19 oktober 2018

SEO ranking factoren anno 2018

8 minuten lezen
SEO tools

Ranking factoren van zoekmachines worden regelmatig aangepast. Waar moet ik op letten, zodat mijn pagina snel en hoog rankt binnen de zoekmachines? Een veelbesproken SEO onderwerp! Als Online Marketeer is het belangrijk om te begrijpen wat ‘ranking factoren‘ zijn. Door te begrijpen wat ranking factoren zijn, kun je als invloed uitoefenen op de wijze hoe je online jouw website pagina’s publiceert. Door hier rekening mee te houden, verbeter je de vindbaarheid binnen de organische zoekresultaten, wat je meer  relevant verkeer zou kunnen opleveren. Afgelopen maand bezocht ons SEO team de grootste SEO conferentie; “BrightonSEO september 2018” en volgden we een sessie over SEO ranking factoren. Onderstaand 10 nieuwe learnings en 7 take-aways;

In onze laatste blog over ranking factoren eind 2016 gaven we een update over ranking factoren anno 2016. Eind 2017 publiceerde collega Jan een blog op Frankwatching over “Algemene SEO-rankingfactoren bestaan niet meer” (waar we veel reacties op kregen :). Hier borduren we verder op door om per branche de belangrijkste ranking factoren uit te lichten, na onze nieuwe learnings op BrightonSEO.

Content relevantie op één pagina is één van de belangrijkste ranking factoren anno 2018, helemaal na de E.A.T. update van Google (E.A.T.: Expertise, Authority, Trust).  Ook wel de Google Medic update genoemd.

Iedere branche is uniek en heeft een eigen online marketingstrategie nodig, die de gebruiker centraal stelt. In de gezondheidssector (Health) werd content relevantie meer dan 2x zo zwaar als waarde gewogen dan het gemiddelde benchmark als ranking factor.

content relevantie health

Een goede interne linkstructuur is belangrijker dan ooit! Met name bij grote (Ecommerce) websites wordt er 70% meer gebruik gemaakt van interne links dan het benchmark. Hoe groter de websites (aantal URL’s), des te moeilijk het voor zoekmachines wordt om de pagina’s te crawlen en indexeren.

Door een goede interne en relevante linkstructuur te creëren help je de zoekmachine jouw website beter te crawlen en indexeren.

interne links - ranking factors 2018

Focus niet te veel op kleine secties binnen de website. Wat is je core business? Laat zien en vertel online waarom je de specialist bent in hetgeen wat je levert. Optimaliseer eerst de belangrijkste pagina’s van je website op content vlak; ben ik de specialist van dit onderwerp op deze pagina? Beantwoord ik de meest gestelde vragen op deze pagina? Refereer ik naar gerelateerde onderwerpen via interne en externe links?

Iedere SEO specialist weet dat site snelheid een belangrijke ranking factor is. Sinds juli 2018 is website snelheid officieel een belangrijke ranking factor volgens Google. Echter verschilt de gemiddelde laadsnelheid enorm en ook het geduld van de gebruiker per branche. In de Financiële sector zagen we dat de laadsnelheid van de top 10 zoekresultaten gemiddeld 1 sec. sneller ligt dan bij het benchmark top 10. Per branche kan de impact en waarde van een  ranking factor dus aanzienlijk verschillen.

You don’t need to jump on AMP to be fast!
Cache, compress & clean up!

Is ‘Word Count’ van een pagina een ranking factor? Word count an sich is geen ranking factor. Waarom wordt deze term vaak verkeerd geïnterpreteerd door bloggers? Omdat de meeste blogposts relatief kort zijn en vrijblijvende statements bevatten, maar niet voorzien van externe bronnen en feiten. Als gevolg ranken deze blogposts (in verhouding tot blogposts met veel woorden), voorzien van waardevolle content en goede verwijzende bronnen minder goed.

In bepaalde branches merken we dat het gebruikelijker is om meer woorden per pagina te gebruiken. Met name in de Finance en Health branche. Op BrightonSEO werd de Travel branche onder de loep genomen als grootste uitschieter op het gebied van word count t.o.v. het benchmark.

In de Travel branche zien we dat pagina’s die in de top 10 ranken gemiddeld 1.000 woorden meer bevatten dan het benchmark.

  • Benchmark word count pagina’s top 10: 1.633
  • Travel branche word count pagina’s top 10: 2.572

Iemand die geïnteresseerd heeft bijvoorbeeld verschillende type vragen tijdens de ‘online travel user journey’;

  1. Dreaming moments: Ik wil op reis!
  2. Planning moments: Het is tijd om een concreet plan te maken, wanneer ga ik op reis.
  3. Booking moments: Ik ga de reis nu boeken.
  4. Experience moments: Kan niet wachten om op reis te gaan en wil nu alvast oriënteren / ontdekken.

Beantwoord al deze vragen van ‘momenten’ op 1 pagina met unieke content afgestemd op jouw dienstverlening / productgamma en creëer een goede ‘Travel pagina’.

online travel user journey

Bron: Think with Google en Tripadvisor

Moet ik nu iedere pagina vol pompen met content en is er een aantal minimaal aantal woorden wat ik dien te gebruiken? Nee. Stel de gebruiker centraal en schrijf voor je doelgroep, afgestemd op jouw producten en diensten. echter zien we het landschap wel veranderen op het gebied van word count.

text content - word count als ranking factor

De reputatie van jouw domein online kan op verschillende wijze als ranking factor worden geïnterpreteerd. Wanneer het linkprofiel (domein autoriteit) als niet betrouwbaar wordt beschouwd door de zoekmachine, is dit negatief voor de posities van de organische zoekresultaten. Reputatie kan ook weer worden vertoond of herkend in klantbeoordelingen, testimonials en awards. Onderstaand enkele punten om op te pakken of de reputatie van de website te verbeteren.

  • Overweeg negatieve reviews aan te pakken als risico voor een negatieve reputatie.
  • Maak een website (business) die personen vertrouwen en herkennen als een autoriteit.
  • ‘Author reputation’ wordt niet als ranking factor gebruikt.
  • Een (artikel) pagina wordt beschouwd als ‘lage reputatie’, wanneer er onvoldoende expertise aanwezig is, lage autoriteit en betrouwbaarheid wordt gemeten. Daarnaast dient de lengte van een artikel te passen bij de weergegeven informatie.
  • Welke ‘prijzen’, ‘beloningen’ of ‘accreditaties’ heb je als bedrijf gewonnen? Verwijs hier naar op de website en wek vertrouwen.

Ben je als organisatie ook actief op YouTube? En wil je de vindbaarheid op YouTube verbeteren, houd dan rekening met de volgende ranking factoren:

  • Watch time
    Kijktijd verwijst in essentie naar de lengte van elke sessie. Hoe langer de video wordt bekeken, des te waardevoller de video content wordt beschouwd door YouTube. Voorheen hield YouTube vooral rekening met het aantal weergaven, wat betekent dat zelfs als een video een hoog bounce percentage had, de video nog steeds een goede positie zou innemen.
  • Video counts
    Video weergaven is nog steeds een ranking factor. Zorg ervoor dat de video wordt weergegeven op andere platformen naast YouTube. Promoot de video in de nieuwsbrief, link in e-mail handtekening, etc. om aantal weergaven van de video te laten groeien.
  • Session starts
    Een nieuwe sessie of video openen van hetzelfde platform, wordt beschouwd als een positieve metric.
  • Social (engagement)
    Bezoekers verbinden via likes, volgen, inschrijvingen, comments, etc.  is een belangrijke ranking factor op YouTube.
  • Video kwaliteit
    Hoge resolutie en waardevolle content
  • Meta data
    Is nog steeds belangrijk, maar de waarde van de metric lijkt te dalen t.o.v. content relevantie van de video en gebruikers gedrag. Zorg vooral voor een pakkende titel wat het onderwerp van de video beschrijft en vul een uitgebreide video beschrijving in met externe links naar social media kanalen en website.
  • Thumbnails
    Hoe geoptimaliseerd een video ook is, wanneer niemand op de thumbnail klikt daalt de video ook in de zoekresultaten van YouTube. Zorg dus voor een goede pakkende titel en aantrekkelijke thumbnail.
  • Captions en subtitles
    Het toevoegen van closed captions aan de video’s is gunstig voor rankings om twee belangrijke redenen:
    1. Het brengt je video naar een veel groter publiek, waaronder dove kijkers en / of diegenen die een andere taal spreken, dan degene die in de video wordt gesproken. Al deze boost-weergaven tellen mee.
    2. Ondertiteling wordt door zoekmachines gecrawld en kunnen bijdragen aan de vindbaarheid van een video. Tevens kijken personen vaak video’s met geluid uit, waardoor ze de video met ondertiteling wel kunnen volgen, wat goed is voor ’total watch time’ van de video.

Een veelbesproken SEO-onderwerp en al tijden een terugkomend item bij SEO ranking factoren! Weet je nog wanneer een mobiele versie van jouw website, gehost op m.URL.com, het aanbevolen was om te doen?

Hoewel Google heeft aangegeven dat ze niet publiekelijk de voorkeur geven aan een bepaalde manier om mobiele websites te gebruiken (of het nu gaat om responsieve, dynamische of afzonderlijke URL’s) als het gaat om rankings, is een responsieve website hun aanbevolen formaat mobiele website.

Google heeft verklaard dat een responsive design helpt om pagina’s beter te indexeren en toe te wijzen aan zoekopdrachten in plaats van het signaleren van desktop en mobiele pagina’s.

In het tijdperk van de mobile first index (mobile first index uitgerold in maart 2018) is de mobiele versie van de website verantwoordelijk van het bestaan in de SERP’s (zoekresultaten). Volg de richtlijnen van Google voor mobile-first indexing en zorg ervoor dat de content identiek overeenkomt op de desktop en mobiele versie van de website.

Het totale aantal afbeeldingen op een pagina werd door Search Metrics onderzocht in 8 verschillende branches. Alle afbeeldingen werden geteld voor iedere URL, een gemiddeld aantal afbeeldingen per pagina in elke niche in te top 10 zoekresultaten was het volgende resultaat:

Aantal afbeeldingen per pagina top 10 zoekresultaten

Google heeft de volledige versie van hun Search Quality Raters guidelines als handboek uitgebracht (ruim 160 pagina’s aan prachtige SEO kennis). Sinds 2013 wordt deze online officieel weergegeven en bijgewerkt door Google. In dit handboek geeft Google transparantie over hoe Google werkt, oftewel wat zijn de ranking factoren? Onderstaand een link naar het handboek van de nieuwste versie van juli 2018;

  1. Ranking factoren verschillen per branche. Inventariseer je branche en stem de content op de website af op wat relevant is in jouw branche. De basis voor een goede content strategie is een uitgebreid keywordonderzoek afgestemd op jouw product- en diensten aanbod.
  2. Kopieer of dupliceer geen content op de website. Unieke en relevante content wordt steeds belangrijker! Maak een checklist waar de pagina aan dient te voldoen, voordat je een pagina publiceert.
  3. Inventariseer de interne link-structuur. Staan de belangrijkste pagina’s boven aan in de hiërarchie? Staan er op mijn belangrijkste pagina’s interne links verwerkt naar gerelateerde onderwerpen?
  4. Site snelheid: iedere seconde telt! Laat de website controleren op laadsnelheid. Ga met de web developer sparren waar winst valt te behalen.
  5. Werk aan een betrouwbaar linkprofiel en wordt een autoriteit (specialist) in jouw vakgebied. Laat een autoriteitcheck uitvoeren en bespreek vervolgens de next steps om linkbuilding (online autoriteit vergroten) in de content strategie in te zetten.
  6. Is jouw website mobielvriendelijk? Doe een check en zorg ervoor dat de content identiek overeenkomt op jouw desktop en mobiele versie van jouw website.
  7. Verwerk afbeeldingen gerelateerd aan het onderwerp van de pagina op jouw website. Vaak zien we er te weinig visuele content wordt toegevoegd aan pagina’s. Afbeeldingen kunnen bijdragen aan een betere gebruikerservaring on page en vindbaarheid van de pagina binnen de zoekresultaten.

Wil je meer weten over de organische rankings van jouw website? Waar dien je in jouw branche rekening mee te houden en wil je meer resultaat halen uit de organische zoekresultaten? Neem contact ons met ons ervaren SEO team! Onze enthousiaste SEO-specialisten helpen je graag verder.

Content

hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *