1 april 2021

Social Update – Maart 2021

Blijf up to date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. In deze social update ontdekt je meer over de nieuwe audio-only rooms en green-screen tool van Facebook, e-commerce features en emoji reacties van Twitter, huidskleur zoekfunctie van Pinterest en nieuwe overnames van Snapchat.

5 minuten lezen
Content

Clubhouse is de afgelopen 3 maanden enorm populair geworden en natuurlijk is dit ook tech grootmacht Facebook niet ontgaan. Het ‘passende’ antwoord van Facebook is een identieke optie, maar dan op hun eigen platform. Er zijn natuurlijk al video Rooms sinds vorig jaar, daarom is het geen enorm lastige operatie om dit mogelijk te gaan maken. 

Bron: Alessandro Paluzzi

Het gaat dus om een optie waar mensen een privé of publiekelijke ‘room’ kunnen aanmaken binnen Facebook. Het geeft de gebruikers van Facebook dus de mogelijkheid om op elk moment in bepaalde rooms te komen waar een gesprek wordt gehouden over een zelfgekozen onderwerp. 

Clubhouse is nog steeds alleen te gebruiken met een invite van iemand die al een account heeft. Ook is het alleen voor iOS gebruikers nog beschikbaar. Dat kan dus een groot voordeel opleveren voor Facebook waar alle gebruikers de optie meteen kunnen gaan uitproberen. Tot dusver is het nog niet aangekondigd door Facebook zelf en is het dus even wachten wat ze er zelf over gaan zeggen.

Naast Instagram, Pinterest en Snapchat is nu ook Twitter druk bezig om hun e-commerce mogelijkheden voor bedrijven en adverteerders verder te vergroten. Twitter heeft bevestigd dat het verschillende handelsfuncties aan het testen is, die nieuwe kansen bieden. 

Tijdens de Twitter Analyst Day 2021 zijn er verschillende nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd. Twitter heeft aangekondigd bezig te zijn met een nieuw “Winkel” Twitter-kaarttype waarbij een duidelijke CTA knop ervoor moet zorgen dat Twitter gebruikers direct naar de winkelpagina worden geleid. Naast de duidelijke CTA button bevat de nieuwe e-commerce Twitter-kaart ook een producttitel en productprijs.

Bron: Matt Navarra

Brucke Falck, Revenue Product Lead bij Twitter legt uit waarom het platform extra focus wilt geven aan het verbeteren van de e-commerce-tools. 

“We weten dat mensen naar Twitter komen om met merken te communiceren en hun favoriete producten te bespreken. Het is je misschien zelfs opgevallen dat sommige bedrijven al creatieve manieren ontwikkelen om verkoop op ons platform mogelijk te maken. Deze vraag geeft ons vertrouwen in de kracht van het combineren van real-time conversaties met een betrokken en opzettelijk publiek. Stel je voor dat je gemakkelijk een nieuw huidverzorgingsproduct of trendy sneaker ontdekt en snel koopt van een merk dat je volgt met slechts een paar klikken”

Twitter heeft in het verleden al getest met e-commerce-tools. In 2015 introduceerde het platform “Product en plaatscollecties” voor vooraf geselecteerde (bedrijfs)profielen. De functie was niet voor iedereen beschikbaar, waardoor veel adverteerders en bedrijven met lege handen achterbleven.

Het lijkt een logische stap van Twitter om meer handelsfuncties in de toekomst beschikbaar te maken. Alhoewel de e-commerce ontwikkelingen nog in de kinderschoenen staan kan Twitter het zichzelf niet veroorloven om verder achter te lopen in vergelijking met andere platformen. E-commerce via social media is in opkomst en er is een groeiende verwachting dat uiteindelijke alles “shoppable” zal gaan worden. We kunnen zodoende in de nabije toekomst meer ontwikkelingen op dit onderwerp verwachten van Twitter. 

De “Huidskleur zoekfunctie” tool werd al in 2019 door Pinterest geïntroduceerd in Amerika maar was nog niet eerder in Nederland beschikbaar. Pinterest, een van de grootste beauty platformen ter wereld, ontwikkelde de tool nadat zij in januari 2019 zagen dat bijna 60% van de top 100 zoektermen voor huid gerelateerde zoekopdrachten betrekking had op een tint, zoals een donkere huid, bleke huid en olijfkleurige huid. Hieruit bleek dat vrouwen van alle huidtypes een manier zochten om hun zoekopdrachten aan te passen.

Bron: Pinterest

De tool bleek een groot succes te zijn. Pinterest legt het succes als volgt uit:

“In het afgelopen jaar hebben we een 5x toename gezien in pinners die met behulp van de functie voor huidskleurbereik om schoonheidsideeën op Pinterest te ontdekken.”

De zoekfunctie maakt het voor Pinterest gebruikers makkelijker om hun zoekopdrachten aan te passen om daarmee de meest relevante beauty looks en producten te vinden. Hiermee verhoogt Pinterest de relevantie van het platform en is het beter in staat om gebruikers aan zich te binden.

Niet alleen in Nederland wordt de tool beschikbaar gemaakt, vanaf deze maand is de zoekfunctie ook beschikbaar in Frankrijk, Italië, Spanje, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, India, Indonesië, Mexico, Argentinië, Brazilië en Colombia. 

Snapchat heeft een volgende stap genomen om verkoop vanuit de app te verhogen door het bedrijf FitAnalytics over te nemen.

Fitanalytics is een bedrijf gericht op het ontwikkelen van een virtuele uitprobeertool. Het is een tool waarbij het mogelijk is om verschillende soorten kleding en schoenen virtueel uit te proberen. Momenteel is het bedrijf een nieuw systeem aan het ontwikkelen, waarbij het mogelijk is om de kleding te matchen met de foto’s die de klanten zelf kunnen uploaden.

Het systeem zal geïmplementeerd worden in Snapchat, waarbij de gebruikers de nieuwe fashion stijlen in-stream virtueel kunnen uitproberen en direct vanuit de app aanschaffen.

De afgelopen maanden heeft Twitter een aantal gebruikers geënquêteerd over het toevoegen van een emoji-style reactie. Op dit moment is het alleen mogelijk om met een hartje te reageren en Twitter overweegt om meer opties toe te voegen.

Bron: WFBrother

Naast de emoji reactie overweegt Twitter nog een optie waarbij het mogelijk is om de tweets te kunnen up of downvote. Het is een optie waarbij het mogelijk is om met een duimpje omhoog of omlaag te reageren. De tweets met de meeste duimpjes omhoog zullen eerder worden vertoond en de tweets met veel duimpjes omlaag zullen minder of nauwelijks worden weergegeven.

Het is alleen nog de vraag of de twee opties samen toegevoegd worden of kiest Twitter voor het implementeren van één optie?  

De komende periode zal Facebook een nieuwe “Green Screen” optie testen. Dit is een creatieve tool waarbij het mogelijk is om een video of stilstaande achtergrond te wijzigen in Facebook Stories.

Het is geen nieuwe feature op social media, een aantal andere kanalen waaronder TikTok maken gebruik van een soortgelijke optie voor het aanpassen van de achtergrond. 

De nieuwe optie zal voor veel Facebook creators en bedrijven een waardevolle branding-tool kunnen worden. De nieuwe tool verbreedt de mogelijkheid en creativiteit van de content binnen de Facebook stories. Het is voor bedrijven en creators interessant om hier gebruik van te maken om de continuïteit te behouden van merkherkenning door middel van een specifieke achtergrond.

Het is nog niet duidelijk wanneer de green screen toegevoegd zal worden voor alle gebruikers.

Content

meer informatie over audio-only rooms

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *