27 oktober 2020

Wat is Black Hat SEO?

2 minuten lezen
Black hat seo

Met Black Hat SEO worden ongeoorloofde optimalisaties aan een website bedoeld. De naam dankt het aan de tijd waarin het internet zich jaren geleden bevond. Zoekmachine optimalisatie was in die tijd namelijk een soort wilde westen. De ‘good guys’, de White Hat SEO, namen het op tegen ‘bad guys’, oftewel de Black Hat SEO. Deze laatste groep maakte website optimalisaties die inspeelden op de tekortkomingen van Google’s algoritme.

In tegenstelling tot White Hat SEO, zijn Black Hat SEO technieken erop gericht om de ranking factoren van Google te manipuleren. Deze technieken werken relatief snel, maar kunnen ernstige gevolgen voor de website hebben. Google is immers continu op zoek naar websites die aan Black Hat SEO doen en ontwikkelt algoritme updates om deze technieken tegen te gaan. De allereerste, uit 2011, werd bekend als de Google Panda update. Later kwamen daar Google Hummingbird en Google Penguin bij.

  • Linkuitwisseling: Websites wisselen links uit om zo meer autoriteit te creëren.
  • Private Blog Network: Een netwerk van websites beheerd door één eigenaar, hebben geen of weinig bezoekers en de content is vaak van lage kwaliteit. Deze zijn er voor bedoeld om linkwaarde door te kunnen spelen aan websites die hiervoor betalen.
  • Keyword spamming: Hierbij wordt de content en code van een website volgestopt met keywords om zo beter te ranken.
  • Cloaking: Het creëren van een pagina die voor een zoekmachine crawler andere content toont dan voor de menselijke bezoeker.
  • Duplicate content: Een webpagina voorzien van dezelfde content als een andere pagina of website.
  • Verborgen tekst en linkjes: Het plaatsen van tekst die een bezoeker niet kan zien, maar de zoekmachine crawler wel kan lezen. Denk aan witte tekst op een witte achtergrond.

De gevolgen van een Google penalty kunnen groot zijn. Het kan wel lastig zijn om te herkennen of externe partijen via Black Hat SEO technieken te werk gaan. Blijf dus altijd kritisch op aanbiedingen van partijen die bijvoorbeeld snelle SEO resultaten beloven, vragen om uitwisseling van links of één van de bovenstaande aanbevelingen aanraden. Het kan erg lastig zijn om van een Google penalty af te komen en het vormt een potentieel bedrijfsrisico.

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *