8 december 2017

Meer op bol verkopen met bol.com Sponsored Products

2 minuten lezen
Groeien met bol.com

Voor een webshop is het al een tijd mogelijk om op bol.com te verkopen. Met behulp van een productfeed kun je tegen een vaste bemiddelingsbijdrage je productaanbod op bol verkopen. En dit kan aanzienlijk extra omzet opleveren. Om het verkopen via bol.com nog aantrekkelijker te maken, heeft bol.com onlangs Sponsored Products geïntroduceerd. Wij brengen je in deze blog graag op de hoogte.

Met Sponsored Products kun je nog meer op bol verkopen. Dit doe je door je producten via een Cost Per Click-model onder de aandacht te brengen. Verkopen via bol.com Sponsored Products lijkt daarmee op adverteren via Google Ads.

Om aan de slag te gaan met bol.com Sponsored Products moet je een Zakelijk Verkoper-account hebben waarmee je actief op bol.com producten verkoopt. Om deze vervolgens extra onder de aandacht van de bol.com-bezoekers te brengen kun je nu voor Sponsored Products kiezen. Voor deze geselecteerde producten betaal je, naast een vaste bemiddelingsbijdrage, additionele kosten per klik.

In tegenstelling tot Google Ads hanteert bol.com minimum-CPC’s. Je kunt meebieden vanaf € 0,25. Met dat bod doe je automatisch mee aan de veilingen voor de categorieën waar de door je gekozen producten onder vallen. Biedingen kun je vervolgens op categorie- of productniveau hanteren. De resultaten van de campagne kun je inzien via een overzichtelijke interface.

bol sponsored products

Het klinkt in eerste instantie wellicht gek om nog meer te betalen om je producten te verkopen. Maar met een juiste strategie kan dit toch interessant zijn. Allereerst kijk je naar de bemiddelingsbijdrage per product. Is er buiten deze bemiddelingsbijdrage nog ruimte voor meer advertisingbudget, dan kan het inzetten van Sponsored Products interessant zijn.

De producten die overblijven kun je inzetten om meer verkoop te realiseren. Uiteraard zul je moeten testen wat voor jou de juiste biedingen zijn en dienen de additionele kosten scherp gemonitord te worden. Wanneer bijvoorbeeld bepaalde producten te veel klikken opleveren en beperkte extra verkoop opleveren, kan de totale Cost Per Sale (CPS) te hoog worden en dat wil je uiteraard voorkomen.

Bol.com biedt je als verkoper de mogelijkheid om gebruik te maken van bid-multipliers. Daarmee is het mogelijk om procentueel op of af te bieden op shopper targets (In-market, Cross-sell of Max. Reach) of placement types (Homepage & Discovery, Browse & Search of Product Detail & Cart). De resultaten van shopper targets en placement types kunnen onderling behoorlijk verschillen en ook de concurrentie kan variëren, waardoor je in sommige categorieën hoger wilt bieden dan in andere, dus het loont zeker om hiermee te testen.

SDIM is overtuigd. Bol.com Sponsored Products is een interessante mogelijkheid die een extra boost kan geven aan je verkopen via bol.com. Heb je nog vragen over bol.com Sponsored Products? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Bol.com logo wit

Hulp met verkopen op bol?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *