26 juli 2012

Afbeeldingen in Google Ads. Wat zijn de mogelijkheden?

3 minuten lezen
Voor Product Listing Ad afbeeldingen in Google

Stel je wilt gaan adverteren in zoekmachines als Google. Dan kan dit tegenwoordig op vele manieren. Het bekendste voorbeeld zijn Google Ads. Via dit veilingmodel is het mogelijk om te bieden op zoekwoorden die gebruikers intypen, omdat ze op zoek zijn naar een product of dienst. In de zoekresultaten zal bovenaan, mits je hoog genoeg biedt, je advertentie staan die ‘getriggerd’ wordt door het zoekwoord dat ingevoerd is. Soms zie je aan de rechterkant naast tekstadvertenties afbeeldingen met producten tevoorschijn komen die te maken hebben met je zoekopdracht. Hoe kan dit en wat zijn deze afbeeldingsadvertenties?

Voor Product Listing Ad afbeeldingen in Google

Je hebt ze vast weleens gezien, een afbeelding van een product waar je naar zoekt in de betaalde zoekresultaten van Google. Stel je zoekt naar koelkasten en het type koelkast dat je zoekt verschijnt aan de rechterkant bovenaan de betaalde zoekresultaten, dan gaat het om betaalde afbeeldingsadvertenties.

Je hebt te maken met zogenaamde product listing ads (PLA). Deze productadvertenties zijn afkomstig uit Google shopping waar een adverteerder bij aangemeld moet zijn om deze advertenties te kunnen weergeven. Google shopping is weer gekoppeld aan het Google merchant centre waar de productdatabase  geüpload dient te worden. Door die te uploaden zet je als ondernemer uw producten in het Google merchant centre. Nu heb je de mogelijkheid om te adverteren met afbeeldingsadvertenties via een PLA campagne.

Er zijn meer mogelijkheden om productafbeeldingen in de betaalde zoekresultaten van Google Ads te tonen dan via een PLA campagne. Er wordt hierbij een duidelijk onderscheid gemaakt tussen een afbeelding als aanvulling en een afbeelding als advertentie op zich. Een product als aanvulling op een advertentie heet een product extension en wordt getoond onder de advertentie op een bepaald zoekwoord. Een PLA is een advertentie op zich aangevuld met 1 regel tekst.

Voorbeeld van productextensies in Youtube

Zitten er veranderingen aan te komen de komende tijd? Het lijkt er wel op.  Als je bekend bent met Google shopping ken je waarschijnlijk de afbeeldingen in de zoekresultaten van Google die getoond worden vanuit Google shopping. Ze staan vaak ergens in het midden van de pagina en laten relevante producten zien die te maken hebben met de zoekopdracht. In de VS is het op dit moment zo dat deze resultaten betaald zijn. Een adverteerder betaald dus voor de positie van zijn/haar product die als shopping resultaten worden getoond. Eigenlijk vergelijkbaar met een PLA campagne, maar dan binnen de ‘gewone’ zoekresultaten. De betaling werkt hetzelfde als met Google Ads, dus op basis van een veiling.

Op het moment van toevoegen van deze laatste mogelijkheid is het nog in de testfase bij Google, en wordt wellicht nooit uitgerold, maar toch goed om te weten dat Google bezig is met een nieuwe manier van het tonen afbeeldingen. Lees hier de uitgebreide uitleg bij de Ads Image extensions

SDIM is gespecialiseerd in online vindbaarheid voor bedrijven. Als je geïnteresseerd bent in de laatste ontwikkelingen op het gebied van online vindbaarheid neem je dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen graag en praten je graag bij over de laatste ontwikkelingen en/of afbeeldingsadvertenties in het bijzonder.

Google Shopping Ads Certified Partner

Hulp met Google Shopping?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *