30 augustus 2016

Adverteren op Brandname in Google Ads, zinvol?

4 minuten lezen
Google Ads Logo

Regelmatig stellen onze opdrachtgevers ons de vraag waarom hun bedrijfsnaam (ofwel: ‘eigen naam’ of ‘Brand name’) is opgenomen in de uitgebreide zoekwoordenlijst van hun Google Ads campagne. Want: “We worden toch al gevonden in de organische resultaten van Google op onze ‘eigen naam’.

Een begrijpelijke vraag. Daarom hieronder een overzicht van de redenen waarom wij je adviseren je ‘eigen naam’ toch op te nemen in de Google Ads zoekwoordenlijst:

  • Het opnemen van ‘eigen naam’ in de zoekwoordenlijst van je Google Ads campagne heeft als voordeel dat je hier gelijktijdig andere informatie kunt laten zien dan in de organische resultaten. In de metadescription schrijf je een wervende tekst waarom bezoekers op je link moeten klikken. In de Ads advertentie leg je het zwaartepunt op iets anders. Een speciale marketingactie bijvoorbeeld. De twee, organisch en Ads, vullen elkaar op deze manier goed aan. Het geeft je talloze mogelijkheden om extra commerciële boodschappen te combineren. Een Google Ads advertentie is daarmee een ideale mogelijkheid om speciale (prijs)acties te communiceren.
  • Ad Extensies: je hebt de mogelijkheid om Extensies onder een Google Ads advertentie te plaatsen. Bijvoorbeeld een sitelink naar een product waar je extra veel marge op maakt of een extensie voor webinfomatie zodat je potentiële klant weet wat hij op de site kan verwachten.
  • Je kunt natuurlijk ook alle spelvarianten van je bedrijfsnaam opnemen in een Google Ads campagne. Zo voorkomt je dat je bezoekers misloopt die specifiek naar je op zoek zijn.
  • Sinds september 2010 is het overigens ook voor je concurrenten in alle gevallen mogelijk om op je bedrijfsnaam te adverteren; ook als je handelsmerk bij Google heeft beschermd. Dat betekent dus dat het voor je concurrenten mogelijk is om met hun Google Ads advertentie te verschijnen boven of naast je organische zoekresultaten. Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je met je eigen Google Ads advertentie boven die van je concurrenten staat en zorgen dat je er middels advertentie extensies uitspringt.
  • Het toevoegen van ‘eigen naam’ gerelateerde zoekwoorden heeft overigens een positief effect op de resultaten van de andere zoekwoorden in je Google Ads campagne. Dit werkt als volgt: het toevoegen van ‘eigen naam’ zoekwoorden zorgen over het algemeen voor een hoge clickratio op de bijbehorende advertentieteksten. Een hoge clickratio op zoekwoorden en advertentieteksten heeft een positieve invloed op de kwaliteitsscore van de Google Ads campagne. Hoe hoger deze kwaliteitsscore, hoe meer korting Google geeft. Danwel in prijs, danwel in posities. Aangezien hogere posities meer volume realiseren, kan een Google Ads campagne steeds meer resultaat genereren tegen lagere kosten.
  • Een onderzoek uit juli 2011 door Google heeft aangetoond dat bedrijven die hun Google Ads campagne onderbreken gemiddeld 89% minder klikken krijgen op de Google resultaten (organisch en Google Ads gecombineerd). Dit hoge percentage riep gelijk vragen op. Een daling in het aantal klikken is logisch wanneer de adverteerder niet in de organische resultaten voorkomt. Maar wat zou het voor gevolgen hebben als een adverteerder wél organisch op een hoge positie wordt weergegeven? Google heeft in een vervolgonderzoek in februari 2012 onderzocht wat de invloed is van het onderbreken van Google Ads bij adverteerders die op de #1 positie in de organische resultaten worden weergegeven.  Hieruit blijkt dat zelfs bij deze adverteerders maar liefst 50% van de klikken op de Google Ads advertentie niet vervangen wordt door klikken op het organische resultaat.
  • Ten slotte hebben diverse onderzoeken aangetoond dat het vertonen van een Google Ads advertentie naast de organische resultaten van dezelfde website een positieve invloed heeft op de branding van het betreffende merk.

Ook de vraag om bedrijfsnamen van concurrenten op te nemen in een Google Ads campagne krijgen we vaak. Wij zullen dit op eigen initiatief niet doen echter als een van onze opdrachtgevers de wens heeft kunnen we deze zoektermen uiteraard aan de Google Ads campagne toevoegen. We zien echter dat dit in veruit de meeste gevallen geen enkel of heel slecht resultaat heeft. Google vindt immers geen aansluiting tussen de zoekopdracht en de website waardoor een slechte kwaliteitsscore aan de concurrent zoektermen zal worden toegekend. Een klik wordt gemiddeld duur en dus zullen de kosten per actie veelal hoger zijn dan het campagnegemiddelde.

Google Ads Search Certified

Hulp nodig met Google Ads?

Contact

Tip1: Door je ‘eigen naam’ zoekwoorden in een aparte advertentiegroep of campagne te plaatsen, kun je altijd de resultaten van deze zoekwoorden apart analyseren in zowel Google Ads als Google Analytics.

Tip2: Maak in analytics een annotatie (melding) op de dag dat de Eigen naam zoektermen live zijn gegaan. Mogelijk kun je op termijn een stijging in het brandname verkeer signaleren

We kunnen ons voorstellen dat je nog steeds twijfelt of je zou moeten betalen voor klikken op je ‘eigen naam’ Google Ads advertenties, als je ook vindbaar bent in de organische zoekresultaten. Bel gerust met SDIM om te sparren over deze keuze je specifieke situatie.

Reacties (0)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *