27 mei 2015

Beslist.nl draait omstreden CPS-verdienmodel deels terug

3 minuten lezen

Eerder vertelden wij al dat webshopvergelijker Beslist.nl vanaf juni 2015 webwinkels de keuze gaat bieden tussen het afrekenen per click (cost per click) en het afrekenen per sale (cost per sale). Het bedrijf besloot vorig jaar augustus nog om te stoppen met klikvergoedingen om helemaal over te stappen op het nieuwe cost per sale (CPS) verdienmodel. Deze beslissing wordt nu deels teruggedraaid! 

Zo heeft Beslist.nl gecommuniceerd dat zakelijke klanten die bij de overgang per 1 juni aanstaande kiezen voor een CPC-model sinds deze week alvast hun CPC-biedingen kunnen instellen. Ook belangrijk om te weten is dat campagnes die momenteel ‘uit’ staan vanaf 1 juni automatisch weer ‘aan’ worden gezet tegen de minimale kliktarieven. Zorg er dus voor dat je biedingen juist staan ingesteld voor het systeem live gaat op 1 juni aanstaande!

Heb je mijn eerdere blogpost over deze wijziging van Beslist.nl gemist? Lees dan snel verder voor alle ins and outs.

Ook het huidige CPS-model, waarbij Beslist webshops verplicht stelde een conversiepixel te plaatsen, gaat op de schop. De verplichte conversiepixel (een zogeheten tracker die het gedrag van de bezoeker op de site van de webwinkel volgt) leidde vorig jaar zomer tot veel ophef. Grote partijen als Bol.com, Coolblue en Wehkamp gingen niet akkoord met de nieuwe voorwaarden omdat de webshopvergelijker daarmee te veel klantdata in handen zou krijgen. Zij dreigden zelfs hun aanbod van de site te halen.

In het nieuwe CPS-model komt de pixelverplichting te vervallen. Het afrekenmodel blijft alleen bestaan bij verkopen die op Beslist zelf worden gedaan. De consument hoeft hierdoor niet meer naar de webshop van de klant te gaan. Deze wijziging zal in het najaar van 2015 worden doorgevoerd. Tot die tijd blijft het huidige CPS-model naast het terugkerende CPC-model bestaan.

Webwinkels kunnen dus voortaan kiezen tussen een van de twee beschikbare afrekenmodellen. Maar wat zijn eigenlijk de grote voor- en nadelen van deze modellen? Bij het nieuwe CPS-model betaal je in ieder geval nooit meer dan de aangegeven verkoopcommissie, waardoor je altijd een duidelijk inzicht hebt in wat je aan Beslist moet betalen. Daarnaast handelt het bedrijf de hele order af en hoef je als webwinkel zijnde geen conversiepixel meer te plaatsen. Nadeel hiervan is wel dat de klant dus niet meer op je website komt. Hierdoor loop je waarschijnlijk veel nieuwe (vaste) klanten mis. Bovendien kun je geen remarketing meer inzetten. Een ander nadeel is de minimale CPS-percentage. Als voor je producten het minimum erg (lees: te) hoog ligt kan het zijn dat adverteren op Beslist.nl nooit rendabel gaat zijn voor je webwinkel. Daarnaast is de biedingsoptimalisatie beperkt aangezien je alleen kan op- en afbieden op het CPS-percentage.

Bij het CPC-model heb je juist veel optimalisatiemogelijkheden. Je kunt op basis van UTM-codes op product- en categorieniveau inzichtelijk krijgen hoe je producten scoren. Producten die een slechte invloed op je ROI hebben kun je zo uit de feed slopen. Zo kun je er dus voor kiezen om alleen te adverteren met je topproducten. Daarnaast wordt de klant nog steeds naar je website gestuurd. Een nadeel hiervan kan zijn dat er struikelblokken in je website zitten die het conversiepercentage negatief beïnvloeden, waar dit binnen Beslist.nl gelijk blijft. Ook vergt het een intensievere optimalisatie. Indien de campagne via dit model niet goed wordt gemonitord en bijgestuurd kunnen de kosten erg hoog oplopen omdat je voor iedere klik betaalt.

Hulp nodig bij het juist instellen van je Beslist account, of wil je advies over welk model voor jou de beste keuze is? Neem dan gerust contact met ons op.

Adverteren op beslist.nl?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *