28 augustus 2018

Alles wat je moet weten over featured snippets

5 minuten lezen
Featured snippet

Heb jij je ooit afgevraagd wat de uitgelichte blokken bovenaan de organische resultaten op de Google-zoekresultatenpagina zijn? Dit zijn featured snippets, die de zichtbaarheid en het verkeer van je website kunnen verhogen. Google heeft dit geïmplementeerd, zodat meer accurate resultaten worden gegeven en de gebruikerservaring beter is. Ook kun jij kunt met jouw website in een uitgelicht fragment komen. Wat kun jij doen om deze positie op de SERP te krijgen? In dit artikel lees je alles over featured snippets, welke vormen er zijn en hoe jij ervoor zorgt dat jouw website in een featured snippet verschijnt.

Een featured snippet is een uitgelicht fragment in de zoekresultaten van Google dat direct een beknopt antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Het bevat tevens de paginatitel, de URL en de link naar de pagina waar het antwoord op te vinden is. De featured snippet wordt vertoond onder de betaalde zoekresultaten en bovenaan de organische zoekresultaten, wat jouw website de kans op meer zichtbaarheid en verkeer biedt. Featured snippets hebben daarom een #0-ranking (positie 0 binnen Google). Een featured snippet wordt ook wel een answer box genoemd. De samenvatting die in de featured snippet staat, geeft antwoord op de vraag en kan bestaan uit teksten, afbeeldingen, lijsten, tabellen of video’s. Google selecteert automatisch deze informatie van een website.

Een featured snippet geeft direct antwoord op de vraag van de gebruiker. Hierdoor hoeft de gebruiker niet door te klikken om antwoord te krijgen op de vraag. Toch heeft het effect op de websiteprestaties. Mede doordat een uitgelicht resultaat je een enorm concurrentievoordeel biedt, zien wij ook bij onze klanten een stijging in bezoeken op pagina’s die worden vertoond in de uitgelichte resultaten. Dit zijn de voordelen van een featured snippet:

  • Het verbetert de click-through rate (CTR): Ondanks dat een featured snippet de vraag direct beantwoordt, zijn veel gebruikers op zoek naar meer informatie.
  • Het is een indicatie van een goede websitestructuur: Een featured snippet is een bewijs dat jouw website goed in elkaar zit en de zoekmachine de content begrijpt.
  • Het maakt onderscheid tussen gebruikers die opzoek zijn naar informatie en gebruikers die converteren: gebruikers die op zoek zijn naar informatie kunnen hun antwoord direct vinden, terwijl potentiële kopers vaak doorklikken.
  • Je beantwoordt Voice Search-zoekopdrachten: Featured snippets zijn de antwoorden op vragen die via een spraakassistent gesteld worden.
  • Het laat zien dat je een autoriteit bent in jouw vakgebied: Voor gebruikers is een featured snippet een bevestiging van autoriteit in een vakgebied.

Er zijn diverse soorten featured snippets die Google kan weergeven in de zoekresultaten. Hieronder lees je de meest voorkomende:

  • Paragraaf: Paragrafen worden vaak gebruikt om een direct en overzichtelijk antwoord te geven op een vraag die gesteld wordt. Dit is de meest voorkomende vorm van een featured snippet.
  • Lijst (genummerd/bullet points): Om gestructureerd informatie weer te geven, worden lijsten gebruikt. Denk aan de stappen in een proces, een ingrediëntenlijst, een recept of een opsomming.
  • Tabel: Een tabel visualiseert gemakkelijk data en is ideaal om vergelijkingen mee te maken.
  • Video: Doordat zoekmachines de inhoud van video’s steeds beter begrijpen, worden video’s steeds vaker weergegeven in featured snippets.

Featured Snippets worden vaak weergegeven wanneer jouw pagina een zoekterm bevat die als vraag is geformuleerd, oftewel wanneer gebruik wordt gemaakt van een vragende zoekterm. Denk aan ‘Wat is een featured snippet?’ of ‘Welke vormen van featured snippets zijn er?’. Om te onderzoeken welke question keywords voor jou interessant zijn, kun je op zoek gaan naar op welke vragen jouw website nu al gevonden wordt. Je kunt belangrijke question keywords op onderstaande manieren identificeren:

  • Analyseer je website data in Google Search Console: Hier staan vaak verschillende zoekvragen als zoekopdracht. Filter zoekopdrachten met ‘wat’, ‘wie’, ‘waarom’, ‘hoe’, etc. om question keywords voor jouw website te vinden.
  • Gebruik de tool ‘Answer The Public’: Hiermee kun je door het invoeren van kernwoorden zoekvragen vinden die relevant zijn voor jouw onderwerp.
  • Concurrentieanalyse: Bekijk welke question keywords jouw concurrenten gebruiken op hun website. 
  • Sociale media en fora: Zoek op verschillende platforms, zoals Reddit, naar veelgestelde vragen rondom jouw onderwerp.

Wanneer je een lijst hebt opgesteld van question keywords die voor jouw website van belang zijn, is het belangrijk om deze in de content te integreren.

In tegenstelling tot andere rich snippets in de zoekresultaten van Google is het niet mogelijk om een pagina te markeren voor uitgelichte fragmenten met gestructureerde data. Google bepaalt zelf vanaf welke website informatie in de featured snippet wordt weergegeven. Hoewel er dus geen garantie is dat jouw content in de featured snippet komt, zijn er enkele tips om deze kans te vergroten. 

  • Bepaal welke vragen Google gebruikers in jouw marktgebied hebben. Gebruik keyword research tools om de juiste question keywords te bepalen.
  • Maak antwoorden beknopt en concreet op de pagina. Featured snippets zijn vaak 40 tot 50 woorden lang. Pas het antwoord op de vraag hierop aan op de webpagina. Als dit niet mogelijk is, maak dan een samenvatting van het antwoord in een paragraaf.
  • Gebruik subkoppen, lijsten en tabellen, zodat Google beter kan bepalen waar de inhoud op de pagina over gaat. De gehele zoekopdracht als heading tag op de pagina verwerken kan ook helpen.
  • Zorg voor een goede paginastructuur door gebruik te maken van paragrafen (ca. 3-5 zinnen per paragraaf).
  • Voorzie de pagina met objectieve informatie.
  • Voeg bronvermelding toe aan de pagina, die de informatie bevestigt of dieper toelicht.
  • Zorg voor een leesbare en gebruiksvriendelijke tekst.
  • Maak gebruik van structured data om te verduidelijken aan de zoekmachine waar de pagina over gaat. Denk aan reviews, recipes, movies of events. 
  • Voeg een veelgestelde vragen (FAQ) sectie toe aan jouw website. 
  • Directe backlinks zijn minder belangrijk voor de rangschikking in featured snippets, maar het is wel belangrijk om een hoge autoriteit op te bouwen voor je domein.

Het inzetten van effectieve SEO-technieken en strategieën, zoals featured snippets, kan een groot verschil maken in de resultaten van jouw website. Heb je vragen of wil je advies over featured snippets? Neem contact met ons op.

Content

Hulp nodig van een specialist?

Contact

Reacties (1)

24 februari 2021

Erg goed uitgelegd. Ja, tegenwoordig zak je erg snel in de Google search lijst. Wij hosten via Weebly en voor een leek/zzp-er blijft het moeilijk om alle commerciele bedrijven of bedrijven die (zeer) professionele web pagina begeleiding hebben, voor te blijven. Denk dat bedrijven zoals SDIM hier inderdaad wel een duwtje in de rug kunnen geven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *