Social Update – Mei 2020
De experts van SDIM zorgen dat je altijd op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied. Daarom voor jou, elke maand, een uitgebreide update van de belangrijkste ontwikkelingen op social media vlak. Doe jouw voordeel er mee of neem contact op als je meer wilt weten
Facebook Inc. introduceert ‘Shops’ voor Instagram en Facebook
Eind mei kwam Facebook met groot nieuws: de introductie van Facebook Shops. Facebook Shops moet het bedrijven makkelijker maken om een online winkel op te zetten voor zowel Instagram als Facebook. Voor veel bedrijven betekent dit dat zij op een laagdrempelige manier online verkopen kunnen stimuleren en de klantervaring in relatie tot de verkopen kunnen verbeteren. Het was al een langere tijd mogelijk om producten op Facebook te vertonen via het ‘Facebook winkel tabblad’. Toch gaat Facebook met de aankondiging van Facebook Shops een stuk verder dan dat.
Om aan de slag te gaan met Facebook Shops moet er een Facebook catalogus worden gekoppeld aan de Facebook- en Instagram pagina. Deze catalogus bevat alle beschikbare producten uit de webshop / assortiment van de verkoper. Facebook combineert vervolgens de producten van de Facebook catalogus met de ‘Shop Builder’ en geeft bedrijven de mogelijkheid om filters aan te maken per productcategorie, de huisstijl in te richten naar eigen smaak en zelfs webcare op te zetten via Facebook Messenger en Whatsapp. Daarnaast kunnen bedrijven gebruik maken van een ‘Live Shopping Feature’ om hun producten in realtime aan te bieden via een Facebook – of Instagram livesessie. Producten direct afrekenen via Facebook of Instagram is momenteel nog niet mogelijk in Nederland.
Facebook geeft aan dat ze aan het testen zijn met een ‘Loyalty Program’ functie. Bedrijven kunnen met deze functie promotie-acties opzetten waarbij klanten punten sparen voor korting bij hun volgende aankoop. De verwachting is dat de ‘Loyalty Program’ functie later in 2020 wordt toegevoegd aan Facebook Shops.
De ontwikkeling van Facebook Shops kan mogelijk voor veel kleine ondernemers in het corona tijdperk een godsgeschenk betekenen. Bedrijven die zichzelf niet als e-commerce bedrijf zagen, zijn door de crisis genoodzaakt zichzelf online te ontwikkelen. Facebook Shops maakt het voor bedrijven gemakkelijker om online afzetkanalen te creëren, waardoor het producten verkopen aan klanten online makkelijker wordt. Facebook Shops is gratis te gebruiken en zal binnenkort volledig worden uitgerold in Nederland.
Facebook vervolgt testen met ‘Skippable Mid-Roll’ video advertenties
Facebook heeft naar verluidt testen uitgevoerd met een nieuw videoadvertenties format, namelijk midroll-advertenties waarbij de eerste vijf seconden niet kunnen worden overgeslagen, waarna gebruikers op een knop ‘Overslaan’ kunnen tikken om terug te gaan naar hun video. Dit advertentietype kennen veel gebruikers onder andere van YouTube.
In april was het Search Engine Land (SEL) al opgevallen dat Facebook ‘Skippable Mid-Roll’ advertenties aan het testen was tijdens livestreams. Volgens SEL was Facebook in april aan het testen met drie verschillende type skippable livestream advertenties, namelijk:
- Een beeldadvertentie die onder de livestream wordt weergegeven.
- Een preroll-advertentie die onder de livestream wordt weergegeven.
- Een mid-roll advertentie die tijdens de livestream in de videospeler wordt vertoond terwijl de uitzending in een gekrompen venster verder wordt afgespeeld.
AdWeek suggereert dat Facebook de tests in de aankomende maanden zal uitbreiden naar meer plaatsingen die Instream videoadvertenties ondersteunen, waaronder het audience network en nieuwsoverzicht. Video advertenties van 10 tot 15 seconden komen in aanmerking voor de test. Een woordvoerder van Facebook heeft gereageerd op de ontwikkelingen en bevestigt het volgende tegenover AdWeek: “We testen midroll-in-stream-advertenties die kunnen worden overgeslagen en evalueren of deze advertenties nuttig zijn voor mensen en bedrijven voordat we beslissen of we deze verder willen uitbreiden.” Wanneer het nieuwe video advertentie format volledig beschikbaar wordt in Nederland is nog niet duidelijk.
Facebook ontwikkelt nieuwe App ‘Collab’
In tijden van de coronacrisis is het voor veel muzikanten onmogelijk geworden om samen muziek te maken. Oefenruimtes, clubs en evenementen locaties zijn gesloten en dit maakt het voor muzikanten lastig om hun creatieve ideeën ten toon te stellen. Het NPE-Team (New Product Experimentation” van Facebook heeft aangekondigd dat zij een nieuwe app vervroegd gaan lanceren, genaamd Collab.
Collab is een IOS-app die muzikanten en fans dichter bij elkaar brengt. Gebruikers van Collabs zijn in staat om drie video’s van maximaal 15 seconden aan elkaar te mixen of direct te delen met andere gebruikers. Vervolgens kunnen gebruikers met de video’s afzonderlijk van elkaar nieuwe composities maken en deze gemakkelijk delen via o.a. Facebook Stories en Instagram.
Facebook lijkt met de ontwikkeling van Collab de strijd aan te willen gaan met app’s zoals TikTok en Houseparty. Jongeren lijken zich namelijk steeds meer te focussen op het creatieve aspect van content creatie. Deze duidelijke gebruikers trend heeft ervoor gezorgd dat apps zoals TikTok flink in populariteit zijn gegroeid in het begin van 2020.
Facebook’s experimental app division has a new app, Collab, that lets you combine three videos into one / take others’ parts to compliment your own for collaborative music making.
Seems cool & very TikTok-y of course. Invite-only on iOS right now. https://t.co/R4KdJF2Irr pic.twitter.com/pHk9rXd7M2
— Nick Statt (@nickstatt) May 27, 2020
LinkedIn voegt nieuwe remarketing mogelijkheden toe
LinkedIn heeft een nieuwe beta-functie aangekondigd, namelijk retargeting o.b.v. video en leadformulieren. De nieuwe beta-functie maakt het mogelijk om de aandacht van gebruikers die een videoadvertentie hebben bekeken of een leadformulier hebben ingediend te verhogen, de inhoud te personaliseren op basis van waar een potentiële klant zich bevindt in het aankoopproces en uiteindelijk klanten met een bovengemiddelde interesse makkelijker te laten converteren.
Adverteerders die gebruik maken van LinkedIn Ads kunnen de nieuwe beta vanaf juni wereldwijd gebruiken. Adverteerders kunnen gebruikers op twee nieuwe manieren targeten:
- Bekeken video (25%, 50%, 75% of 98%)
- Leadformulieren (verstuurd of afgesloten zonder te versturen)
Adverteerders kunnen op basis van maximaal 180 dagen in het verleden een doelgroep opzetten. Na de 180 dagen vervalt de verkregen data en zal de doelgroep langzaam leeglopen. De beta remarketing functie is te vinden in het tabblad ‘gemachte doelgroepen’ van de LinkedIn Ads Manager.
Twitter onderzoekt de mogelijkheden van ‘Audio Tweets’
Op Twitter gaan er geruchten rond dat Twitter de mogelijkheden van ‘Audio Tweets’ onderzoekt. Owen Williams, een lid van het design team van Twitter heeft een voorbeeld gedeeld hoe ‘Audio Tweets’ eruit kunnen zien.
Het concept van Audio Tweets is niet geheel nieuw. Twitter is al vanaf 2018 bezig met de ontwikkeling van nieuwe functies zoals Audio-only livestreams op Periscope en Twitter. Daarnaast zijn er Third-Party apps zoals Chirbit beschikbaar die het mogelijk maken om audio content toe te voegen aan tweets. Er is op dit moment nog geen geïntegreerde totaaloplossing die het mogelijk maakt om vanuit Twitter audio content te plaatsen in een tweet. Of ‘Audio Tweets’ binnenkort beschikbaar worden in Nederland is nog de vraag. Zoals we kunnen lezen op Twitter, is het nu aan Head of Product om de knoop door te hakken.
Meer over Social Advertising?
Social Media advertising biedt iedere dag meer mogelijkheden. Wil je meer weten? Dan helpen wij graag verder in ons helpcentrum. Daarnaast delen we regelmatig blogs over social media. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden, of ben je op zoek naar meer verdieping bij een bepaald onderwerp? Neem dan contact met ons op.
Meer weten over Facebook shops
Reacties (0)