagina matcht niet met de advertentie waarmee de bezoeker op de website terecht is gekomen;
  • De pagina waar de bezoeker op landt bestaat niet meer en genereert een 404 error. Dit behoeft geen uitleg waarom de bezoeker direct de website weer verlaat;
  • Er is geen duidelijke flow aanwezig op de pagina. Landt de bezoeker bijvoorbeeld op de homepage en is het bouncepercentage op deze pagina aan de hoge kant, dan kan het zijn dat het voor de bezoeker niet direct duidelijk is hoe ze vanaf de homepage het beste gebruik moeten maken van de website. Je kunt ze helpen met een duidelijk menu en CTA buttons waarmee je de kans op een snel vertrek reduceert.

Het bouncepercentage kan per type pagina verschillen. Wil je weten welke pagina’s een hoge bounce rate hebben, vergelijk dan dezelfde type pagina’s met elkaar. Doe dit bijvoorbeeld voor productpagina’s of blogartikelen, maar ga niet een categoriepagina vergelijken met de homepage. Elk type pagina vertelt namelijk een eigen verhaal en heeft andere mogelijke oorzaken voor de bezoeker om de website te verlaten.

Heb je hulp nodig bij het interpreteren van jouw bouncepercentage of heb je andere vragen op gebied van data? Schroom dan niet om contact op te nemen met ons! Wij helpen je graag verder!

Google Analytics Certified Partner

Vragen over bounce rate?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *