4 april 2019

Adverteren op Pinterest beschikbaar in Nederland

6 minuten lezen
Pinterest

Adverteren op Pinterest is bij uitstek de manier om awareness voor je producten of merk te genereren bij jouw doelgroep. Meer dan 250 miljoen mensen maken wereldwijd gebruik van het platform om inspiratie en ideeën op te doen voor de meest uiteenlopende onderwerpen; van woninginrichting en kleding tot recepten. Zij gebruiken dit platform om in aanraking te komen met merken die bij hen passen. Daarmee is het platform uiterst interessant voor adverteerders die hun producten gericht onder de aandacht willen brengen. Begin 2019 startte de eerste Nederlandse Pinterest advertentiecampagne. Scotch en Soda had de eer om het advertentieplatform uit te testen.

Update 4 april 2019 :: Sinds 4 april 2019 is adverteren op Pinterest ook voor de rest van Nederland beschikbaar. SDIM heeft de mogelijkheden met betrekking tot het adverteren op Pinterest voor je uitgezocht en op een rijtje gezet.

Pinterest biedt gebruikers de mogelijkheid om afbeeldingen te pinnen. Door zogenaamden borden aan te maken, kunnen beelden worden verzameld die de gebruiker kan gebruiken om inspiratie te doen voor latere aankoopbeslissingen. Door je producten gericht aan de juiste doelgroep te vertonen, creëer je al vóór het daadwerkelijke aankoopproces een buzz voor je merk of product.

Je kunt hierbij kiezen uit verschillende soorten advertenties:

  • Promoted Pins
  • Promoted Video Pins
  • Promoted Carousels
  • Promoted App Pins

Aan de hand van de doelstelling, kan SDIM je adviseren in de in te zetten formats.

De campagne doelstellingen bepalen op welke manier de campagnes worden geoptimaliseerd en afgerekend. Het is daarom belangrijk dat de adverteerder de juiste keuze maakt tijdens het opbouwen van de campagne. De doelstelling van de campagne dient de bedrijfsdoelstellingen te reflecteren.

Branding

Binnen Pinterest advertsing zijn er vier verschillende campagne doelstellingen beschikbaar, namelijk; naamsbekendheid, videoweergaven, verkeer en app installaties.
De doelstellingen naamsbekendheid en videoweergaven zijn er op gericht om mensen jouw merk, product of dienst te laten ontdekken. Bij deze branding doelstellingen worden de campagnes geoptimaliseerd aan de hand van een CPM (kosten per 1000 vertoningen) bieding. Campagnes met een van deze twee doelstellingen zijn ideaal voor een stabiele merkbekendheid opbouw.

Verkeer/Conversie

De doelstellingen verkeer en app installaties worden op basis van CPC (kosten per klik) of CPI (kosten per installatie) biedingen afgerekend. De doelstelling verkeer is ideaal voor adverteerders die kwalitatief verkeer naar de website willen sturen. Aan de hand van de behaalde resultaten is het mogelijk om de campagnes te optimaliseren en hiermee gebruikers vanuit Pinterest sneller acties te laten verrichten op jouw website, bijvoorbeeld een nieuwsbrief aanmelding, ingevuld leadformulier of zelfs productverkoop. Bij de doelstelling app installaties is Pinterest er op gefocust om adverteerders te helpen bij het vinden van gebruikers die mogelijk geïnteresseerd zijn in het downloaden van een app.

De campagne structuur van Pinterest Advertising is te vergelijken met soortgelijke platformen zoals Facebook, Snapchat en Linkedin. De campagnes structuur is onderverdeeld in drie onderdelen, campagnes, advertentiegroepen en gesponsorde pins. Campagnes bevatten advertentiegroepen en elke advertentiegroep bevat een series van gesponsorde pins.

Campagnes

De eerste laag van de campagne structuur is het onderdeel campagne. Binnen dit onderdeel kies je de doelstelling van de campagne en het totale budget dat je wilt uitgeven aan de campagne. Elke campagne kan meerdere advertentiegroepen bevatten. Dit geeft adverteerders een duidelijk overzicht over de diverse targeting segmentaties en de gelieerde resultaten per advertentiegroep.

Advertentiegroepen

Binnen het onderdeel advertentiegroepen worden de belangrijkste keuzes gemaakt. Het is namelijk mogelijk om bij het onderdeel advertentiegroep het budget, targeting, tijdsduur, plaatsing en bod in te stellen.

Gesponsorde Pins

Het laatste onderdeel van de campagne structuur bestaat uit gesponsorde pins. De gesponsorde pins zijn de advertenties die gebruikers van Pinterest te zien krijgen. Het is mogelijk om meerder pins in een advertentiegroep te plaatsen. Hierdoor is het voor adverteerders mogelijk om de campagne te optimaliseren en aan de hand van de best scorende gepromote pins. Elke pin bevat een uniek URL en beeldmateriaal.

De advertenties van Pinterest kunnen momenteel op twee specifieke plaatsen binnen het platform vertoond worden, namelijk de “Browse” en “Zoeken” plaatsingen. Indien een adverteerder kiest voor de “Browse” plaatsing wordt de advertentie vertoond terwijl mensen door hun nieuwsfeed heen scrollen. Bij de plaatsing “Zoeken” worden er gepromote pins vertoond aan de hand van de zoekopdrachten binnen het platform. Vanuit SDIM adviseren wij om te gaan testen met beide plaatsingen. Een goede manier om dit te testen is door de plaatsingen te splitsen in twee verschillende advertentiegroepen.

Pinterest Certified Media Buyer

Hulp met adverteren op Pinterest?

