27 september 2012 (Laatst bijgewerkt: 26 november 2024)

Adverteren op het Google Display Netwerk

3 minuten lezen
Google Display

Via het Google Display Netwerk kan je ruim 85% van de Nederlandse internetgebruikers bereiken. Wereldwijd kan je zelfs 35 miljoen websites, apps en property’s van Google (YouTube en Gmail) bereiken. Het bereik van het Google Display Netwerk is dus enorm. Maar wat is het precies en hoe zet je het kanaal optimaal in?

Het Google Display Netwerk (ook wel genaamd GDN) omvat een grote verzameling van partnerwebsites waarmee je je doelgroep kunt bereiken. Onder deze plaatsingen vallen bijv. YouTube, NU.nl, Buienradar maar ook kleinere websites/blogs of fora over uiteenlopende onderwerpen. Met dit push marketingkanaal bereik je je doelgroep met een visuele uiting: display banner. 

Het inzetten van het Google Display Netwerk kan een goede uitbreiding zijn van je huidige advertising kanalen. Gebruikers zitten namelijk maar ongeveer 4% van hun tijd op Google Search. De kracht van display is dat je gebruikers, tijdens hun customer journey op het internet, aanwezig kunt zijn met jouw merk.

Via het Google Display Netwerk kun je adverteren met diverse typen banners. Met bijvoorbeeld HTML-5 en een GIF zet je een bewegende banner in. En voor een statische banner upload je een statische afbeelding of upload je diverse advertentieteksten en afbeeldingen voor een Responsive Display Advertentie (RDA).

Elk type banner is weer geschikt voor een andere fase van de marketingfunnel. HTML-5 banners zijn bijvoorbeeld uitermate geschikt voor een awarenesscampagnes. Het beeld trekt snel de aandacht van de gebruikers omdat visueel het meeste mogelijk is. RDA’s presteren goed voor conversie of verkeerscampagnes. Google A/B-test continu de diverse teksten en statische afbeeldingen voor de meest optimale combinatie en dus resultaat.

Vanwege de grote omvang van het Google Display Netwerk is het belangrijk om uw pijlen goed te richten. Je wilt niet met hagel schieten.

  • Plaatsingstargeting: handmatig of automatisch websites targeten
  • Doelgroepsegmenten:
    • Gedetailleerde demografie: gebruikers targeten op basis van demografische gegevens, zoals ouderlijke status en woonsituatie
    • Affiniteit: richt je op de interesse van gebruikers
    • In-market: gebruikers bevinden zich in de markt van uw product
    • Aangepaste doelgroepen:
      • Websitebezoekers (remarketing)
    • Aangepaste segmenten:
      • zoekwoorden
      • website pagina’s 
      • apps
      • interesses
      • koopintenties
    • Gecombineerd targeten: combineer meerdere targetingmethoden
  • Demografie:
    • Advertenties worden getoond op de geselecteerde gender, leeftijd en ouderlijke status
  • Zoekwoorden;
    • Doelgroep: advertenties worden getoond op basis van interesses of de sites die worden bezocht
    • Content: advertenties worden getoond op basis van het type onderwerp van de webpagina’s, apps of video’s
  • Onderwerpen:
    • advertenties worden getoond op basis van bepaalde onderwerpen die zijn gebaseerd op algemene branches of interesses
  • Plaatsingen:
    • Website url’s
    • YouTube kanalen
    • YouTube video’s
    • Apps
    • App categorieën

Daarnaast kan je belangrijke doelgroepen uitsluiten en plaatsingen die niet relevant zijn of slecht presteren. Ook voor het waarborgen van de Brand Safety kan je gevoelige content uitsluiten, zoals tragedies en conflicten, gevoelige sociale kwesties en seksueel suggestief.

De display banners kan je ook programmatic inzetten. Een aantal grote verschillen t.o.v. programmatic inkoop is:

  • Minimum maandbudget ligt lager bij GDN
  • RDA banners kunnen makkelijk gecreëerd worden zonder design skills, bij programmatic moeten banners echt gecreëerd worden
  • GDN maakt gebruik van de Google doelgroepen en Programmatic van doelgroep data van externe leveranciers
  • GDN advertenties worden uitgeleverd aan de ‘overgebleven’ advertentieruimte, terwijl je bij programmatic eerder in de veilig staat en dus betere posities hebt
  • CPM is lager bij GDN en hoger bij Programmatic door premium plaatsingen

Ben je benieuwd welke type banner het beste past bij jouw campagne doelstelling? En welke doelgroepen zijn het effectiefst in jouw marketingfunnel? Geef ons een belletje en wij denken graag met je mee!

Google Display Ads certified partner

Hulp van een specialist?

Contact

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *