Social Update – September 2019
Bijna dagelijks worden de verschillende sociale media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates.
In-App aankopen binnenkort ook beschikbaar in Facebook nieuwsfeed advertenties
Facebook heeft aangekondigd te gaan testen met in-app aankopen voor dynamische-nieuwsfeed advertenties. De native checkout feature geeft gebruikers de mogelijkheid om producten te ontdekken en direct af te rekenen zonder ooit de Facebook-app te hoeven verlaten.
De in-app checkout feature werd eerder dit jaar al succesvol geïntroduceerd op Instagram. Door de in-app checkout feature uit te breiden naar de Facebook nieuwsfeed advertenties, geeft het adverteerders meer mogelijkheden om een extra gebruiksvriendelijke winkelervaring te creëren. Facebook streeft ernaar om een efficiënt e-commerce proces voor zijn hele reeks apps te ontwikkelen, daarbij is een naadloze online koopervaringen een vereiste. De eerste tests zullen aankomende weken plaatsvinden maar zijn in eerste instantie enkel beschikbaar gesteld aan een zeer selecte groep adverteerders. Wanneer de functie volledig beschikbaar wordt in Nederland, is nog niet duidelijk.
Facebook Dating
Begin van dit jaar kondigde Mark Zuckerberg het al aan, Facebook Dating komt eraan. Vanaf begin deze maand is de nieuwe feature beschikbaar in 19 verschillende landen waaronder in de VS. Facebook gebruikers met een minimale leeftijd van 18 jaar kunnen zichzelf aanmelden voor de nieuwe functie.
Facebook dating zal in de standaardfunctie geen matches met directe vrienden generen, in plaats daarvan legt Facebook de nadruk op het verbinden van gebruikers op basis van gemeenschappelijke interesses, evenementen en groepen. Mocht je toch willen matchen met mensen uit je vriendenlijst, dan is de Secret Crush functie een oplossing. Deze functie biedt Facebook Dating gebruikers de mogelijkheid om maximaal 9 Instagram of Facebook volgers te selecteren. Mocht een van deze 9 geselecteerde vrienden ook een Facebook Dating profiel hebben, dan krijgen zij een crush melding. Daarnaast krijgen gebruikers van Facebook Dating de mogelijkheid om hun Instagram posts automatisch op hun datingprofiel te laten verschijnen. Het automatisch delen van Facebook en Instagram stories zal in eerste instantie nog niet mogelijk zijn, al heeft Facebook aangegeven dat ze druk bezig zijn om dit mogelijk te maken.
Facebook dating onderscheidt zich van concurrenten zoals Tinder of Happen doordat het bij Facebook Dating niet specifiek gaat om het swipen, maar meer gericht is op het verbinden van gebruikers op een transparante en veilige manier. Daarnaast heeft Facebook meer inzichten in welke gebruikers er mogelijk geïnteresseerd zijn in elkaar aan de hand van hun interesses en vind-ik-leuks. Facebook Dating is momenteel nog niet in Nederland beschikbaar. Het platform geeft aan dat het de nieuwe feature begin van 2020 gaan introduceren in Europa.
Facebook overweegt om de “Vind-ik-leuk” -tellingen te verbergen
Naast Instagram en Youtube is nu ook Facebook aan het experimenteren met het verbergen van “vind-ik-leuks” tellingen. Bij de eerste tests in april gaf Instagram aan dat ze de druk op het platform willen verminderen door zowel makers van content als de gebruikers daarvan te laten focussen op de kwaliteit van de content in plaats van de populariteit van een bepaalde post of advertentie. Youtube gaf vorige week aan dat zij geen exacte abonneenummers meer willen gaan vertonen voor kanalen met meer dan 1000 volgers.
Content creators zullen in de toekomst zichzelf meer moeten richten op het maken van content met waardevolle inhoud en uiteindelijk minder afhankelijk moeten zijn van “likes”. Daarnaast worden bedrijven die samenwerken met influencers gedwongen om verder te kijken dan enkel de populariteit van een content creator. Nu Facebook dezelfde weg inslaat als Instagram en Youtube, lijken de kansen voor een volledige uitrol groter te zijn geworden.
Spotify gaat “Verhalen” vertonen
Ook bij Spotify zitten ze niet stil! Spotify is druk bezig met het testen van een eigen versie van “Verhalen”, ook wel bekend als “Stories”. Het (advertentie) format is populair geworden bij sociale apps zoals Instagram en Snapchat en zijn vervolgens snel opgepakt door Whatsapp, Facebook en Youtube. In het geval van Spotify is de feature in eerste instantie alleen beschikbaar voor artiesten. Dit biedt artiesten de mogelijkheid om betekenissen achter de muziek beter toe te lichten, backstage beelden te delen en op een unieke manier met hun fans te communiceren door bijvoorbeeld een Q&A sessie.
Het is momenteel nog niet mogelijk voor artiesten of managementteams om de “verhaallijn” feature, zoals die door Spotify wordt genoemd te gebruiken. De eerste tests worden momenteel in Amerika uitgevoerd en waren te zien bij o.a. nummers van Billie Eilish, MAX en de Jonas Brothers. Mocht de functie volledig beschikbaar worden gemaakt, dan zal deze functie hoogstwaarschijnlijk voor artiesten in het Spotify Artist Dashboard te vinden zijn.
Snapchat verlengt videoadvertentie lengte tot maximaal drie minuten
Snapchat heeft eind september aangegeven dat zij de maximale lengte van videoadvertenties gaan verhogen tot maximaal drie minuten. Adverteerders op Snapchat waren in het verleden gebonden aan een maximale videolengte van 10 seconden. Was de video langer dan 10 seconden, dan moest de snapchat gebruikers eerst omhoog swipen om de rest van de video te kunnen bekijken. Door het aanpassen van de maximale videolengte wil Snapchat adverteerders meer mogelijkheden bieden om een volledig verhaal te communiceren.
Twitter lanceert nieuw video-bodstrategie met zes seconden biedingen
Twitter heeft wereldwijd een nieuwe bodstrategie voor video advertenties beschikbaar gemaakt. Adverteerders hebben nu de mogelijkheid om video advertenties in te zetten waarbij de video minimaal zes seconden moet worden bekeken met minimaal 50% pixelweergave op het scherm voordat er kosten in rekening worden gebracht.
Twitter heeft bij de lancering aangegeven dat de nieuwe biedstrategie adverteerders moet helpen om hun video’s aan kwalitatieve gebruikers te vertonen. Uit de eerste tests is gebleken dat de nieuwe biedstrategie zorgt voor een verbetering van de bekeken videolengte. De biedstrategie zal beschikbaar worden gemaakt voor gepromote video’s en inStream-videoadvertenties waarbij de video content maximaal 15 seconden is.
Pinterest aantal gebruikers stijgt naar 300 miljoen
Pinterest lijkt niet te stoppen. Waar platformen zoals Twitter en Facebook moeite hebben om het aantal gebruikers te laten groeien of zelfs stabiel te houden, lijkt Pinterest hier geen enkele moeite mee te hebben. Het platform heeft de afgelopen maand de magische 300 miljoen volgers wereldwijd overschreden. Daarnaast zag Pinterest de omzet in het afgelopen kwartaal stijgen naar $261 miljoen, dit is maar liefst een stijging van 62% op jaarbasis en $60 miljoen meer dan in het eerste kwartaal van dit jaar werd behaald.
De CFO van Pinterest, Todd Morgenfeld, benadrukte dat het bedrijf constant aan het werk is om de gebruikservaring te verbeteren en meer betrokkenheid onder de gebruikers te stimuleren.
“Tijdens het afgelopen kwartaal hebben we Pinterest persoonlijker gemaakt door de zoek aanbevelingen te verbeteren en we hebben Pinterest ook nuttiger gemaakt door meer video content en shoppable producten toe te voegen”.
Naast het verbeteren van de gebruikerservaring op het platform is Pinterest ook actief bezig met het uitrollen van meer advertentiemogelijkheden. Dit betekent dat meer bedrijven gebruik zullen gaan maken van het platform en hun diensten en producten makkelijker kunnen promoten via het netwerk.
Voor meer informatie
Reacties (0)