Contact

Interesse Doelgroepen

Pinterest bezit unieke kennis van wat mensen interessant vinden, in welke levensfase zij zitten of wat hun smaken zijn. Deze informatie kan gebruikt worden om jouw ideale interesse doelgroep samen te stellen. Adverteerders worden geacht om interesses toe te voegen die relevant zijn voor gepromote pins. Bij het promoten van bijvoorbeeld Badkamer sanitair, is het belangrijk dat je interesses zoals “badkamer”, “badkamer modern”, “badkamer zwart” etc. selecteert. Hoe relevanter de interesses , des te beter is de kwaliteit van de promoted post.

Zoekwoord Targeting

Pinterest users gebruiken het platform regelmatig om inspiratie op te doen of specifieke producten te zoeken. Om de advertenties beter aan te laten sluiten op de zoekopdrachten van de gebruiker maakt Pinterest ook gebruik van Zoekwoord Targeting. Net zoals bij Google of Twitter is het mogelijk om in te kopen op verschillende matches zoekwoorden, denk hierbij aan;

  • Brede Match: Gepromote pins worden niet alleen vertoond op het selecteerde zoekwoord maar ook op basis van verkeerde spellingen, synoniemen of andere relateerde termen. De volgorde van de zoekwoorden is niet van belang.
  • Bewoording Match: Nagenoeg gelijk aan “Brede Match” alleen bij deze match is de woordvolgorde wel van belang.
  • Exact Match: Gepromote pins worden uitsluitend vertoond indien de gebruiker het exacte zoekwoord intypt binnen Pinterest.
  • Negatieve Match: De negatieve term match maakt het mogelijk om irrelevante zoekwoorden op een brede match uit te sluiten.

Uitgebreide Targeting

Mocht je als adverteerder geen inzichten hebben in de doelgroep of geen tijd hebben om een doelgroep te selecteren, dan is de uitgebreide targeting mogelijkheid een optie. Pinterest biedt adverteerders de mogelijkheid om automatisch targeting in te stellen op basis van relevante zoekwoorden, aangedreven door het zogeheten Pinterest Taste Graph. Taste Graph is de tool waarmee Pinterest de interesses van hun 250 miljoen gebruikers in de gaten houdt, uitbreidt en verfijnt. Door de uitgebreide targeting optie te gebruiken geef je Pinterest de ruimte om zelf een doelgroep samen te stellen op basis van de interesses van relevante Pinterest gebruikers.

Custom Audience Targeting

Naast het inzetten van Pinterest gebruikers data is ook mogelijk om gebruikers te targeten door inzet van eigen klantendata. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van e-mailadressen, mobiele-advertentie-ID’s, websitebezoekers en de betrokkenheid van doelgroepen. De doelgroep moet minimaal uit 100 gebruikers bestaan en duurt maximaal 24 uur om samen te stellen door Pinterest. Tevens is het mogelijk om eigen klantendata in te zetten voor het maken van vergelijkbare doelgroepen.

Pinterest advertentie

Net zoals LinkedIn werkt Pinterest Advertising met minimale biedingen. Adverteerder moeten een minimaal bieding toevoegen om te mogen adverteren op Pinterest. Het bod dat wordt ingesteld vertelt Pinterest wat je bereid bent om te betalen voor de gewenste acties zoals advertentieweergaven en website klikken. Het is daarom belangrijk dat de adverteerder van te voren goed nadenkt over wat hij/zij de actie waard vindt.

Momenteel is er nog geen informatie beschikbaar over wat de minimale CPC’s en CPM’s zullen zijn voor Nederland. Momenteel zijn de minimale biedingen in elk land voor een CPC campagne €0,05 per klik en voor een CPM campagne €1,00 per duizend vertoningen. Pinterest geeft zelf aan dat het minimale bod afhangt van welke landen er geselecteerd worden als targeting opties.

  • Je bent al voor de aankoopfase zichtbaar bij je doelgroep
  • Je kunt gericht je merk of product promoten, resulterend in Branding en Awareness
  • Groot bereik & gerichte targeting mogelijkheden

SDIM is voorloper op het gebied van online advertentiemogelijkheden. Mocht je meer willen weten over adverteren op Pinterest, lees dan hoe wij je kunnen helpen of neem vrijblijvend contact met ons op.

Pinterest Certified Media Buyer

Hulp met adverteren op Pinterest?

Contact

Reacties (6)

J
17 april 2019

Hallo Martijn,

Ik ben een test aan het doen met de Pinterest ads. Bij het aanmaken van advertentiegroepen verschijnen deze niet in het dashboard onder mijn campagne. Heb jij hier ook problemen rond gehad? Ik heb het gevoel dat er nog heel wat bugs in de advertentietool zitten…

M
Michelle Oude Groen
11 april 2019

Hi Jinthe,

Sinds 4 april is het ook in Nederland voor iedereen mogelijk om op Pinterest te adverteren. Succes met het opzetten van de eerste campagne!

M
Michelle Oude Groen
11 april 2019

Hi Martijn,

Leuk dat je zo enthousiast bent. Fijn dat we jou een stukje op weg kunnen helpen. Als je nog vragen (of aanvullingen) hebt, horen we het graag!

11 april 2019

Leuk artikel! Zelf ben ik beginnend online marketeer dus dit is zeer handige en welkome informatie! Bedankt en ga zo door!

W
Wouter
4 maart 2019

Hi Jinthe, Dank voor je reactie.
Het draait nu alleen als pilot voor een paar internationale bedrijven in Nederland.
Pinterest Nederland heeft zelf nog niet aangegeven wanneer het definitief wordt uitgerold.
Wanneer wij meer weten, zullen we dit delen – Blijf ons volgen en we houden je op de hoogte.

J
4 maart 2019

Ik kan nog steeds niet Nederland kiezen als land.

Vanaf wanneer is dit effectief beschikbaar?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *