B2B leads genereren vanuit Google Ads
Leads genereren vanuit je Google Ads campagnes
Google Ads is natuurlijk in de basis een verkoopkanaal waar je je spreekwoordelijke laaghangend fruit makkelijk kunt plukken. Met een zoekopdracht kun je heel makkelijk de intentie van een gebruiker afzien en een advertentie op maat creëren waarbij je de gebruiker probeert over te halen om een bepaalde conversie te doen op je website, zoals een aankoop. Hoe ga je hiermee om als je niet een traditionele webshop beheert en direct kan zien hoeveel aankopen er zijn gerealiseerd via Google Ads, maar waarbij het langer duurt voordat je omzet genereert nadat iemand voor het eerst op je website komt? In dit artikel leggen we het uit.Â
Bepaal je doelstelling; wat mag een lead kosten?
De eerste stap die je moet zetten in dit proces, is het achterhalen hoeveel een lead jou opbrengt. Op jouw website zijn offerteformulieren de voornaamste bron van uiteindelijke inkomsten. Stel dat een ingevuld offerteformulier wat tot een aankoop leidt voor jou gemiddeld € 2.000 oplevert. Als gemiddeld 50% van de ingevulde offerteformulieren daadwerkelijk tot een aankoop leidt dan is de fictieve waarde van een ingevuld offerteformulier € 1.000. Vervolgens moet bepaald worden welk percentage je bereid bent om te herinvesteren. In het volgende voorbeeld zetten we dit op 40%. De laatste stap in het proces van het berekenen wat een lead mag kosten, is om de marges toe te voegen aan je product/dienst. Wanneer je een marge hebt van 50% op je product/dienst en je bent bereid om 40% van je omzet te herinvesteren dan kan je de rekensom maken wat een lead mag kosten binnen Google Ads (€ 2.000 x 50% x 50% x 40%). Zie onderstaande afbeeldingen ter illustratie van de rekensom.
Optimaliseren van je Google Ads campagnes gericht op leads
Nu je doelstelling bekend is, is het belangrijk om je campagnes te optimaliseren op basis van je doelstelling. Zorg voor een logische campagnestructuur waarbij je de focus legt op het behalen van leads en offerteformulieren. Denk altijd goed na over de pagina’s waar je de gebruikers naartoe stuurt en probeer op je landingspagina’s duidelijk te verwijzen naar de offerteformulieren, zodat de kans op een conversie groter wordt.  Â
Verder zijn er talloze optimalisatiemogelijkheden binnen Google Ads waarbij de focus altijd ligt om de doelstelling van € 200 CPA aan te houden. De campagnes moeten immers wel rendabel zijn voor jouw bedrijf. Een snelle en handige manier om onnodige kosten te besparen, is om het zoektermenrapport te draaien voor je verschillende campagnes en alle slecht presterende zoekwoorden uit te sluiten of aan te passen. Zie je bijvoorbeeld dat ‘zoekwoord x’ in de afgelopen 365 dagen € 600 heeft uitgegeven, maar nog geen conversie heeft gerealiseerd, dan is de kans groot dat het een slecht zoekwoord is voor jouw campagne. Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden voor het genereren van B2B leads middels Google Ads? Neem dan contact op.
Hulp Van een specialist?
Reacties (0)