4 december 2018

Benchmark data van Google: prijsvergelijking via Shopping

3 minuten lezen
Google Shopping

Vorige week kondigde Google een nieuwe bèta aan: prijsvergelijkingen voor Shopping advertenties (of Price Benchmarks for Shopping Ads). Daarmee stelt Google nuttige benchmark data beschikbaar adverteerders.

Als grootste prijsvergelijker ter wereld heeft Google Shopping een oneindige bak aan data van webshops beschikbaar. Met die data zijn uiteraard allerlei interessante analyses en vergelijkingen te maken. Helaas is het grootste deel van die data niet openbaar beschikbaar. Toch deelt Google zo nu en dan wat benchmark data. Een aantal jaar terug introduceerde Google al ‘assortimentsrapporten‘, daar komt nu dus een andere vorm van business intelligence bij: prijsvergelijkingen voor shopping advertenties.

Met deze benchmark data kun jede prijzen die je hanteert beter vergelijken met de prijsstrategieën van je concurrentie. Maak je je geen zorgen: Google deelt geen gegevens van adverteerders. Je data is dus nog steeds veilig. Wat Google wel doet: de prijzen van exact dezelfde producten op één hoop gooien en daar een gemiddelde over berekenen. Dit kun je vervolgens vergelijken met je eigen prijzen. Om het af te maken berekent Google nog het verschil t.o.v. je concurrenten.

Google heeft er voor gekozen om de benchmark data op te splitsen in drie kolommen: gemiddelde productprijs, prijs benchmarkproduct & prijsverschil benchmarkproduct. Al langer beschikbaar was de kolom ‘prijs’. In dit geval is het echter aan te raden om deze kolom te gebruiken naast de nieuwe kolommen. We lichten nu kort toe waar iedere kolom voor staat:

Prijs: de kolom prijs laat in dit geval de prijs voor je product zien. Dat zal voor je weinig verrassend zijn, maar is wel makkelijk om in één overzicht te hebben tijdens het vergelijken.

Gemiddelde productprijs: de gemiddelde prijs van een product op het moment dat je vertoningen hebt gerealiseerd tijdens een veiling. Hiermee kun je dus zien in hoeverre je prijs afwijkt t.o.v. de concurrerende adverteerders van veilingen waaraan je hebt deelgenomen.

Prijs benchmarkproduct: de gemiddelde gewogen prijs van alle adverteerders die hetzelfde product verkopen.

Prijsverschil benchmarkproduct: het procentuele verschil dat je meer of minder vraagt voor het desbetreffende product t.o.v. je concurrentie.

Vervolgens komen de kolommen er in je Google Ads omgeving als volgt uit te zien (in dit geval de laatste 4 kolommen):

Prijsvergelijking in Google Shopping

Je kunt nu per product zien in hoeverre je wel/niet concurrerend bent met je prijzen en wat de concurrentie vraagt voor een product. Vervolgens is het aan je om te bepalen of je de prijsstrategie wil aanpassen o.b.v. deze benchmark data.

Tot slot willen we benadrukken dat het om een bèta gaat. Bèta’s zijn in eerste instantie alleen beschikbaar voor grotere adverteerders. Het kan zo zijn dat de optie bij je nog niet beschikbaar is. Google kan er voor kiezen om de bèta in de kiem te smoren. Dan zullen deze gegevens niet meer beschikbaar zijn in je Google Ads account.

Mocht je vragen hebben over prijsvergelijkingen voor Google Shopping of meer inzicht willen in bepaalde benchmark gegevens, neem dan vrijblijvend contact op met SDIM!

Google Shopping Ads Certified Partner

Hulp van een expert?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *