Bing Shopping vanaf nu beschikbaar in Nederland!
Bing Shopping, binnenkort waarschijnlijk Microsoft Shopping Ads, is de evenknie van het alombekende Google Shopping. Microsoft heeft vrij lang gewacht met het lanceren van haar eigen shopping platform, mogelijk ook kijkend naar hoe de gevolgen van de boete die Google kreeg van de Europese Unie zich verder ontwikkelden. Voor adverteerders in ieder geval een interessante mogelijkheid om meer omzet uit Bing te realiseren.
De lancering van Bing Shopping in Nederland is een feit. Dit brengt zeer interessante kansen met zich mee als je online producten verkoopt in een webshop. Bing Shopping, voorheen Bing Product Ads genoemd, is in november 2017 gelanceerd in de Verenigde Staten. Het is bijna de identieke tweeling Google Shopping. Het verschil met standaard zoekmachine advertenties is dat de producten bij shopping advertenties direct in beeld komen met een foto, de producttitel en de prijs. Als zoekers op de productadvertentie klikken, komen ze direct op de productpagina terecht waardoor de weg naar een aankoop snel te bewandelen is. We zien dan ook al jaren goede resultaten voor Google Shopping en keken daarom reikhalzend uit naar de lancering van Bing Shopping.
Waarom Bing shopping?
De drempel om te adverteren op Bing Shopping is ontzettend laag als je al adverteert op Google Shopping. De benodigdheden om te kunnen adverteren komen namelijk overeen. Zo is er een XML productfeed nodig waar de productinformatie in staat en een Microsoft Merchant Center account die de informatie uit de productfeed kan ophalen en doorsturen naar Bing. Daarnaast is er op het moment van schrijven nog niet tot nauwelijks concurrentie op Bing Shopping in Nederland. Het kan dus heel verstandig zijn om al vroeg op de Bing Shopping trein te stappen. Zo heb je een grotere kans dat je producten vertoond worden én waarschijnlijk een lagere klikprijs betaalt dan in Google Shopping. Het aantal Bing gebruikers is wel lager dan Google gebruikers.
Hulp nodig van een ervaren
Microsoft Bing specialist?
Hoe zet je een Bing Shopping campagne op?
- Eerst dient in Microsoft Advertising (voorheen Bing Advertising) een Microsoft Merchant Center account aangemaakt te worden.
- Vervolgens moet er een store aangemaakt worden waarin gegevens komen te staan zoals de naam van de store. Denk goed na over de naam. Dit is de naam die uiteindelijk wordt weergegeven op de zoekresultaten pagina als de naam van de store.
- Daarna moet het domein gevalideerd worden. Hiervoor kan de UET-tag gebruikt worden. Een goed ingericht Microsoft Merchant Center account is niets waard zonder producten. Deze staan in de XML-feed en dienen te worden geïmporteerd met een feedmanagement tool zoals Channable. Let op dat de aanbevolen grootte voor een afbeelding 1200 x 628 is.
- Tot slot zijn er twee manieren om campagnes aan te maken in Bing Shopping. Het is mogelijk om handmatig campagnes aan te maken, maar het is ook mogelijk om een reeds bestaande Google Shopping campagne te importeren naar Bing Shopping.
Hoe kan SDIM je helpen met Bing Shopping?
SDIM heeft veel ervaring met het opzetten van (shopping)campagnes en met het werken met productfeeds. Denk dan niet alleen aan Google Shopping maar ook aan Beslist.nl, Amazon, Marktplaats, Bol.com en Indeed. Nadat een campagne correct is opgezet is het zaak om resultaten te monitoren en te optimaliseren. Op basis van deze resultaten wordt het optimale rendement uit de campagne gehaald. Neem graag contact met ons op als je meer wilt weten of aan de slag wilt met Bing Shopping.
Reacties (0)