Ben jij al voorbereid op de nieuwe Google & Yahoo vereisten voor afzenders?
Als je actief bent met e-mailmarketing, dan heb je het ongetwijfeld al meegekregen: vanaf februari scherpen Google (Gmail) en Yahoo het beleid voor binnenkomende e-mails aan. Dit doen zij om spam tegen te gaan. Wil je dat jouw e-mails wel gewoon de inbox bereiken? Houd je dan aan onderstaande (nieuwe) beleidsregels.
Alle regels kort op een rijtje
Voor grote zenders (vanaf 5.000 e-mails per dag):
- Stel DMARC-authenticatie in
- Mail vanuit je eigen verzenddomein
- Maak uitschrijven makkelijk
Voor alle zenders:
- Houd het spampercentage zo laag mogelijk
- Gebruik geen @gmail.com of @yahoo.com als ‘Van’ adres
Stel DMARC-authenticatie in
DMARC staat voor Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance en is een authenticatietechniek die het verzendadres en de verzendende server (waar de e-mail vandaan komt) valideert. Het is een uitbreiding op de twee reeds bestaande DNS-validatietechnieken SPF en DKIM. Als je DMARC correct hebt ingesteld in de DNS, dan kan elke ontvangende e-mailserver de e-mail verifiëren op basis van de instructies in het DMARC beleid. Met dit beleid toon je aan dat je e-mail is beschermd met SPF en DKIM en dat het geen spam is. Hierdoor vergroot je de kans dat jouw e-mails de inbox bereiken. Google heeft een aantal specifieke DMARC-richtlijnen gedeeld die je kunt aanhouden.
Stel DMARC-rapporten in (aanbevolen)
Om te controleren of er e-mails zonder SPF en DKIM vanuit jouw domein worden verzonden (of dat het daar op lijkt), is het aan te raden DMARC-rapporten in te stellen. Hiermee kun je afzenders identificeren die mogelijk jouw domein nabootsen. DMARC rapporteert deze dan aan jou terug en krijg je inzicht in wie er uit jouw naam mailt en (mogelijk) misbruikt maakt van jouw domeinnaam. Bovendien checkt de ontvangende server wat er moet gebeuren met deze e-mail. Afhankelijk van hoe DMARC is ingesteld, kan deze worden geweigerd, afgeleverd of in quarantaine worden gezet.
Mail vanuit je eigen verzenddomein
Zorg dat alle e-mails worden verstuurd vanuit een eigen verzenddomein. Dat klinkt heel logisch en zal voor de meeste organisaties ook al van toepassing zijn, maar mocht je nog gebruikmaken van een gedeeld verzenddomein dan is dit een geschikt moment om dit aan te passen. Ook moet het domein overeenkomen met het adres van de afzender (dus niet @gmail.com of @yahoo.com, maar @domeinnaam.com).
Maak uitschrijven makkelijk
Eigenlijk moet je op dit vlak voldoen aan twee vereisten:
- Marketing e-mails moeten een methode bevatten waarmee ontvangers zich in slechts één stap kunnen afmelden
- Er moet ook een uitschrijflink in de berichttekst staan, maar die link hoeft niet uit één stap te bestaan om je af te melden.
Om te voldoen aan de eerste vereiste, voegen de meeste platformen – zoals Klaviyo en Mailchimp – al automatisch een afmeldlink toe bovenaan de e-mail waarmee ontvangers zich met één klik kunnen uitschrijven. De klanten van deze platformen hoeven hier dus niets aanvullends voor in te stellen. E-mailmarketeers moeten er daarnaast natuurlijk nog wel voor zorgen dat er een afmeldlink staat in de berichttekst.
Houd het spampercentage zo laag mogelijk
Het zo laag mogelijk houden van het aantal spamklachten is altijd al een best practice geweest voor de leverbaarheid. Om afleverproblemen te voorkomen, bevelen Google, Yahoo en andere mailbox providers daarom al langer aan om het aantal spamklachten zo laag mogelijk te houden. Over het algemeen werd een spam ratio van 0,3% als maximum aangehouden, maar nu moet deze zelfs onder de 0,1% liggen om te voorkomen dat e-mails in de spamfolder belanden. Het is voor Gmail & Yahoo ontvangers dus nog belangrijker geworden om een schone, goed onderhouden afleverlijst te gebruiken. Voor Gmail kun je gebruikmaken van Google Postmaster Tools om het percentage spamklachten te controleren.
Gebruik geen @gmail.com of @yahoo.com als ‘Van’ adres
Deze nieuwe beleidsregel zou – op wat startende ondernemers na – geen invloed moeten hebben op organisaties die al serieus met e-mailmarketing bezig zijn. Maak je nog wel gebruik van een @gmail.com of @yahoo.com adres als afzender? Houd er dan rekening mee dat de kans groot is dat deze vanaf februari in de spammap terechtkomen. Denk er in dit geval dus serieus over na of investeren in een eigen domein de moeite waard is.
Wat vindt SDIM van deze (nieuwe) beleidsregels?
Al deze vereisten zijn goed voor de betrouwbaarheid en zullen bijdragen aan een goede deliverability score. Ondanks dat het beleid nu dus wordt aangescherpt, is de kans groot dat de meeste organisaties voor een groot deel al voldoen aan dit nieuwe beleid. Twijfel je of jouw account hieraan voldoet of heb je hulp nodig bij het controleren en/of uitvoeren van de benodigde stappen? Neem dan contact op.
Hulp met e-mailmarketing?
Reacties (0)