30 augustus 2021

AI inzetten voor digitale marketing? Dit zijn de mogelijkheden!

AI icon

Kunstmatige intelligentie biedt steeds meer kansen en mogelijkheden. Het kan je helpen op verschillende platforms de betrokkenheid en conversie te verhogen. Eerder kon je lezen over de opkomst en potentie van GPT-3. In dit artikel lees je hoe je artificial intelligence (AI) kunt inzetten voor SEO, SEA, e-mailmarketing en content marketing.

Kunstmatige intelligentie is een term die een scala aan technologieën omvat. Gecombineerd kunnen ze bijna elk probleem oplossen dat we ze voorleggen. Denk bij deze technologieën aan:

  • Machine Learning: het vermogen van een computer om te leren zonder expliciet geprogrammeerd te zijn, door ervaring en blootstelling aan nieuwe gegevens.
  • Natural language processing: het gebruik van hulpmiddelen en technieken om taalgegevens te verwerken, met inbegrip van spraak, tekst en schrift.
  • Deep learning: deep learning is een onderdeel van machine learning wat gebaseerd wordt op neurale netwerken. Computers kunnen door de grote hoeveelheid data nieuwe dingen leren. 
  • Computer vision: dit is het vermogen van een computer om een beeld of video te begrijpen en te interpreteren, zoals gezichtsherkenning of het herkennen en interpreteren van afbeeldingen. Vanuit het perspectief van engineering probeert het taken die het menselijke visuele systeem kan uitvoeren te begrijpen en te automatiseren.

Kunstmatige intelligentie wordt een steeds krachtiger hulpmiddel voor SEO. Met behulp van AI kun je onder meer verschillende onderdelen van SEO automatiseren en optimaliseren. Zo kun je automatisch productteksten en meta tags laten genereren, en waardevolle suggesties ontvangen voor blogonderwerpen, zoektermenonderzoeken en content optimalisatie. 

Daarnaast heeft AI een steeds grotere invloed op de zoekresultaten. Google gebruikt AI, machine learning en deep learning om een zoekopdracht te begrijpen en hier het beste antwoord op te geven; de implementatie van Google MUM toont aan dat dit steeds verder uitgebreid wordt. Een goed begrip van AI wordt dus steeds belangrijker om je zoekresultaten te optimaliseren.

Ook de steeds populairdere voice assistants zijn gebaseerd op kunstmatige intelligentie, bijvoorbeeld Siri, Alexa of de Google Home. Een toekomst gericht op voice search gaat dan ook hand in hand met AI.

AI en SEA zijn al langer verweven. Je kunt bijvoorbeeld de targeting, biedingen en de opmaak van je advertenties automatiseren. Een groot voordeel is dat artificial intelligence zeer snel verbanden kan leggen tussen een locatie, apparaat, interesses en de persoon die een product of dienst afneemt. Daarnaast kan AI helpen bij het creëren van de perfecte advertentie. Op dit moment is deze functie nog afhankelijk van de input die je levert, maar de kans is groot dat de perfecte advertentie binnenkort vanaf de grond wordt opgebouwd met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit zorgt voor meer personalisatie, constante optimalisatie en uiteindelijk een betere ROI.

De budget- en biedingoptimalisaties van advertenties worden al deels door AI uitgevoerd, bijvoorbeeld bij Smart Bidding. In de toekomst kan hier ook pricing in worden meegenomen, zodat bijvoorbeeld het perfecte kortingspercentage kan worden vertoond. Daarnaast is er in Google Shopping getest op prijsbepalingen met behulp van AI. Zo kan achterhaald worden wat de prijselasticiteit van een product is en worden prijzen aangepast aan de huidige omstandigheden, bijvoorbeeld aan de hand van het weer en in combinatie met de doelgroep.

Kunstmatige intelligentie kan je ook helpen met uw e-mailmarketing activiteiten. Je kunt AI-gedreven tools bijvoorbeeld subject-lines laten verzinnen en delen van e-mails laten schrijven, maar ook zendtijden laten optimaliseren.

Verder is het dankzij AI mogelijk persoonlijke e-mails aan elke (potentiële) klant te sturen. Denk bijvoorbeeld aan de vele e-mails die je van uw favoriete streamingdienst ontvangt: op basis van uw kijkgedrag bepaalt AI wat voor je een geschikte film of serie is. Wanneer er een nieuwe geschikte serie uitkomt die bij je past, ontvang je hierover automatisch een e-mail.

Deze technologie gebruikt enorme datasets en klantdata om voorspellingen, aanbevelingen en keuzes te maken die in elke fase van de customer journey gepersonaliseerd worden. Zo kun je zeer gepersonaliseerde e-mails creëren en hogere open-ratio’s realiseren. 

De basis van kunstmatige intelligentie is data. Dankzij grote hoeveelheden data en AI kun je beter risico’s inschatten, budgetten verdelen en voorspellingen doen. Door een constante stroom van beschikbare data uit verschillende bronnen worden de algoritmes beter. Dit gaat constant door, tot het punt dat de technologie zeer goede keuzes en voorspellingen kan maken die een positieve impact hebben op je marketing campagnes.  

Dankzij AI worden je tactische data analyses zeer snel uitgevoerd en kun je rekenen op goed onderbouwde conclusies die rekening houden met zowel de context van de campagne als van de klant.

Artificial Intelligence biedt mogelijkheden om veel taken die bij contentmarketing komen kijken te automatiseren. Je kunt aan de hand van AI bijvoorbeeld hoogwaardige content laten creëren voor social media en voor je website. Hierdoor kun je meer tijd en middelen besteden aan andere onderdelen van je strategie. Het grote voordeel van AI is dat het steeds slimmer, sneller en beter wordt.

Er zijn steeds meer tools op de markt die AI gebruiken om content te produceren, optimaliseren of personaliseren. Deze tools zijn in staat om een matige tekst beter te maken, teksten te vertalen, content ideeën te genereren en veel meer. 

Kunstmatige intelligentie heeft – bewust of onbewust – op dit moment al grote impact op digitale marketing. Zoals je hebt kunnen lezen, neemt dit de komende jaren alleen maar toe. AI is niet langer voorbehouden aan de grote tech bedrijven, ook kleinere bedrijven kunnen de waarde van AI inzetten binnen hun online marketingstrategie.

SDIM is zeer betrokken bij deze innovaties. Sterker nog, ook dit artikel is geschreven met behulp van een AI content tool.

Wil je weten of en welke tools je strategie kunnen verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op, SDIM helpt je graag verder!

AI icon

Hulp nodig met AI-integratie?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *