Vanochtend communiceerde Google de aanstaande veranderingen binnen AdWords. De zogenaamde “Geoptimaliseerde campagnes”. Voor degenen die het bericht nog niet hebben gezien volgt hier de samenvatting van het bericht van Google AdWords: het idee achter Geoptimaliseerde Campagnes is dat mensen constant schakelen tussen verschillende apparaten, afhankelijk van waar ze zijn en wat ze willen doen.
Momenteel voer je misschien een aparte reeks campagnes uit die speciaal gericht zijn op smartphoneklanten. Hoewel je hiermee het bericht kunt aanpassen aan kleine schermen, vereist het ook meer beheertijd. Geoptimaliseerde campagnes bieden een krachtige nieuwe set hulpmiddelen waarmee je advertenties kunt beheren voor verschillende locaties, tijdstippen en apparaten. En dat allemaal in één campagne. Met geoptimaliseerde campagnes kun je nu bijvoorbeeld:
- Biedingen aanpassen aan het dagdeel, de locatie en het apparaat om de ROI (rendement op investering) te maximaliseren. Bied meer voor gebruikers die in de buurt van je plaatselijke winkel zijn, op bepaalde tijdstippen of voor gebruikers op smartphones.
- De juiste advertentie, sitelink of extensie weergeven op basis van gebruikerscontext. Pas je bericht op mobiele apparaten aan of stel extensies in die alleen worden weergegeven op bepaalde tijdstippen van de dag of de week. Je kunt nu ook afzonderlijke sitelinks beheren op aangepaste manieren.
- Nieuwe conversietypen bijhouden zoals oproepen of digitale downloads. Tel telefoontjes als conversies met geavanceerde oproeptracking en monitor app-downloads (tracking van boek- en muziekdownloads is binnenkort beschikbaar). We bieden binnenkort ook de mogelijkheid om aankopen in de winkel met opgeslagen aanbiedingen uit advertentie-extensies en conversies via verschillende apparaten te meten (sommige van deze features zijn nog US only).
Geoptimaliseerde campagnes worden de komende periode beschikbaar gesteld en we zijn van plan om medio 2013 alle campagnes te upgraden. We realiseren ons dat tijdens deze overgang mogelijk veranderingen in je bestaande accountstructuur kunnen plaatsvinden.
Uiteraard is SDIM op de hoogte en worden de aanstaande veranderingen tijdig in campagnes geïmplementeerd en/of gecommuniceerd. Er rest nog voldoende tijd, aangezien de ontwikkelingen pas medio 2013 verplicht voor alle accounts worden doorgevoerd. De mogelijkheid om over te stappen naar Enhanced Campaigns wordt in de komende weken uitgerold.
Hoewel Google aangeeft dat het hier makkelijker door wordt zijn wij van mening dat het er vooral beter van wordt. Er ontstaan nieuwe kansen om voorsprong te nemen op concurrentie door beter gebruik te maken van de optimale inzet van deze nieuwe opties. Er zijn echter ook nadelen: als je bijvoorbeeld heel bewust alleen tablets wilt targetten dan is dat straks niet meer mogelijk. Laat je adviseren!
Hulp van een specialist?
Reacties (0)