Vorige week (23 april 2020) kondigde Google aan in het Google Helpcentrum dat ‘alleen bellenadvertenties’ gaan beschikken over de mogelijkheid om onder de beladvertentie een websitelink toe te voegen. Behalve deze uitbreiding heeft Google ook de naam van dit advertentietype aangepast. In deze blog leg ik uit wat beladvertenties zijn en wat er is veranderd.
Wat zijn ‘alleen bellen-advertenties’ in Google Ads?
De naam verklapt het al, maar dit advertentype is gericht op het realiseren van belletjes. Wanneer je op de kop van de advertentie klikt, dan zal dat zorgen voor een telefoongesprek.
Het afrekenmodel is vergelijkbaar met een reguliere Google Ads campagne, want je betaalt zodra een gebruiker op de belknop of kop van je advertentie klikt.
Wat is er veranderd?
Dit advertentietype was altijd puur gericht op het realiseren van directe belletjes vanuit de advertentie. De naam van dit advertentietype was dan ook ‘alleen bellen-advertenties’ of in het Engels ‘call only ads’. Google heeft kortgeleden de mogelijkheid toegevoegd om een websitelink toe te voegen. Door het toevoegen van deze optie klopt de naam niet helemaal meer en heeft Google dan ook de naam aangepast naar ‘beladvertenties’.
De optionele websitelink kan onderaan de beladvertentie worden weergeven. Je ziet een voorbeeld in onderstaande afbeelding.
Wat zijn de nadelen van een beladvertentie?
De beladvertenties worden alleen weergegeven op apparaten waarmee kan worden gebeld. Je kunt hierdoor een potentiële klant mislopen die niet zoekt via een mobiel apparaat.
Het oude advertentietype zonder websitelink gaf vaak een lagere uitlevering in vergelijking met een reguliere Google Ads Search advertenties.
Wat vindt SDIM van dit advertentietype?
Er zijn voorbeelden waarbij dit advertentietype een uitkomst kan zijn. Echter in de praktijk zal je in veel gevallen eerst een gebruiker moeten informeren over wie je bent en wat je doet voordat diegene overgaat tot de gewenste oproep. Deze insteek staat haaks op de focus van dit advertentietype, want het toevoegen van de websitelink is optioneel. Tenslotte is de beschikbare ruimte in je advertentie vrij beperkt, waardoor dit minder mogelijkheden biedt tot het overtuigen van de gebruiker in vergelijking met een websitebezoek.
Via dit advertentietype doe je als adverteerder de aanname dat een gebruiker vooral direct wil overgaan tot een telefoongesprek. Terwijl in de praktijk de gewenste contactvorm per persoon zal verschillen.
Wanneer je vanuit de advertenties alleen maar zichtbaar bent op mobiele apparaten bestaat ook het risico dat je een groep mensen gaat missen die ook hadden willen bellen nadat ze bijvoorbeeld de website hadden bezocht via een desktop.
Hulp nodig met Google ads?
Reacties (0)