30 december 2016

Belangrijkste rankingfactoren 2016 (Searchmetrics Whitepaper)

3 minuten lezen
Ranking factors Searchmetrics

Wie zijn website hoger wil laten scoren in Google, moet rekening houden met vele verschillende rankingfactoren. In totaal zijn dit er meer dan 200. Welke waren in 2016 de belangrijkste? En waar moet je aandacht naar uitgaan in 2017? In de whitepaper van Searchmetrics gebaseerd op data uit de Verenigde Staten worden vele factoren behandeld. Wij hebben de belangrijkste bevindingen samengevat in deze blogpost.

rankingfactoren 2016

De whitepapers van Searchmetrics zijn ieder jaar weer ‘verplicht leesvoer’ voor webmasters, SEO-specialisten en (online) marketeers. Deze uitgave over de algemene rankingfactoren is zelfs extreem populair. De studie zoals we deze kennen wordt dit keer voor het laatst gepubliceerd. Althans in deze vorm. Searchmetrics geeft terecht aan dat de inhoud simpelweg niet meer zo universeel toepasbaar is als voorheen. Rankingfactoren die van toepassing zijn op alle industrieën hebben grotendeels opgehouden te bestaan.

De praktijk van grote ‘Google-updateshandleidingen’ is dood. We zijn nu in een tijdperk aangekomen dat wordt gedicteerd door Googles Machine Learning-algoritme. Zoekmachines evalueren als geen ander en kijken naar de intentie en URL’s die overeenkomen met een realtimezoekopdracht. Veranderingen in Googles rankingfactoren vinden nu vloeiend plaats en zijn extreem industrie-gevoelig.

Maar waarom dan toch deze whitepaper, kun je jezelf afvragen. Het antwoord hierop is heel simpel. Searchmetrics wil de markt toch algemene benchmarkwaarden bieden om patronen en trends te kunnen identificeren. Vanaf volgend jaar gaat Searchmetrics industrie-gerelateerde whitepapers publiceren.

Het is dan ook niet zo vreemd dat de voornaamste conclusie uit deze whitepaper is dat de belangrijkste rankingfactor is dat de content perfect is afgestemd op een geoptimaliseerde pagina-architectuur en gebruikersintentie. Een samenvatting van de top 20 algemene rankingfactoren wordt aangeboden door Searchmetrics in een handige infographic.

De andere highlights uit de whitepaper van Searchmetrics zijn:

  • De URL’s met de hoogste contentrelevantie staan op de posities drie tot zes.
  • Desktopcontent is ongeveer een derde groter dan mobiele content.
  • In 2016 had maar 53% van de top-20-URL’s het belangrijkste keyword in de titel opgenomen.
  • De gemiddelde tijd op een website uit de top-10-URL’s is 3 minuten en 10 seconden.
  • De gemiddelde bounce rate voor URL’s op de eerste pagina van de zoekresultaten is 46%.
  • De pagina’s die op de posities één tot drie staan hebben een gemiddelde click-through rate van 36%.
  • Bijna de helft van alle websites in de top 10 gebruikt een HTTPS-encryptie.
  • 86% van alle top-10-domeinen hanteert de .com TLD (top level domain).
  • Pagina’s rankingfactoren voor mobiel zijn ongeveer een derde kleiner van omvang dan die op desktop.
  • Mobiele pagina’s laden ongeveer een seconde sneller dan die op desktop.
  • De top 100 van meest zichtbare domeinen hebben allemaal een mobielvriendelijke oplossing voor smartphonegebruikers. Buiten de top 100 ligt dat percentage rond de 78.
  • In 2016 was er een duidelijke toename zichtbaar in het gebruik van gestructureerde elementen als lijsten en bulletpoints die zorgden voor een verbeterde gebruikerservaring.
  • De correlatie tussen sociale signalen en ranking in Google is vergelijkbaar gebleven ten opzichte van voorgaande jaren.
  • Interne links zijn een van de meest belangrijke rankingfactoren om zoekmachines de relevantie van een pagina te laten begrijpen.
  • Backlinks zijn vandaag de dag slechts een van de vele factoren. De correlatie voor backlinks is hoog, maar het is belangrijk om te beseffen dat de daling hiervan is ingezet.
Ranking factors Searchmetrics

Voor de oplettende webmaster, SEO-specialist en marketeer moeten bovenstaande bevindingen niet als een verrassing komen. Desondanks kan het wel altijd erg prettig zijn om de bevestiging te krijgen dat je goed bezig bent. Dat je weet wat er speelt en leeft in de markt en op welke gebieden in het nieuwe jaar de focus moet liggen.

Heb je een vraag over jouw SEO strategie voor 2017? Neem dan hieronder contact met ons op of laat een reactie achter. We helpen je graag verder op weg.

Zoekmachine

Vragen over zoekmachineoptimalisatie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *